اگزوز از ماشین سنگزنی

مسیر دوم راه خود را قبل از توربوشارژر شروع میکند و پس از توربوشارژر، دوباره به مسیر اصلی میپیوندد و بدینترتیب

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

مسیر دوم راه خود را قبل از توربوشارژر شروع میکند و پس از توربوشارژر، دوباره به مسیر اصلی میپیوندد و بدینترتیب، گازها دوباره از مبدل کاتالیست نیز عبور خواهند کرد.بهنوعی میتوان گفت مسیر پیشکاتالیزور در این سیستم فقط توربوشارژرها را دور زده است.

ایدهی دوم گونیگزگ مربوط به سال ۲۰۱۱ است و اولینبار در مدل آگرا RS استفاده شد. حال به ایدهی نخست گونیگزگ در سال ۲۰۰۴ برمیگردیم.

در این نوع سیستم اگزوز، گونیگزگ توانست از هدررفتن ۱۰۰ اسببخار از قدرت موتور جلوگیری کند. در این میان، تغییر رنگ دود اگزوز یکی از بارزترین و راحتترین راههای تشخیص عیب موتور اتومبیل به شمار میرود. گفتنی است اگر دود آبیرنگ تنها هنگام سردبودن موتور از اگزوز به بیرون انتشار مییابد و پس از گرمشدن پیشرانه دیگرقابل مشاهده نباشد، میشود پی برد که صرفا کاسهنمدهای ساق سوپاپ ایراد پیدا کردهاند و خوشبختانه رینگ و پیستونها سالم هستند.

بهعنوان مثال، شنیدهشدن صداهای غیرعادی از سمت موتور یا گیربکس، آب و روغن قاطیکردن، کاهش سطح روغن پیشرانه و تغییر رنگ دود اگزوز، میتوانند نشانههایی دال بر وجود ایراد فنی مجموعه پیشرانه خودرو باشند.

بیشتربودن قطر لوله در این بخش باعث میشود فضایی خالی در اطراف پیشکاتالیزور وجود داشته باشد که گازهای اگزوز از آنجا نیز بتوانند عبور کنند.در دور موتورهای کم، گازهای خروجی اگزوز بهراحتی بهسمت پیشکاتالیزور حرکت و از آن عبور میکنند.

زمانی که گرما از اگزوز سرد خودرو عبور میکند به دلیل رطوبتی که در هوا وجود دارد و همچنین رطوبتی که وارد اگزوز خودرو شده، عمل میعان (تبدیل گاز به مایع) اتفاق میافتد و باعث خروج آب از اگزوز خودرو میگردد.

به هر حال، خروج دود آبیرنگ از اگزوز قطعا نشانه روغنسوزی پیشرانه بوده و لازم است خودرو هر چه سریعتر به تعمیرگاه ارجاع داده شود.

البته خروج بخار سفیدرنگ از لوله اگزوز هنگام هوای سرد و مرطوب بههیچوجه نشانه خرابی موتور نیست. در این زمان، گازهای اگزوز وارد توربو شارژر میشوند و سپس از مبدل کاتالیست نیز عبور میکنند. اگر رنگ مایع واضح باشد، این بدان معنی است که آب است، درغیر این صورت باید بررسی شود.

با افزایش دور موتور و بهدنبال آن افزایش سرعت و فشار، گازهای خروجی از محفظهی احتراق مقاومتی که پیشکاتالیزور دربرابر گازها ایجاد میکند، افزایش مییابد و بدینترتیب بهدلیل قطر بیشتر لوله که بدان اشاره کردیم، بخشی از گازهای عبوری بدون اینکه از پیشکاتالیزور عبور کنند، بهسمت مبدل کاتالیست میروند.

در این حالت، چون پیشکاتالیزور نیز مقاومت چندانی ایجاد نمیکند، گازها بهراحتی از آن عبور میکنند و بهسمت مبدل کاتالیست اصلی میروند. پیشرانهی آگرا RS میتواند ۱,۱۶۰ اسببخار قدرت تولید کند؛ به همین دلیل، به سیستم اگزوز کارآمدتری در این خودرو نیاز بود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن