هدرز چیست و کجای خودرو واقع شده است ؟

یعنی هدرز ، کیت جرقه ، کیت مکش ، کیت اگزوز و شمع سوزنی نداره؟ در این میان میتوان به کیت هوای خنک (cold air in

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

یعنی هدرز ، کیت جرقه ، کیت مکش ، کیت اگزوز و شمع سوزنی نداره؟ در این میان میتوان به کیت هوای خنک (cold air intake) برای رساندن هوا با حجم بیشتر و خنکتر و استفاده از هدرز و کیتهای اگزوز که خروج دود را راحتتر میکنند، اشاره کرد. کیت اگزوز در واقع مجموعهای از قطعات و لوازم جانبی نصب شده بر روی سیستم خروج دود اتومبیلها است که راننده قادر است با بهرهگیری از آنها، سرعت و حجم خروج دود را از سیستم اگزوز کنترل کند. پیشرانه خودرو برای تولید قدرت مثل شما نیاز به تنفس برای سوخت و ساز دارد و مانند پمپ هوا عمل میکند، هرچه بتوانید هوا سردتر و بیشتری را به موتور برسانید و خروج دود را راحتتر کنید، پیشرانه خودرو شما قدرت بیشتری را تولید میکند. برای افزایش حجم موتور استفاده از پیستون متناسب موتور خودرو، با قطر (Bore) بیشتر میتواند گزینه مناسبی باشد اما برای مقاصد خاص، با صرف هزینه بیشتر شما میتوانید از کیتهای افزایش حجم موتور که Stroker kit نامیده میشوند استفاده کنید، این کیتها برای موتورهای مختلف توسط شرکتهایی مانند Brian crower، Tomei، Dinan، Eagle، Graddy تولید میشوند و با افزایش قطر و کورس پیستون(Stroke) میتوانند افزایش حجم بیشتری را دربر داشته باشند.

شرکتهای فعال در زمینه تیونینگ برای موتورهای مختلف و با توجه به نیاز مشتری میل سوپاپهایی با لیف و دیوریشن مختلف (استفاده شهری و مسابقهای) تولید میکنند که شما میتوانید با تهیه میل سوپاپهای اسپرت متناسب با خودرو خود افزایش قدرت قابل ملاحظهای داشته باشید. افزایش قدرت موتور باعث میشود تا خودرو شما سریعتر از حد معمول شتابگیری و به سرعتهای بالاتر دست پیدا کند، بنابراین باید بیشتر به مسائل ایمنی توجه داشته باشید زیرا افزایش قدرت موتور میتواند بر سیستمهای ترمز و تعلیق فشار بیشتری را وارد کند. اصلاح سیستم تنفس موتور یکی از سادهترین روشهایی است که میتواند باعث بهبود عملکرد موتور و در نتیجه افزایش قدرت شود. با اصلاحاتی میتوان سرسیلندر را بهینهسازی کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید. اگر اگزوز کوچک یا مقاومت هوا در صدا خفه کن زیاد باشد، فشار منفی اتفاق افتاده و بخشی از قدرت موتور را به خودش معطوف میکند. اصلاح و بهینهسازی سرسیلندر میتواند به طور بالقوه باعث افزایش قدرت موتور شود. موتور کلاسیک DC دارای آرمـیچری از آهنربای الکتریکی است. درون عمل موتور بایستی بـه صورت خاصی طراحی شود که تا با جریـان AC سازگاری داشته باشد (امپدانس/راکتانس بایستی مدنظر قرار گیرند) و موتور نـهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت بـه یک موتور معادل DC خالص خواهد بود.

اما زمانی کـه بار موتور افزایش مـییـابد مـیزان جریـان جاری درون روتور افزایش مـییـابد (برای جبران فشار وارده بـه محور موتور) و به این ترتیب موتور مانند یک ترانسفورماتور عمل مـیکند چراکه با افزایش جریـان درون ثانویـه جریـان اولیـه نیز افزایش مـییـابد. این طریق راه اندازی بـه دلیل اینکه جریـان شروع بـه کار و گشتاور شروع بـه کار هر دو بـه یک نسبت پایین مـیآیند خیلی خوب است. در حالت عادی و استفاده شهری، فشار بوست توربو بر روی عدد 9psi تنظیم شده است به این دلیل که در شهر نیاز به بوست های بالا نیست و با همین میزان بوست میتوان خیلی از خودرو هایی که در سطح شهر تردد میکنند را پشت سر گذاشت. اما چرا؟ قطعاتی که کارخانجات خودروسازی روی خودرو نصب میکنند به علت تیراژ تولید، قیمت تمامشده و سیاستهای فروش از نظر کیفیت در یک سطح قابل قبولی هستند اما آن ویژگیهای ایدهآل که مدنظر ما هست را ندارند و سرسیلندر هم از قاعده مستثنا نیست. بسیاربالان اگه لطف کنین قیمت نهایی ووضعیت شونو بیشترتشریح کنیین ممنون میشم… سیستمهای کوتاه قیمت کمتری دارند و وزنشان هم کمتر است. البته نوع بنزینی که در خودرو استفاده می شود نیز بسیار مهم است هر چه اکتان بنزین بالا تر باشد بهسوزی آن نیز بالاتر بوده در نتیجه دود کمتری تولید می کند.

در این روش نیاز به تغییر و حذف ECU نیست و به همین دلیل برای خودروهای جدید بهترین انتخاب است زیرا تمامی قسمتهای خودرو به درستی عمل میکنند و هزینه کمتری دربر دارد. قطعا بعد از تغییر در پیشرانه خودروهای انژکتوری برای رسیدن به بالاترین راندمان نیاز به تنظیم مجدد واحد کنترل الکترونیکی یا ECU (در خودروهای کاربرات با توجه تغییرات پیشرانه نیاز به تنظیم مجدد کاربرات یا استفاده از کاربرات با حجم بیشتر و وبر را دارید) است. همچنین در طول سالها استفاده نیاز به تعویض و تعمیر نداشته و به اندازه عمر خودرو کار میکند. این کار یعنی مستقیم نمودن مسیر خروجی لوله از کاتالیست تا صندوق عقب می باشد. مخلوط سوخت غنی که می تواند ناشی از فشار بیش از حد سوخت، سنسور اکسیژن معیوب، یا ترموستات باز است یا سوخت نشتی در اگزوز ناشی از اشتعال موتور، می تواند مبدل را بیش از حد گرم کند و ذوب را خنثی کند و مانع جریان خروجی شود.

آخرین مطالب