انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین شما نشانه چیست؟

پارامتر گرم کن سنسور اکسیژن در دیاگ باید حداقل حدود 60 % در دمای حدود 90 درجه سانتی گراد دمای آب موتور باشد.

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

پارامتر گرم کن سنسور اکسیژن در دیاگ باید حداقل حدود 60 % در دمای حدود 90 درجه سانتی گراد دمای آب موتور باشد. در این شرایط و در دمای محیط حدودا 25 تا 30 درجه سانتی گراد می بایست مقاومت سنسور از حدود 1.5 تا نهایتا 9 اهم برای سنسور های مختلف رویت گردد.

مشاهده مقاومت های بالاتر و یا مدار باز (مشاهده نشدن مقاومت ) به منزله قطع یا عدم کارکرد صحیح گرم کن می باشد. دقت فرمایید که در صورت قطع سوکت سنسور اکسیژن غلظت سوخت بصورت خودکار از طریق پروگرم و برنامه ecu برروی سوخت غلیظ محاسبه می گردد و موتور شروع به بد کار کردن و ریپ زدن و تولید دود سیاه مب نماید ، در نتیجه با کشیدن سوکت آن و اتصال به مولتی متر دچار اشتباه محاسباتی شده و با یک تصمیم کاملا غلط و اشتباه اقدام به تعویض سنسور می نمایید.

همچنین می توانید دو تست مربوط به سوخت رقیق و غلیظ را نیز طبق شرایط گفته شده انجام دهید و نتیجه را توسط مولتی متر ببینید. برای انجام این تست ابتدا لوله بخارات محفظه میل لنگ (pcv) را جدا کرده و اجازه دهیم موتور به مدت حدودا 3 دقیقه در حالت دور آرام در همین شرایط کار کند ، با انجام این کار هوای ورودی به منی فولد هوا افزایش یافته و سوخت خودرو رقیق تر می گردد در نتیجه باید ولتاژ سنسور اکسیژن به نزدیک 0.2 ولت رسیده و ثابت گردد.

مولتی متر را در رنج mv-DC قرار دهید و مطابق شکل از پشت سوکت مادگی دسته سیم خودرو دو پراب مشکی و قرمز را به پایه های 3 و 4 سنسور متصل نمایید ( دو سیم مشکی و طوسی سنسور اکسیژن ) سپس خودرو را روشن کنید و اجازه دهید 3 دقیقه در حالت درجا و دور آرام کار کند حال می بایست همان تست های ولتاژی که در دیاگ مشاهده می کردید را در صفحه نمایش گر مولتی متر نیز مشاهده کنید ، یعنی نوسان ولتاژ ما بین 0.9 تا 0.1 ولت مشاهده کنید .

در حالت دور آرام : مقدار لامبدا یا عدد استوکیومتری : 1 باشد بدون نوسان. عدد لامبدا کمتر از یک و سپس بیش از یک و نهایتا مجددا روی یک ثابت گردد. سری 1600 موتورسیکلت های ب ام و در چندین سری از جمله k1600GT که نمونه اسپرت تورینگ است و مدل k1600GTL که یک نمونه تورینگ برای مسافت های بلند بوده و در نهایت مدل K1600B که یک نمونه کروز است نسل اول آن در سال 2011 و نسل دوم در سال 2016 متولد شد و این روزها جزو معدود سری موتورسیکلت ها با پیشرانه 6 سیلندر به شمار می آید.

شناسایی این سنسورها نسبت به دونوع دیگر راحت می باشد ، هر سنسور اکسیژنی که دارای 6 سیم یا سوکته 6 پایه باشد قطعا از نوع wide band بوده که بر روی خودرو های با تکنولوژی بالاتر نصب هستند.

ولتاژ خروجی از سنسور بر روی 3.3 ولت قرر گرفته باشد بدون نوسان. خروج بخارات سفید رنگ در آب و هوای سرد و مرطوب نمیتواند به خودی خود دلیلی بر سوختن واشر سرسیلندر باشد.

برای تست این سنسورها می بایست در آن واحد به سه نمودار پارامتریک آن در دیاگ توجه نماییم و دیاگ در این حالت توانایی نشان دادن هر سه نمودار را دارد. باتوجه به اینکه خودروی مورد آزمایش تنها چند کیلومتر کارکرد داشته به همین خاطر بعداز چندبار ترمزگیری شدید از ترمزهای دیسکی آن دود سفیدی بیرون آمد که تعجب و نگرانی شدید مالک را به همراه داشت.به همین خاطر پدال ترمز را در ادامه آزمایش کمتر لمس کردیم تا مشکل جدی برای خودرو به وجود نیاید.البته لازم بذکر است جنسیس از نظر ایمنی در هنگام تصادف توانسته از موسسه آمریکاییNHTSA 5ستاره را دریافت نماید که با سه رقیب خود نیز در این زمینه برابری می کند.

زمانی که هوا از طریق تشدیدکننده مرکزی جریان نیابد، رزونانس اضافی را تولید نمیکند؛ بنابراین شبیه این نیست که شما هیچ صدای اگزوزی ندارید بلکه این صدای اسپورت اضافی را از تشدیدکننده شاهد نیستید.

می توانید کارکرد سنسور اکسیژن را توسط مولتی متر نیز بررسی نمایید. بسیاری از کاربران مصرف بیش از حد نوشیدنی الکلی را دلیل این اتفاق دانستند.

آخرین مطالب