خرابی اگزوز-دود اگزوز ماشین

شیار عمودی ضمن ایجاد حالت ارتجاعی در بدنه پیستون در موقع انبساط قسمت راهنمای پیستون را محافظت می کند.شیار در

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

شیار عمودی ضمن ایجاد حالت ارتجاعی در بدنه پیستون در موقع انبساط قسمت راهنمای پیستون را محافظت می کند.شیار در مقابل انبساط زیاد عکس العمل نشان داده،بر بدنه پیستون،در قسمتی که محور های گژن پین قرار دارد، بار زیادی وارد نمی شود.بیشترین نیرو به دامنه فعال پیستون که در سطوح عمود بر تکیه گاه گژن پین است وارد می شود.

راه دیگر کنترل انبساط پیستون تعبیه یک پشت بند فولادی یا پیستون با تیغه محافظ اینوار(INVAR) (شکل) در پیستون است.وقتی پیستون گرم میشود این تقویت کننده انبساط کف پیستون و برامدگی بوش گژن پین را محدود می کند.

وقتی موتور روشن است پیستون و رینگ ها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند که این فاصله را پر کرده است.اگر خلاصی پیستون خیلی کم باشد،در نتیجه اصطکاک زیاد وسایش شدید،توان موتور کاهش می یابد.در این حالت ممکن است پیستون به جداره سیلندر بچسپد و به اصطلاح گریپاژ کند.اگر خلاصی پیستون بیش از حد باشد سبب زدن پیستون در کورس قدرت می شود.

پیستون های آلومینیومی در نتیجه افزایش دما بیشتر از سیلندر های چدنی منبسط می شوند و همین امر ممکن است سبب از بین رفتن خلاصی پیستون شود.پیستون از جدار سیلندر بیشتر گرم می شود و همین امر سبب می شود که باز هم بیشتر انبساط یابد.اما اگر کف پیستون خیلی داغ شود ممکن است سبب خود سوزی شود در نتیجه ترتیب احتراق به هم می خورد و ممکن است موتور آسیب ببیند.

در شکل بالا فشار ناشی از احتراق سبب می شود که پیستون در حال حرکت به سمت بالا وقتی به نقطه مرگ بالایی نزدیک می شود اندکی به طرف راست کج شود.در نتیجه سر پایینی سطح فشار گیر اصلی با جداره سیلندر تماس پیدا می کند.پس از آنکه پیستون از نقطه مرگ بالایی گذشت،صاف می شود.در این هنگام سطح فشار گیر اصلی به طور کامل با جداره سیلندر تماس پیدا می کند.این تماس نوعی عمل روبشی است که زدن پیستون را به حد اقل می رساند.در نتیجه همین عمل موتور آرام تر کار می کند و دوام پیستون افزایش پیدا می کند.زدن پیستون معمولا فقط در موتور های کهنه ای مشاهده می شود که جدار سیلندر های آنها ساییده شده و دامنه پیستون آنها ساییده و یا شکسته شده است.

این همان سطحی است در حین حرکت انبساط بیشترین تماس را با جدار سیلندر پیدا می کند. اندازه شکاف عمودی پیستون،نشان دهنده مقدار ارتجاعی بودن آن است.حالت ارتجاعی بیش از اندازه پیستون باعث لرزش و تکان زیاد پیستون در سیلندر می شود و نیز آن را از حالت اصلی خود خارج می کند.در چنین حالتی نشتی گاز از کناره های پیستون،افزایش یافته روغن سوزی موتور زیاد تر می شود.

هنگامی که طراحی شده بیشتر توجه می شود اغلب به محفظه موتور مناسب تر از جریان اگزوز پرداخت می شود. گرمای بیشتری دفع می شود و پیستون خنک تر کار می کند.اما افزایش ضخامت کف پیستون سبب افزایش وزن آن می شود.همچنین اگر کف پیستون خیلی سرد کار کند،لایه های مخلوط هوا-سوخت مجاور آن نمی سوزد.مخلوط هوا-سوخت نسوخته از طریق اگزوز در محیط پخش می شود.در نتیجه بازده موتور کاهش و دود آن افزایش می یابد.

لوله های اگزوز لغزنده: بین لوله اگزوز لغزنده و منیفولت موتورسیکلت، آرنج قرار داده شده است که به عنوان پلی بین هر دو بخش وسیله نقلیه عمل می کند.

اين صدا ممکن است در زمان کارکرد نيز به صورت ضربههاي منظم از همين بخش شنيده شود. یکی از بخش های بسیار مهم در سیستم های اگزوز خودرو های امروز کاتالیست ها هستند. 2. تمامی اتصالات روی اگزوز که با بدنه موتورسیکلت در تماس هستند را پیدا کرده و آنها را باز کنید.

البته عایقی که در جداره این نوع از اگزوزه ها استفاده می شود علاوه بر بحث صدا ,دمای جداره بیرونی اگزوز را هم به شدت کاهش می دهد که تاثیر مهمی در کاهش دمای محیط خواهد داشت و البته که از انتقال حرارت اگزوز به تجهیزات جانبی موتور نیز جلوگیری خواهد کرد .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن