چگونه اگزوز ماشین خود را تعویض کنیم؟

سنسورهای اکسیژن wide band از سه قسمت جداگانه تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر و در ارتباط با ECU فعالیت می کنن

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

سنسورهای اکسیژن wide band از سه قسمت جداگانه تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر و در ارتباط با ECU فعالیت می کنند . ولت که از ECU برای تغذیه مقاومت متغیر تیتانیومی از ECU ارسال می گردد .سنسور سه سیم با 12 ولت و سنسور 4 سیم با 5 ولت کار می کند.

قسمت اول همان دی اکسیدزیرکونیوم در کنار یک پوشش سرامیکی با قابلیت تولید ولتاژ در ارتباط با اکسیژن های مرجع نسبت به اکسیژن های اگزوز می باشد.این ساختار بیشتر قابلیت تشخیص سوخت غنی (ولتاژ نزدیک 0.9 ولت ) و سوخت رقیق (ولتاژ نزدیک 0.2 ولت ) را دارد.

اغلب مدل های فر سینجر این آپشن را دارند. با توجه به تصویر بالا این سنسور دارای تعداد 5 یا 6 سیم می باشد علت 5 سیمه بودن کانکتور برخی از این سنسورها استفاده مشترک از سیم کانکتور شماره 6 با 2 آن خواهد بود.سنسورهای اکسیژن WIDE BAND برای استانداردهای یورو 4 تعبیه شده است که بر روی خودروهای دارای توربو شارژ و تزریق مستقیم انژکتوری یا GDI بسیار قابل استفاده می باشد.

این سنسورها قادر می باشند که نسبت سوخت را از محدوده 20:1 تا 10:1 تشخیص دهند .در واقع نسل جدید و پیشرفته تری بوده و قابل استفاده برای خودروهای اسپورت و توان بالا می باشد. در معنای دیگر می توان گفت این نوع از سنسور های اکسیژن فقط در زمان بار کم و ملایم موتور یعنی محدوده ᵒ40 باز شدن دریچه گاز می توانند پارامتر به ecu ارسال نمایند .به همین دلیل به این سنسورها سنجش باریک تغییرات استوکیومتری یا narrow band sensor می گویند.

این سنسورها بر روی نیسان ماکسیما -نیسان پولسارز - نیسان سنتراس- جیپ و.. این سنسور همانند سنسورهای زیرکونیومی برای عملکرد خود نیاز به هیتر و دمای بالای 400 درجه سانتی گراد دارد در نتیجه در یک هیتر نیز همانند قبل در آن نصب شده است .

در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبهدار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری میشود. سنسورهای اکسیژن از نوع wide band به دلیل داشتن برخی مدارات اضافی داخلی نسبت به سنسورهای اولیه (دو نوع سنسور ذکر شده در بالا) امکان تعیین دقیق تری از نسبت سوخت (مخلوط هوا و بنزین) مناسب را به موتور می دهند.

اما سنسور های اکسیژن wide band به لحاظ ساختاری که دارند توانایی تغییرات آهسته و تدریجی در جریان و سیگنال خروجی خود را در برابر نسبت سوخت ایجاد می کنند .

وقتی سریال متهم گریخت پخش می شد هاشم اگزوز گفت فهمیدم این دنیا ده شایی هم نمی ارزه اون موقع حتی این دیالوگ رو انگار که نشنیدم حتی یادم نبود اما وقتی سیروس گرجستانی فوت کرد این دیالوگو صدا سیما پخش کرد.تازه امروز اون دیالوگ برام چقدر پررنگ و معنادار شد.و چقدر شیرین و خالصانه بیانش کرد.هاشم اگزوز این دنیا ده شایی ام نمی ارزه.

قیمت لوله رابط اگزوز پراید با توجه به دوگانه سوز بودن و یا بنزینی بودن آن ها می تواند که متفاوت باشد اما به طور حدودی میتوان گفت که از ۲۸۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان تخمین زده میشود، اما توجه داشته باشید قیمت ها حدودی است .

اما سنسورهای تیتانیومی بر خلاف زیرکونیومی برای روند کاری خود نیازی به هوای بیرون و اکسیژن مرجع ندارند . و یا بعلت استفاده از روغن کم کیفیت، روغن به محفظه احتراق راه پیدا میکند و در انجا میسوزد در این حالت توصیه به تعویض به موقع روغن بر اساس برنامه سرویس و نگهداری است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن