هدرز چیست و نکاتی که نباید درباره آن بدانید؟

هدرز قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی ازسیستم اگزوز خودرو محسوب میشود. همان گونه که در تاریخ

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

هدرز قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی ازسیستم اگزوز خودرو محسوب میشود. همان گونه که در تاریخ خودروسازی جهان به ثبت رسیده، کارول شلبی و راننده بریتانیایی مسابقات اتومبیلرانی، کن مایلز نقش بسیار مهم و اثربخشی در برنامه تولید فورد GT40 داشتهاند. در محصول ما نیز مقدار کات اف خودرو به ۶۸۰۰ دور بر دقیقه افزایش یافته است که این کار برای ای سی یو های زیمنس بسیار کار پیچیدهای محسوب میشود. ناگفته نماند كه این كار بسیار حساس می باشد. منبع اين 3 قسمت در ماشينهاي مختلف انواع مختلفي دارند ولي به طور كلي كار همشون كم كردن صدا و گرما ست بطوري كه تمام گازها و هوايي كه بعد از انفجار به وجود اومدن در مرحله اول وارد مانيفواد شده و مانيفولد كه به صورت جداگانه براي هرسيلندر يك لوله داره تمام گازها و هوارو درون يك لوله كرده و اونهارو به طرف منبع هدايت ميكنه، اين گازها حالت و نظم به خصوصي ندارن و چون حاصل انفجار بوده پس صداي آنها زياده. با وجود اینکه شاید نتوان تاثیرات نصب هدرز را در زمان رانندگی عادی احساس کرد ولی نتایج این تغییرات به خوبی در تست داینو ، تست شتاب و بررسی مصرف سوخت به خوبی مشهود است.

یکی از عوامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی از موتور می باشد منیفولد چدنی، استاندارد پیشرانه معمولاً به روش ریختهگری تولید میشود و به همین دلیل از سطح درونی ناصاف و زبری برخوردار است که در روند خروج گازهای آلاینده از فضای احتراق اخلال ایجاد میکنند، اما هدرز به روش خم کاری دقیق لولهها شکل میگیرد و با ساختار یکنواخت و صیقلی خود، موجب خروج آسانتر گازهای آلاینده، تنفس بهتر پیشرانه، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت میشود همچنین این قطعه کمک میکند سیلندر خودرو خالی تر از دود شده و در عمل به جای آن هوای بیشتری را در هر مرحله مکش و سیلندر موتور خودرو از اکسیژن بیشتری پر شده و احتراق خودرو کاملتر و قدرتمند تر بوده و شتاب خودرو بالا رود. در اتصال ستاره مـی توان طبق شکل vp1 و vp2 را بـه عنوان دو برداری درون نظر گرفت کـه اگر برآیند آنـها را حساب کنیم برابر با برداری شودکه با نام VL از فاز R درون حال ورود بـه موتور مـی باشد.برای محاسبه برآیند این دو بردارکافی هست به موازات هر یک از بردارهای VP1 و VP2 خطی رسم کنیم که تا در نقطه ای یکدیگر را قطع کنند. اگر تمام ته های هر سیم پیچی درون هر فاز را بـه هم بسته و سر های هر یک را بطور مجزا بـه سه فاز RST وصل کنیم این اتصال از نوع ستاره هست .در شکل زیر نمونـه اتصال ستاره را برایتان رسم کرده ام.

موتورهای RS-IR دارای یک کلید گریز از مرکز هستند کـه پس از رسیدن بـه سرعت نامـیتمام کلکتورها را بـه هم وصل کرده و روتور را بـه صورت یک روتور قفسی درون مـیآورد بنابر این موتور درون هنگام کار مانند یک موتور روتور قفسی عمل مـیکند. کلاس عایق مانند : Y , A , B , C , … درون نتیجه حرارت کاری پائین تر ، طول عمر بیشتر ، و سطح نویز کمتری خواهد داست . تقویت اتمسفریک پیشرانه بدون تغییر حجم در پراید، راههای متنوع کم دردسر و نسبتا کمهزینهای دارد که بسیاری از مالکان برای دستیابی به نتیجه بهتر میتوانند آن را اجرا کنند. تولید پراید از سال 1372 در شرکت خودروسازی سایپا آغاز شد که با این اقدام بسیاری از شرکتهای قطعهسازی نیز فعالیت خود را دوچندان کردند. از موتورهای RS-IR درون مواردی استفاده مـیشده کـه نیـاز بـه وجود گشتاور راهاندازی بالا درون دمای پایین و تنظیم ولتاژ اندک بوده. بعد از راهاندازی بـه علت وجود اینرسی موتور بـه چرخش خود ادامـه مـیدهد و به این ترتیب نیـازی بـه سیمپیچ کمکی نخواهد بود بـه همـین دلیل سیمپیچ کمکی بـه وسیله کلید گریز از مرکز از مدار خارج مـیشود و به این ترتیب از ایجاد تلفات اضافی بـه وسیله سیمپیچ کمکی جلوگیری مـیشود.

این خازن درون واقع وظیفه ایجاد اختلاف فاز بین سیمپیچها را بر عهده دارد. موتورهای سنکرون تک فاز کوچک بـه جای ایجاد مـیدان مغناطیسی بـه وسیله یک منبع خارجی از آهنرباهای کوچک به منظور ایجاد مـیدان استفاده مـیکنند. اما اگر از شش سیمـی کـه بعد از سیم پیچی از موتور بیرون مـی آید را بـه شکل زیر بـه هم بسته و از سه اتصال بوجود آمده هر یک را بـه سه فاز شبکه وصل کنیم این اتصال از نوع مثلث است. برآیند این دو بردار از نقطه تقاطع اول شروع شده که تا به محل تقاطع اخیر ختم مـی شود . در موتورهای انشقاق فاز، سیمپیچ راه انداز همـیشـه با مقاومت بیشتری نسبت بـه سیمپیچ اصلی ساخته مـیشود و به این ترتیب نسبت المانهای سلفی و مقاومتی درون هر سیم پیچ متفاوت است، همچنین تعداد دور سیمپیچ کمکی کمتر از سیمپیچ اصلی هست که این موجب کاهش خاصیت سلفی این سیمپیچ مـیشود. گرمترین نقطه درون مرکز سیم پیچ را با این نام مـی شناسیم . این اجزاء و قسمت ها که خود تشکیل قطعه ای به نام اگزوز را می دهند باعث خروج دود و گازهای حاصله، ناشی از سوخت در اتومبیل می شوند.

آخرین مطالب