چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟

پیشرانهای شش سیلندر 24 سوپاپ بوکسر تخت بنزین سوز با حجم دقیق 2893 سی سی و مجهز به انژکتورهای پاشش مستقیم سوخت

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

پیشرانهای شش سیلندر 24 سوپاپ بوکسر تخت بنزین سوز با حجم دقیق 2893 سی سی و مجهز به انژکتورهای پاشش مستقیم سوخت موتور میانی که در اصل در نیم تنه عقبی اتومبیل نصب میشود، ولی چون در جلوی محور عقب نصب شده، به آن موتور میانی میگویند.

برای مهار قدرت 256 اسب بخاری پیشرانه که روانه چرخها میشود، پورشه بر روی چرخهای جلویی و هم برای چرخهای عقبی از ترمزهای دیسکی خنک شونده با هوا استفاده کرده است که هر دو در مدل باکستر اندازهای 350 میلی متری دارند، ولی برای دیسکهای جلویی شش پیستون با کالیبراسون قرمز رنگ و برای دیسکهای عقبی هم چهار پیستون آلومینیومی با کالیبراسون مشابه در نظر گرفته شده که در کنار سیستمهای پایداری و کمک راننده نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کنترل لغزش ASR، سیستم جلوگیری از هرز گردی ABD و سیستم مدیریت ایمنی فرایند PSM، ایمنی این سیستم را چندین برابر کردهاند.

قبل از شروع حرکت سعی می کنم از همین لذت اولیه استفاده کرده و چند باری دور موتور را تا نزدیک خط قرمز می برم تا از صدای ایجاد شده به همراه تمام دوستانی که با من به این تست آمده اند، لذت ببرم.

اما بعضا دیده اید که لوله اگزوز را عمودی قرار می دهند که خم و زاویه ایجاد شده خود نقش دیواره را ایجاد می کند و هم موتور بسیار بهتر کار نکرده و اینرسی دود ( تمایل به عدم حرکت ) به 0 می رسد .

در بیشتر موتورهایی که بر روی خودروها نصب میشود، محفظه روغن و کارتل در پایینترین قسمت موتور نصب شده و به ترتیب که بالاتر میرویم، میل لنگ، شاتون، پیستون و در آخر هم سرسیلندر پدیدار میشود، ولی موتورهای "باکسر" یا "بوکسر" مورد استفاده بر روی اتومبیلهای کوچک پورشه همچون کیمن و 911 و باکستر، کمی متفاوتتر از بقیه پیشرانهها هستند و به شکلی تخت یا خوابیده ساخته میشوند، یعنی میل لنگ در وسط قرار گرفته و پیستونها و شاتون به صورت افقی، چهار سیکل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام میدهند که مهمترین مزیت آنها حجم کمتر نصب به سایر پیشرانههای مرسوم است که برای پورشههای ذکر شده بهترین گزینه به شمار میرود، در ضمن در موتورهای خطی و یا V شکل هنگام کار کرد موتور، مقداری لرزش به دلیل تغییر مسیر گشتاور و رفت و برگشت سیلندرها وجود دارد که شرکتهای سازنده برای از بین رفتن این لرزشها، وزنههایی موسوم به "لنگ" را به میل لنگ اضافه میکنند که باعث سنگین شدن میل لنگ و در نتیجه تعادل بهتر میل لنگ در هنگام میشود، اما این وزنهها هم باعث از دست رفتن مقداری نیرو و همچنین تولید دمایی بیشتر میشوند، ولی در موتورهای باکسر به دلیل افقی نصب کردن سیلندر و پیستونها به صورت مخالف ، هر سیلندر خود به عنوان یک لرزش گیر یا وزنه "لنگ" عمل کرده و دیگر اجازه لرزش را به قطعات متحرک موتور نمیدهند.

سوئیچ روشن و خاموش موتور هم بجای سمت راست (مرسوم در تمامی اتومبیلها) در سمت چپ غربیلک فرمان نصب شده که برای راست دستهایی مثل ما، کمی متفاوت و جالب بود.

برای دریافت و تبدیل دور نیز از جعبه دندهای 7 سرعته اتوماتیک مشابه با گیربکس کیمن S استفاده شده است، جعبه دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی از خانواده PDK(بر روی غربیلک فرمان هم میتوان حروف PDK را که مربوط به جعبه دنده میشود، مشاهده کرد) که در 7 سرعته متوالی به همراه کلاچ دوگانه توسعه و ساخته شده که با سرعتی بالا و بدون وقفه در جریان انتقال قدرت عمل تعویض دنده را انجام میدهد که موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت و صد البته افزایش سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده میشود.

این قطعه بین تمامی خودروهای خانواده خودروی 206 مشترک و هر کدام از آنها فقط یک عدد منجید اگزوز دارند. ولی از قدیم گفتند که هر چیز خوبی، یک ایراد هم دارد و ایراد موتورهای خوابیده باکسر نیز خنک کاری و روغن کاری دشوار این موتورهاست که در نتیجه به غیر از شرکت هایی مثل پورشه و سوبارو که در این بین از تکنولوژی بالایی برخوردارند، منجر به روی برگرداندن شرکتهای بزرگ خودروسازی برای استفاده از آنها (موتورهای خوابیده) شده است.

ترمزهای این خودرو همانند پیشرانه اش قدرتمند هستند و بعد از تمامی توضیحاتی که در مورد آنها دادیم، باید گفت که عملکرد آنها نیز بسیار خوب است و به راحتی از پس موتور برمی آید.

حتماً قسمت مشبک جلویی رادیاتور را بررسی کنید، هر شیء که مانع ورود جریان هوا از فن به رادیاتور شود؛ باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم خنککننده شده و دمای موتور افزایش غیرعادی خواهد یافت.

آخرین مطالب