هدرز چیست و چرا در زمان افزایش قیمت خودرو از هدرز استفاده میشود؟

همانطور که گفتیم، این کیت از مجموعهای از قطعات ساخته شده است که مهمترین آن، هدرز است. شركتهاي خودرو سازي يكي

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

همانطور که گفتیم، این کیت از مجموعهای از قطعات ساخته شده است که مهمترین آن، هدرز است. شركتهاي خودرو سازي يكي 2 تا ماشين درست نميكنند اونها روزانه هزاران محصول خود رو به بازار ميفرستند و سرعت عمل و ارزاني قطعات براي اونها خيلي اهميت داره منظور من از اين نيست كه جنس قطعات استفاده شده خوب نيستند بلكه ممكنه تو بعضي از ماشينها از قطعات خيلي خوب هم استفاده بشه ولي در كل براي ساختن هدرز نيروي بيشتري به كار برده ميشه پس گرونتر در مياد مورد دوم هم همونطور كه قبلآ اشاره كرده بودم آساني نصب مانيفولدهاي استوك بود چون نصب هدرز سخت تر و وقت بيشتري ميبره فرض كنيد رو درور موتور رو 8000 هزار و از هر سيلندر در هر ثانيه 280 نبض گرفته ميشه خب حالا با فرضيه بالا ميتوانيد بفهميد كه هر چه دور موتور در ماشينهاي مختلف بالا تر باشه سيستم هدرز بايد دقيقتر بشه چند تا نکته براي انتخاب هدرز خوب حالا كه فهميدين هدرزها با هم فرق دارند انتخاب اونها سخت ميشه بهتره چند نكته ديگه هم در مورد هدرز بدونيد هدرزهايي كه از لوله هاي كلفت استفاده كرده اند تو قدرت ماشين تاثير خوبي دارند ولي مصرف بنزين رو زياد ميكنند و همچنين رو دور موتور پايين ماشين خوب كار نميكنه و دير روشن ميشه اين هدرزها بيشتر تو دراگ استفاده ميشوند هدرز با لوله هاي كلفت ولي كوتاه رو دور موتور وسط خوب كار ميكنه و تقريبآ براي مسابقه هاي پيست استفاده ميشه اين هدرزها رو آرپي ام پاييد بدك نيستند هدرز با لوله هاي نازك ولي طولاني و پيچ و خم هاي حساب شده بيشتر تو تقويت شهري استفاده ميشه اين هدرزها كاركرد موتور رو خراب نميكنند و رو دور موتور بالا و پايين مناسب و به صورت متوسط كار ميكنند به نظر من اگه ميخوهيد هدرز نصب كنيد از اين نوعش نصب كنيد چون اين هدرز مصرف بنزين رو هم مياره پايين پس هدرز انتخابي شما لوله نازك - طولاني - پيچ و خم حساب شده تخليه: وقتي صحبت از تخليه ميشه يعني تخليه هوا و گازهايي كه طي مرحله انفجار به وجود اومدند پس در اينجا دو چيز به وجود مياد گرما صدا سيستم تخليه: با استفاده از سيستم تخليه از به وجودآامدن صداي زياد و گرما جلوگيري ميشه سيستم تخليه 3 قسمت داره ·

خودرویی که شخصیتی تازه از یک پانی کار آمریکایی را به نمایش میگذارد و از نظر فنی با تولدش در سال 1970 هیچ اشتراکی ندارد. در خودروهای معمولی بهمنظور کاهش صدای خروجی، مسیری پر پیچوخم و طولانی طراحی شده است، اما در خودروهای اسپرت با نصب هدرز، خالی کردن کاتالیزور، استفاده از لوله اگزوز با کیفیت بالا، حذف انباره و ایجاد یک مسیر صاف برای خروجی هوای موتور تا حد چشمگیری میتوان موجبات افزایش توان خروجی و چالاکی را فراهم کرد. این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت میشود. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور میشود. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همانقدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریعتر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش مییابد. سال 73 اولین سالی بود که منیفولد آلومینیومی جای خود را به نسخه آهنی داد و دیگر خبری از کاربراتور هالی و تایپیت های سالید نبود.

تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشمگیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است. بهینهسازی و تقویت مجموعهی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. مهمترین هدف تیونینگ فنی خودرو افزایش قدرت و شتاب زیاد است. رانندگی با خودرویی با قدرت و شتاب بالا، نیازمند سیستم تعلیقی اسپرت و مستحکم است؛ علاوهبر این مطمئنا برای متوقف کردن خودرویی که نسبت به نمونههای استاندارد از توان خروجی بالاتری برخوردار است، به ترمزهای قدرتمندتری نیز نیاز خواهید داشت. جهت آزمایش سرعت خودرو به یکی از خیابانهای خلوت و پهن غرب تهران میرویم، همان جایی که چند ماه پیش یک دستگاه کوروت نارنجی رنگC5 را تست کردیم و این بار نوبت به وانت شورولت رسیده است، شتاب باورنکردنی خودرو شما را کاملاً حیرتزده میکند؛ زیرا به راحتی شما را ظرف مدت 7.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند. با رسیدن به بخش بار و بخش انتهایی خودرو، حس طراحی یک وانت دهه شصتی ملموستر میشود. علاوه بر تیونینگ ظاهری، این مراکز می توانند با تقویت موتور و تعویض بعضی قطعات داخلی خودرو، از لحاظ فنی نیز خودروی شما را ارتقا بخشیده و در مقایسه با سایر خودروهای هم رده، قدرت و سرعت آن را به طرز محسوسی بالا ببرند و آن را حتی مناسب حضور در مسابقات مختلف نمایند.

درصورتیکه خودرو قابلیت افزودن توربوشارژ و سوپرشارژ را داشته باشد، اضافه کردن این سیستمهای پرخوران به همراه یک اینترکولر قدرتمند و انجام تغییرات حسابشده در ECU خودرو، میتواند قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو را تا ۵۰ درصد افزایش میدهد. نصب استرسبار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخها از روشهای ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب میشوند. ناگفته نماند که سیستم ترمز خودرو مورد بررسی نیز در جلو نمونه کاسهای بوده است که برای افزایش مانورپذیری با نمونه دیسکی جایگزین شده است. شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران می توانند از خودروی معمولی شما همچون پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، پراید و غیره، خودرویی بی نظیر بسازند که کاملا با نمونه های معمول موجود در خیابان ها، تفاوت داشته باشد و هر فردی که به آن می نگرد تفاوت آن را احساس کند. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که خودروی مربوطه تا چه میزان این قابلیت را دارد و چه شرکتی تیونینگ آن را بر عهده می گیرد؟ تقریبا تمامی خودروهایی که در خیابان های دنیا وجود دارند، قابلیت تیونینگ را دارند. اما خودروهایی که کمتر شناخته شده هستند، این قابلیت را نداشته و نمی توان قطعات مخصوص تیونینگ آن ها را در بازار یافت و یا شرکت یا فردی را پیدا کرد که تیونینگ آن را بر عهده بگیرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن