اگزوز ماشین چیست و چه عملکردی دارد؟

اگر سیگنال ارسالی سنسور اکسیژن پایینی به ECU در حدود 0.5 یا 0.45 ولت باشد نشان از عملکرد بهینه موتور و کل مطع

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

اگر سیگنال ارسالی سنسور اکسیژن پایینی به ECU در حدود 0.5 یا 0.45 ولت باشد نشان از عملکرد بهینه موتور و کل مطعلقات مربوط به آن بوده و در صورت تغییر این عدد می توانیم نتیجه بگیریم که لاندا بیش تر یا کمتر از 1 می باشد که در هر دو حالت موتور دچار احتراق ناقص یا آلاینده خروجی زیاد خواهد بود و ECU اقدام به برطرف کردن آن یا روشن کردن چراغ چک بعنوان آلارم می نماید.

با توجه به مطالب گفته شده و همان گونه که در تصاویر بالا مشاهده می کنید تغییرات جریان الکتریکی تولیدی از Nernst cell سنسور از حدود mA2- برای لاندا حدود 0.5 یعنی سوخت غلیظ تا جریان الکتریکی تولیدی از آن در حدود mA 1.5 برای لاندای حدود 2.5 یعنی سوخت رقیق بطور پیوسته تر و آرامتر می تواند تغییر نماید .

اما همانطور که می دانیم تمامی این معایبی که گفته شد لزوما مختص به خرابی سنسور اکسیژن نمی باشد و می تواند دلیل بروز این ایرادات سنسور یا عملگراهای دیگری نیز باشند به هر حال ما نیاز داریم که بابت این علایم رفتار سنسور اکسیژن را کنترل نماییم .

ابتدا بررسی می کنیم که خطایی در ECU از بابت سنسور اکسیژن یا هیتر آن ثبت می باشد یا خیر اما در هر صورت چه خطایی ثبت باشد یا نه ، دقیق ترین عیب یابی سنسور اکسیژن بررسی نمودار خروجی سنسور به ECU می باشد.

و هر سیستم همراه با همه گیره ها و سخت افزار لازم و دستورالعمل های دقیق نصب است. بهترین شیوه برای عیب یابی سنسور اکسیژن استفاده از دیاگ می باشد تا بتوانیم در دیاگ و در قسمت اندازه گیری پارامتر ها ، بطور دقیق نمودار و رفتار سیگنال خروجی سنسور اکسیژن را زیر نظر قرار داده و پی به سلامت سنسور ببریم.

این سنسور بعد از منبع کاتالیست اگزوز نصب شده و از لحاظ ساختار و نحوه عمل کرد همانند سنسورهای اکسیژن دیگر می باشد و بیشتر از نوع سنسوراکسیژن دی اکسید زیرکونیومی 4 سیمه استفاده می گردد.

اگر سنسور اکسیژن چهار سیم و از نوع دی اکسید زیرکونیومی باشد باید در قسمت پارامتر خوانی توسط دیاگ ولتاژ تولیدی سنسور اکسیژن بررسی گردد . نکته : برای تفکیک این دو سنسور از یک دیگر عموما رنگ روکش سیم یا سوکت آن را نسبت به سنسور بالایی متفاوت می سازند و این تفاوت لزوما بدلیل تفاوت ساختاری سنسور پایینی از بالایی نمی باشد .

با توجه به تصویر بالا این سنسور دارای تعداد 5 یا 6 سیم می باشد علت 5 سیمه بودن کانکتور برخی از این سنسورها استفاده مشترک از سیم کانکتور شماره 6 با 2 آن خواهد بود.سنسورهای اکسیژن WIDE BAND برای استانداردهای یورو 4 تعبیه شده است که بر روی خودروهای دارای توربو شارژ و تزریق مستقیم انژکتوری یا GDI بسیار قابل استفاده می باشد.

این سنسورها قادر می باشند که نسبت سوخت را از محدوده 20:1 تا 10:1 تشخیص دهند .در واقع نسل جدید و پیشرفته تری بوده و قابل استفاده برای خودروهای اسپورت و توان بالا می باشد.

بنابراین با توجه به یکسان بودن پیشرانه دو خودرو، عملکرد فنی بسیار نزدیک و بهای کمتر مدلهای دست دوم، خریداری خودروهای سالم و کمکارکرد قبل از فیسلیفت با توجیه بیشتری نسبت به نمونههای جدید گرانقیمت همراه خواهد بود. کاتالیزور با کارکرد مبدل کاتالیزوری در خودرو به عنوان قسمت مهمی از سیستم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه محسوب میشود، اما برخی از مواقع عملکرد آن با مشکلاتی همراه خواهد بود که مالکان وسایل نقلیه باید مراقب سلامت این قطعه مهم باشند.

آخرین مطالب