ماشین فیلتر اگزوز

1- اولین علامت افزایش غیر عادی مصرف سوخت است که در حین رانندگی متوجه آن می شوید . البته اگر در زمان یک رانندگ

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

1- اولین علامت افزایش غیر عادی مصرف سوخت است که در حین رانندگی متوجه آن می شوید . البته اگر در زمان یک رانندگی عادی هم این بو را حس میکنید ممکن است لنتها در برگشت به محل خود پس از ترمز گیری مشکل داشته باشند که میتواند ناشی از خرابی پمپها باشد که باید بررسی شود.

این بو نشانه آشکاری از افزایش بیشازحد دمای لنتهای ترمز است که در اثر استفاده مکرر بهویژه در سراشیبیها به وجود میآید. البته در سراشیبیها گاهی چارهای جز ترمز گیری نیست ولی بهتر است کمی هم با دنده سرعت خودرو را کنترل کنید چراکه استفاده مداوم از ترمزها علاوه بر اینکه باعث فرسایش سریعتر آنها میشود، لنتها را داغ میکند و باعث میشود در زمان نیاز، توان ترمزها محدود شود.

بویی که حس میکنید فقط بوی بنزین نیست بلکه نشانهای است از بخار شدن بنزین و به همین دلیل بوی آن در فضا پخش میشود و علاوه بر داخل خودرو، در بیرون خودرو هم میتوان آن را حس کرد.

اتیلن گلیکول که ضد یخ از آن ساخته میشود بوی خوشایندی دارد (که البته تنفس زیاد آن میتواند خطرناک باشد) و به همین دلیل بویی که احساس میکنید خوشانید به نظر میرسد. این بو نشانه آن است که ضد یخ (و آب رادیاتور) از جایی نشت میکند و احتمالا محل نشت آنقدر گرم است که باعث بخار شدن آن میشود.

این بو هرچند خوشایند است اما نشانه خوبی نیست. اگر بو بیشتر در داخل اتاق حس میشود بخاری متهم اصلی است و اگر بیرون خودرو بیشتر بو را حس میکنید به سراغ سایر بخشها بروید. یکی از راههای فنی تشخیص احتمالی خرابی این است که ببینید تولید دود آبی در زمان کاهش یا افزایش شتاب و سرعت خودرو رخ میدهد.

فیلتر DPF یا انسداد ذرات دود خارج شده از اگزوز می باشد و درهنگام خروج دود در فیلتر نگهداری می گردد برای بهبود عملکرد اتومبیل بایستی بطور منظم نسبت به تعویض فیلتر DPF اقدام نمایید . در واقع این بخش، وظیفه دارد تا دود و گاز تولید شده در سرسیلندرها را، به سمت لوله اگزوز راهنمایی کند.

کاتالیست قطعه گرانقیمتی است و البته این راحتی هم خراب نمیشود و به همین دلیل شاید بد نباشد با نمایندگی مجاز خودرو تماس بگیرید تا اگر خودرو تحت پوشش گارانتی است بتوانید از مزایای آن استفاده کنید.

البته در این مسیر از همکاری صنعت های همکار هم بهره می بریم و توانسته ایم برای دید راننده یک سیستم Fov را توسط یک یا چند سنسور تعبیه کنیم که دید راننده را در شب ارتقا دهیم و برای دیدشبانه توپچی هم این امکان را فراهم کنیم که اهداف را تا فاصله 4 کیلومتری ببیند و مورد هدف قرار دهد.

البته خرابی در سیستم اگزوز پیش از کاتالیست هم میتواند دلیل دیگری باشد اما چنین خرابی با صدای زیاد همراه است و بهراحتی تشخیص داده میشود. در فرایند حاصل از سوختن بنزین، مقداری سولفید هیدروژن تولید میشود که بوی نامطبوعی دارد اما این گاز در کاتالیست به دیاکسید سولفور تبدیل میشود و بهاینترتیب نباید چنین بویی در داخل اتاق خودرو یا اطراف آن حس شود.

درصورتیکه این بوی نامطبوع را حس میکنید، احتمالا مشکلی در کاتالیست به وجود آمده که نیاز به تعویض دارد. بهعلاوه لنتها کم کیفیت هم گاهی چنین بویی را حتی در استفادههای معمولی و کمی سنگین تولید میکنند.

آخرین مطالب