هدرز چیست و چگونه موتور را تقویت می کند؟

هدرز نوعی منیفولد اگزوز است که فضای بیش تری نسبت به منیفولد اشغال می کند و مدل های مختلفی دارد، نصب آن نیز کا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

هدرز نوعی منیفولد اگزوز است که فضای بیش تری نسبت به منیفولد اشغال می کند و مدل های مختلفی دارد، نصب آن نیز کار سختی است، زیرا شرکت تولیدکننده فضایی به اندازه منیفولد اگزوز در زیر کاپوت (Hood) درنظر می گیرد. نصب کیت مکش و هدرز، به عنوان راهحلی برای تقویت موتور و استهلاک کمتر آن و یکی از قدمهای اولیه در تیونینگ خودروهای معمولی است. کیت مکش و هدرز، بهتنهایی کمک چندانی به افزایش توان موتور نمیکنند و کمتر دیده میشود که فقط یکی از آنها در خودرو استفاده شود. هدرز پراید افزایش ۵٫۲ اسب بخاری را برای این خودرو به ارمغان آورده وهمچنین مصرف سوخت آن را ۰٫۵ لیتر در صد کیلومتر کاهش میدهد. استفاده از لوله های بلندتر باعث می شود فشار منفی (Negative Pressure) ایجاد شود، فشار منفی نه تنها کمک می کند گازهای باقی مانده در سیلندر تخلیه شوند (Scavenging Effect) بلکه حتا به تنفس موتور هم کمک می کند، و هوای بیش تری برای مخلوط شدن با سوخت وارد سیلندر میکند. حال ما می خواهیم به جای منیفولد از هدرز استفاده کنیم که فضای بیش تری نسبت به منیفولد اشغال می کند.

IV. تمامی موتورهای ساخته شده فشار بازگشتی مجازی را برای کارکرد موتور تعریف می کنند اما در صورتی که فشار از حد معینی تجاوز کند در بلند مدت در صورت نیاز به استفاده از ضمانت نامه، شرکت سازنده موتوراین گارنتی را فسخ می کند. اما لوله های بلند صدای زیادتری نسبت به لوله های کوتاه تولید میکند که البته این صدای زیاد و دلنشین، خواسته اکثر کسانی است که به دنبال ارتقا موتور خودرو خود هستند. از معایب هدرز با لوله های بلند می توان به قیمت بالا و حجیم بودن آن ها اشاره کرد، از سویی دیگر لوله های کوتاه به دلیل حجم کم خود نصب آسان تری دارند و هزینه ساخت آن ها نیز کم تر است. در هدرز برای وصل کردن دریچه خروجی به collector می توان هم از لوله های بلند و هم از لوله های کوتاه استفاده کرد. از این رو نصب هدرز با محدودیت فضا همراه است که باید متناسب با هر خودرو فکر خاصی برای ایجاد فضا کرد. شما میتونی به جای کاتالیزور هدرز نصب کنی. در خودروهای معمولی گازهای ناشی از احتراق از طریق منیفولد اگزوز (exhaust manifolds) به سمت منبع کاتالیزور هدایت می شوند، سپس به سمت انباره اگزوز یا صداخفه کن (muffler) رفته و درنهایت از مجموعه اگزوز خارج می شوند و به هوای اطراف دمیده می شوند.

علت برتری هدرز نسبت به منیفولد اگزوز همین لوله های خروجی مجزاست، زیرا گازهای خروجی از هر سیلندر بدون این که با گازهای سیلندرهای دیگر مخلوط شوند از دریچه هر سیلندر خارج می شوند. سرعت، و کیفیت خروج این گازها در راندمان موتور تأثیر دارد زیرا هرچه گازهای ناشی از احتراق سریع تر و کامل تر از سیلندر خارج شوند از آن طرف در مرحله مکش، هوای بیش تری وارد سیلندر شده و بازده موتور افزایش می یابد. اره خیلی گرون شده چه راه کار هایی پیشنهاد میدین تا ۳ یا ۴ تومن برای تقویت موتور ؟ لازم به ذکر هست که وجود هدرز در سر منیفولد خودرو و بعد اتصال اون به سیستم قبلی اگزوز هیچ کارایی نداره و عملا هزینه بی فایده هستش چرا که سیستم لوله کشی فابریک اصلا مناسب هدرز نیست.هدرز هایی که تا انتهای ماشین لوله کشی جدید میشن و تمام استیل هستن کارایی دوست هدرز رو نشون میدن. بيش از هفتاد هزار خودرو در شبانه روز از تونل توحيد گذر مي كنند كه شمار تخلفاتي كه در. قیمت هر عدد شمع آن حدود 130 هزار تومان است. اگر به دنبال راهی برای تیونینگ و افزایش قدرت خودرو هستید و از طرفی هنوز مطمئن نیستید کدام راهکار مناسب خودروی شما است، در این مقاله با ما همراه شوید تا با ریمپ ECU که یکی از بهترین راهکارها برای افزایش قدرت خودرو و بهینه سازی مصرف سوخت آن است، آشنا شوید.

پژو پارس تاکنون با موتورهای مختلفی تولید و عرضه شده (4 نوع موتور) و هر مدل هم دارای ایسیوهای متفاوتی هستند (حدودا 12 مدل ایسیو) که در ادامه به معرفی هر کدام پرداخته ایم. در این گزارش قیمت پنج مدل پراید کارکرده را میتوانید مشاهده کنید. به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پراید به عنوان خودرویی که پایه و اساس طراحی ساختار آن به مزدا برمیگردد، قابلیت تقویتپذیری بالایی دارد و از آنجایی که خودرویی ارزان و در دسترس عموم مردم است، به گزینهای محبوب جهت تقویت و تیونینگ توسط بسیاری از علاقهمندان بدل شده است. از این رو در اکثر موتورهای ارتقایافته (Tuned Engines) شاهد تغییراتی در مجموعه اگزوز هستیم که این تغییرات شامل خالی کردن کاتالیزور، استفاده از لوله اگزوز با کیفیت بالا، نصب هدرز و حذف انباره (جهت افزایش صدا) می شود که در این مقاله، نصب هدرز، دلایل نصب و فواید و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در پایان از مالک این اتومبیل آقای عبدالشاه به جهت همکاری با تیم تست مجله ماشین تشکر میکنیم.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن