مشخصات، خرید و قیمت قطعات اگزوز ماشین و موتور سیکلت

در هر یک از این موارد اشتباهات فردی ، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب میتوان

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

در هر یک از این موارد اشتباهات فردی ، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب میتواند باعث کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب اتومبیل بشود . پس با دانستن خطای ای سی یو می توان روی بخش محدودتری از ایسیو متمرکز شد و سریعتر به نتیجه رسید .اکثر توابع کنترلی ایسیو به صورت حلقه بسته کنترل می شوند و نقص و خطایی در هر قسمت از ایسیو باعث از کار افتادن آن تابع کنترلی می شود.شاید با یک مثال بتوان مفهوم این موضوع را بهتر متوجه شد.

در واقع سازندگان این دست یونیت ها ترجیح میدهند تا از ای سی هایی استفاده کنند که اطلاعات ساخت و استفاده از آنها منحصر به خود آنها باشد . خودروها امروزه بر مبنای کنترل هوشمند غیر متمرکز عمل می کنند و یونیت های الکترونیکی زیادی نصب می شوند تا این وظایف را انجام دهند ، در بعضی از آنها تا پنجاه یونیت کنترل کننده وجود دارد که هر کدام بخشی را کنترل و فعال می کنند.مثلا یونیت های ای بی اس ABS ESP برای بخش ترمز ضد قفل و پایداری خودرو ، یونیت ایسیو ECU برای کنترل موتور ، یونیت کنترل گیربکس اتوماتیک TCM ، یونیت کنترل تجهیزات اتاق خودرو BCM ، یونیت کنترل فرمان برقی EPS ،کیلومتر شمارهای هوشمند ،رادار کروز CCS ، رادار نقطه کور BSD یا رادار جانبی ، یونیت کنترل ترمز دستی برقی EPB ، یونیت کنترل سقف و سانروف ، یونیت چراغ های ال ای دی ، یونیت درب صندوق عقب برقی ، یونیت نویگیشن و مسیریاب ، یونیت دوربین ۳۶۰ درجه پارک خودرو ، یونیت چهار چرخ فعال ۴WD و…

دود آبی یکی از شایع ترین دودهایی ست که ممکن است از اگزوز هر خودرویی خارج شود. 2. زمانی که خودرو روشن می شود چراغ چک باید خاموش شود.روشن ماندن چراغ چک یا چشمک زدن آن بعد از روشن شدن موتور خودرو به معنی وجود خطایی در ایسیو و یا موتور خودرو است.گاهی نیز هنگامی که در حرکت هستید چراغ چک روشن می شود و این دقیقا زمانیست که خطایی در سیستم موتور رخ داده و همیشه بهتر است بعد از روشن شدن چراغ چک در اولین جای ممکن به خودرو دیاگ زده شود تا معلوم گردد که با چه مشکل و خطایی روبرو شده.

و معمولا نه فقط در ایسیو ها بلکه در اکثر یونیت های خودرو مشکلات جایی رخ می دهند که درایورها ، توان های الکتریکی را به عملگرها اعمال می کنند .هر چند که آی سی های درایو در ایسیو ها روز به روز هوشمندتر شده و مانع از آسیب دیدگی در بدترین شرایط می شوند.اما بالاخره هنوز هم ایسیو ها در شرایط خاص آسیب می بینند و در روشن شدن و کار کرد موتور با مشکل مواجه می شوند.برای توضیحات بیشتر در زمینه تعمیر ایسیو اول باید با مفهوم چراغ چک آشنا شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خرید کاتالیزور خودرو با واحد فروش مجموعه در ارتباط باشید. این لوله، دودهای خروجی را جهتدهی میکند و جهت آن معمولا رو به پایین است. با اجزای داخلی یک ایسیو ECU آشنا شدیم پس مشکلات ایسیوها به چهار بخش داخلی ایسیو و علاوه بر آن بخش تغذیه و پاور آن نیز مربوط می شود ، این بخش وظیفه روشن کردن ایسیو و ایجاد سطح ولتاژهای لازم جهت کارکرد IC های مختلف ECU را بر عهده دارد .

این ارتباطاتات نیاز به بستری برای تبادل دارند و همانند یک شبکه کامپیوتری بستری به نام شبکه استاندارد CAN که مخفف Controller Area Network است در خودروها فراهم شده تا بر روی آن تمام یونیت ها با استفاده از دو سیم با هم تبادل داشته باشند.

خشک شدن سیم ها یا وایرهای (Wire) انتقال دهنده انرژی الکتریکی به کوئل، بروز مشکل در کوئل و تقسیم نکردن مناسب الکتریسیته توسط دلکو (البته این مشکل در خودروهای قدیمی که کاربراتور بودند وجود دارد) می تواند از رسیدن انرژی الکتریسیته مورد نیاز به شمع ها جلوگیری کند و در نتیجه، مقداری از هیدروکربن های موجود در سیلندر نسوخته باقی بمانند و وارد اگزوز شوند.

لازمه دیگر در تعمیر ECU داشتن نقشه سیم کشی و تجهیزات الکترونیکی موتور تا ایسیو است. در مثال قبل برای عیب یابی مشکل سنسور اکسیژن از روی نقشه می توان متوجه شد که دو سر المنت به کدام یک از پین های ایسیو وارد می شود و یا اینکه ولتاژ سنسور اکسیژن از طریق چه پین هایی به ایسیو می رسند.

هر میزان که اکسیژن در گازهای خارج شده از اگزوز باقی مانده باشد باعث ایجاد ولتاژ بین دو فلز (الکترود) شده و ایسیو ECU از روی دریافت این ولتاژ دست به تغییر نسبت هوا و بنزین وارد شده به محفظه احتراق زده تا در نهایت ، احتراق کامل انجام گیرد.اگر هیتر یا همان المنت سنسور گرم نشود این مقدار ولتاژ در خروجی سنسور با خطا مواجه می شود.

برای تعمیر ECU ایسیو باید تعمیرکار تبدیل به ولتاژ و جریان شود و در تمام بخشهای مرتبط به ترتیب و با دقت عبور کند تا عیب را مشاهده کند چرا که ولتاژ و جریان اساس کار هر تجهیز الکترونیکی است.

آخرین مطالب