عیب یابی مشکل ماشین / تشخیص ایراد خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

خودرویی که دود آبی یا خاکستری دارد به احتمال زیاد دچار وضعیت نشت روغن و روغنسوزی شده است. معمولا خطای نشت روغ

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

خودرویی که دود آبی یا خاکستری دارد به احتمال زیاد دچار وضعیت نشت روغن و روغنسوزی شده است. معمولا خطای نشت روغن موتور زمانی رخ میدهد که رینگ پیستون، واشر سر پیستون یا دیوارههای آن دچار خوردگی یا خرابی شده باشند.

البته خرابی در سیستم اگزوز پیش از کاتالیست هم میتواند دلیل دیگری باشد اما چنین خرابی با صدای زیاد همراه است و بهراحتی تشخیص داده میشود. کاتالیست قطعه گرانقیمتی است و البته این راحتی هم خراب نمیشود و به همین دلیل شاید بد نباشد با نمایندگی مجاز خودرو تماس بگیرید تا اگر خودرو تحت پوشش گارانتی است بتوانید از مزایای آن استفاده کنید.

این مدل از لیفتراک ها برای استفاده در محیط های باز دارای صلاحیت کاملی می باشند و بهترین گزینه برای این محیط ها هستند. ورود مایع خنککننده به سیستم سیلندر: در این صورت از اگزوز خودرو، دودی سفید رنگ خارج میشود.

روغن نباید تحت هیچ شرایطی وارد محفظه احتراق شود، اما گاهی به دلیل خرابی برخی قطعات این نشتی صورت میگیرد و مقادیری از روغن موتور وارد سوخت شده و حاصل آن دود آبی رنگ اگزوز است.

در فرایند حاصل از سوختن بنزین، مقداری سولفید هیدروژن تولید میشود که بوی نامطبوعی دارد اما این گاز در کاتالیست به دیاکسید سولفور تبدیل میشود و بهاینترتیب نباید چنین بویی در داخل اتاق خودرو یا اطراف آن حس شود. 2- نشت مایع خنک کننده ای که در روی واشر سر سیلنر در جریان است، به داخل سیلندر ها که بخاطر فرسودگی و خرابی آن اتفاق میفتد.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق لطفا در صورت ایجاد صدای ناهنجار توسط موتور حتما آن را به یک اگزوز سازی برده تا اگزوز آن را تعمیر و یا تعویض نماید.

درصورتیکه این بوی نامطبوع را حس میکنید، احتمالا مشکلی در کاتالیست به وجود آمده که نیاز به تعویض دارد. بویی که حس میکنید ناشی از ترکیبات گوگرد است. البته اگر در زمان یک رانندگی عادی هم این بو را حس میکنید ممکن است لنتها در برگشت به محل خود پس از ترمز گیری مشکل داشته باشند که میتواند ناشی از خرابی پمپها باشد که باید بررسی شود.

البته در سراشیبیها گاهی چارهای جز ترمز گیری نیست ولی بهتر است کمی هم با دنده سرعت خودرو را کنترل کنید چراکه استفاده مداوم از ترمزها علاوه بر اینکه باعث فرسایش سریعتر آنها میشود، لنتها را داغ میکند و باعث میشود در زمان نیاز، توان ترمزها محدود شود.

اتیلن گلیکول که ضد یخ از آن ساخته میشود بوی خوشایندی دارد (که البته تنفس زیاد آن میتواند خطرناک باشد) و به همین دلیل بویی که احساس میکنید خوشانید به نظر میرسد. ازآنجاییکه اکثر خودروها مخصوصا آنهایی که به نوعی در رده خودروهای ارزانقیمت و متوسط بازار قرار میگیرند، با صرفه اقتصادی تولید میشوند، اعمال تغییرات دلخواه میتواند تأثیر بهسزایی را در افزایش جذابیت آنها داشته باشد؛ اما چرا Car Tuning تا این حد محبوب است و چگونه انجام میشود؟

این بو هرچند خوشایند است اما نشانه خوبی نیست. این کیت نتیجه ماشین مسابقه ای کلاس N4 مگان رئالیست است و به راننده اجازه می دهد تا سختی شاسی و واکنش ضربه را تنظیم کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن