تاثیر ریمپ بر گیربکس اتوماتیک2021-06-06
ریمپ کردن ماشین چه تأثیری دارد؟ قطعات خودرو
Content
البته ممکن است به تدریج و کمی کارکرد بیشتر، صدای گیربکس برطرف شود و نیازی به کار دیگری نباشد. همانطور که گفته شد، ریمپ کردن ایسیو ماشین مزایا و معایب مختلفی دارد که در ادامه به تفکیک به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت، در ادامه مزایا و نکات مثبت ریمپ کردن ایسیو ماشین را ذکر کرده ایم. ما در مجموعه پژو ایمان به عنوان یکی از مراجع توزیع لوازم یدکی خودرو میتوانید در کنار شما باشیم تا قطعات اصلی و با کیفیت را با بهترین قیمت تهیه کنید. برای این کار کافیست تا به صفحات خرید ایسیو و یا خرید ایربگ در سایت پژو ایمان مراجعه کنید. یکی از مشکلاتی که دارندگان خودروهای اتوماتیک بازار ایران با آن مواجه هستند، رفتار کُند خودروی آنها در رانندگی روزمره می باشد.
حسینیکیا : دولت در واردات خودروهای نو و کارکرده تأخیر دارد/ اصرار دولت برمصوبه افزایش قیمت خودرو
طبق قانون لامبدا ترکیب یک گرم سوخت و 14.7 گرم هوا یک تناسب طلایی برای سوخت خودرو است. ریسک بههمخوردگی تناسب این دو با وجود ریمپ بهعنوان سومین عیب شناخته شده است. همچنین فرادرس، دورههای ویدیویی بسیار متنوع و کاربردی را در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو به انتشار رسانده که اگر به این مباحث علاقهمند هستید میتوانید آنها را از طریق لینک زیر مشاهده کنید. برای کلیه خودروهای زیر 10هزارکیلومتر که به کاراکال مراجعه می کنند تا 15درصد تخفیف دائمی اعمال می شود. بعنوان مثال ایسیو بوش me744 که در خودرو 206 مورد استفاده قرار گرفته است.
افزایش شتاب ماشین
روشن شدن چراغ چک معمولاً نشانه نقصی در عملکرد سیستمهای داخلی خودرو است. یکی از رایجترین دلایل روشن شدن چراغ چک، خرابی یا داغ شدن گیربکس است. این مشکل میتواند ناشی از معیوب بودن سنسورهای سرعت یا سلونوئیدهای گیربکس باشد. در صورت روشن شدن چراغ چک، بهتر است گیربکس را به طور دقیق بررسی کنید. تعمیرات پیشگیرانه نه تنها هزینههای تعمیرات اساسی را کاهش میدهد، بلکه عمر مفید گیربکس را نیز افزایش میدهد.
با پیشرفتهترشدن صنعت خودرو، بیشتر خودروها به یک کامپیوتر هوشمند مجهز شده اند که به ان ایسیو گفته میشود. خبر خوش اینکه شما میتوانید محدودیتهای ایسیو ماشین خود را با ریمپ خودرو از بین ببرید. مزایا و معایب ریمپ ایسیو چیست؟ چطور میتوانید این معایب را کاهش دهید؟ پاسخ کامل این سؤالات در متن زیر برای شما آورده شده است. در صورت عدم تغییر شرایط ریمپ ECU در شرایط مختلف، ماشین دچار مشکل میشود. به همین خاطر بهتر است که برای بهبود و کارایی بهتر خودرو، پارامترهای این نرمافزار را بهصورت شخصی تنظیم کرد. اما ریمپ کردن ماشین چه تأثیری دارد؟ ریمپ ماشین مزایا و معایب خاص خود را دارد.
ریپ زدن خودرو چیست
خرابیهای احتمالی در این سیستم میتوانند علاوه بر هزینههای بالا، مشکلات جدی در عملکرد خودرو ایجاد کنند. در این مقاله، شما را با ۷ روش ساده برای شناسایی مشکلات اولیه در گیربکس آشنا کرده و خدمات حرفهای تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک سون گیربکس را معرفی میکنیم. اگر تنظیمات ریمپ به صورت غیراستاندارد انجام شود، ممکن است مصرف سوخت را افزایش دهد. اما همانطور که اشاره کردیم، افزایش قدرت موتور منجر به افزایش میزان سوخت آن خواهد شد؛ زیرا در این صورت احتمالا با سرعت بیشتری رانندگی میکنید و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ریمپ می تواند در برخی از مواقع اگر به صورت اصولی و صحیح انجام شود، باعث کاهش مصرف سوخت خودرو گردد.
با دیاگ زدن به خودرو، هیچ مشکلی برای برنامه و دامپ ریمپ شده ایسیو بوجود نمی آید و فقط بایستی عمل دانلود صورت نپذیرد. یکی از مشکلات جدی که در صورت ریمپ غیر اصولی میتواند خطرساز باشد، شکت یا ذوب پیستون می باشد. در ریمپ اصولی، تمام تغییرات با توجه به نوع موتور و همچنین گذشته تعمیراتی یا صفر بودن آن اعمال می گردد. یکی از مشکلات اساسی خودرو فوق، در هنگام فعال بودن کولر می باشد در ترافیک و شروع حرکت با دنده یک، خودرو با مکث و سنگین حرکت می کند که در صورت سربالایی بودن مسیر، مشکل فوق باعث کندی و تنبلی بیش از حد خودرو می گردد. جهت بررسی بیشتر ریمپ تارا بایستی با ایسیوهای به کار رفته در خودرو فوق نیز آشنا شویم. تا زمان ارائه مقاله فوق در تمام خودروهای تارا از از ایسیو KESENS ساخت چین و تامین کننده شرکت ساژه پویش استفاده گردیده است.
در صورتی که به دنبال خرید قطعات اصلی برای خودروهای هیوندای و کیا هستید، فروشگاه لوازم یدکی کیا و هیوندای ما بهترین انتخاب برای شماست. با ارائه لوازم یدکی اصلی، مشاوره تخصصی و خدمات پس از فروش، اطمینان داریم که خرید از فروشگاه ما به بهترین نتیجه منتهی خواهد شد. برای خرید آنلاین یا دریافت مشاوره، همین حالا به وبسایت ما مراجعه کنید و قطعات مورد نیاز خود را با خیالی آسوده تهیه کنید. قانونی به نام لامبدا وجود دارد که میگوید به ازای هر یک گرم سوخت، 14.7 گرم هوا نیاز است و اگر این اتفاق بیفتد، خودرو در طلاییترین وضعیت خود عمل خواهد کرد. قطعا وقتی صدای غیرمعمولی از خودرو به گوش می رسد، بهترین کار این است که در اسرع وقت آن را به یک متخصص نشان دهید تا با قطعیت دلیل آن را بررسی نماید. تشخیص اینکه مشکل از کجای خودروست برای یک تعمیرکار ماهر، بسیار ساده است و نیازی به این دردسرها برای شما نیست.
کامپیوتر خودرو دارای یک تنظیمات اولیه می باشد که قدرت و عملکرد موتور را تنظیم می کند و ریمپ کردن به فرآیندی گفته می شود که برنامه سفارشی شده به منظور افزایش عملکرد و راندمان موتور ماشین روی ایسیو ماشین اعمال می شود. با ریمپ ایسیو می توان توان و قدرت موتور و در نتیجه شتاب خودرو را افزایش داد، همچنین در برخی از مواقع ریمپ ایسیو برای کاهش قدرت ماشین و کاهش مصرف سوخت انجام می شود. استفاده از حداکثر توان موتور و افزایش کیفیت رانندگی مواردی هستند که افراد زیادی سعی دارند با اعمال تغییراتی در خودرو به آنها دست پیدا کنند. در گذشته این تغییرات تنها با افزودن قطعاتی همانند توربوشارژ، استفاده از مکملهایی خاص و اعمال تغییراتی فیزیکی در خودرو امکانپذیر بود. امروزه با توجه به استفاده از ECU بهعنوان کامپیوتر خودرو، این امکان وجود دارد تا با تغییراتی که در نرمافزار ECU ایجاد میشود، از قدرت و گشتاور خروجی بیشتری در خودرو استفاده شود.
این تنظیم غلط در نهایت منجر به افزایش دمای موتور به صورت خطرناک شده و استهلاک قطعات موتور را به همراه خواهد داشت. حتی میتواند باعث افزایش مصرف سوخت به صورت بیرویه شده و در کل عملکرد پیشرانه را با کاهش کیفیت جدی مواجه کند. برخی از افراد تنها به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینههای سوختی، اقدام به ریمپ خودرو میکنند. با تنظیم دقیق و بهینهسازی پاشش سوخت و همچنین کنترل بهتر نسبت هوا و سوخت، مصرف سوخت خودرو به طور قابل توجهی کاهش مییابد. این بهینهسازی در مصرف سوخت به ویژه در سفرهای طولانی و ترافیک شهری میتواند بسیار موثر باشد و باعث صرفهجویی اقتصادی برای مالک خودرو شود. یکی از مهمترین دلایلی که افراد به ریمپ ایسیو خودرو روی میآورند، افزایش شتاب و توان موتور است.
ریمپ یا ارتقای نرم افزاری موتور به معنای تغییر تنظیمات نرم افزاری در ECU است که با هدف بهبود عملکرد موتور انجام میشود و به شما امکان میدهد تا از حداکثر ظرفیت فنی اتومبیل خود استفاده کنید. ریمپ یک فرآیند تخصصی است که با هدف افزایش شتاب و توان موتور اتومبیل انجام میشود. خودروسازان معمولا محدودیتهایی را به عنوان بخشی از تنظیمات کارخانه برای وسایل نقلیه اعمال میکنند که ریمپ، این تنظیمات را بازنویسی کرده و آنها را ارتقا میدهد. در ادامه این مطلب شما را با مفهوم دقیق ریمپ خودرو آشنا کرده و مزایا و معایب آن را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم. در این مقاله تمامی مزایا و معایب ریمپ ایسیو توضیح داده شد، لذا در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد این موضوع حتما آنرا در انتها این صفحه از ما بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.
برای ایجاد تغییراتی در نحوه عملکرد موتور همانند افزایش شتابگیری و قدرت موتور در شرایط مختلف، ریمپ خودرو انجام میشود. در مواردی نیز بهبود ترکیب هوا به سوخت یا زمان جرقهزنی میتواند با استفاده از ریمپ خودرو انجام شود. توجه به این نکته ضروری است که در صورت تمایل به انجام ریمپ خودرو، این اقدام باید با در نظر گرفتن موارد ایمنی و تحت نظر افراد متخصص انجام شود و در حالت کلی نیز انجام ریمپ خودرو توصیه نمیشود. البته با تمام اینها باید بدانید که ریمپ ماشین اگر به صورت اشتباه و غیرتخصصی انجام شود، نه تنها راندمان موتور را بالا نمیبرد؛ بلکه مشکلاتی هم به وجود خواهد آورد. به طور مثال امکان تنظیم نادرست آوانس جرقه در ریمپ زمان ریمپ کردن وجود دارد.
ارسال نظر
اینکار نه تنها منجر به افزایش قدرت موتور نمی شود بلکه باعث افت توان موتور و آسیب جدی به قطعات میگردد. افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو زمانی مجاز می باشد که راندمان حجمی موتور با لوازمی مانند هدرز، میل سوپاپ، کیت مکش و … افزایش یافته باشد. گیربکس اتوماتیک با اینکه رانندگی را بسیار آسان کرده، اما مشکلاتی هم به همراه دارد که باعث می شود رسیدگی و مراقبت زیادی را صرف آن کنید. شاید بتوان گفت این اولین نشانه از گیربکس است که می گوید نیاز به بررسی، ارزیابی و تعمیر دارد. البته زوزه کشیدن فقط مختص نوع اتومات نیست و در گیربکس دنده ای هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا باعث خرابی و خسارت می شود. در مرکز ریمپ کریمی تیونینگ، تمامی کارهای مربوط به تعمیر، ریمپ، آپدیت و… گیربکس اتومات و گیربکس دنده ای با ضمانت انجام می شود.
بطور کلی به بهبود رفتار گیربکس اتوماتیک بعد از فرایند ریمپ، اپدیت گیربکس اتوماتیک گفته می شود. در اینجا لازم است تاثیر اپدیت گیربکس را به دو صورت برای شما شرح بدهیم. و بهینه ترین حالت مصرف سوخت در نظر گرفته میشود و هیچگونه مشکلی جهت دریافت معاینه فنی ایجاد نمی نماید. لذا با توجه به نوع ایسیو زمانی حدود یک ساعت الی دو ساعت زمانبر خواهد بود. لازم به ذکر است در صورت استفاده از دامپ آماده این زمان به یک ربع تقلیل می یابد که با توجه به مشکلاتی که مطمئننا برای خودرو پیش خواهد آمد. باطبع نوع تغییرات برنامه ایسیو خودرو پیست با خودرو شهری که دارای هیچگونه لوازم تیونینگ نمی باشد، متفاوت خواهد بود.
چگونه ریمپ ایسیو می تواند عمر موتور را زیاد کند ؟
یکی از مواردی که با استفاده از ریمپ ECU میتوان انجام داد، رفع محدودیتهای دور موتور و سرعت برای خودرو است. محدودیتهای دور موتور و سرعت خودرو محدودیتهایی هستند که از طرف کارخانه سازنده برای خودروی مربوطه در نظر گرفته شدهاند. با توجه به چهار زمان مکش، تراکم، قدرت و تخلیه در موتورهای احتراق داخلی چهار زمانه، در شرایطی با استفاده از سیستم VVT میتوان میزان باز و بسته بودن سوپاپهای ورودی و خروجی را با استفاده از ریمپ ECU تغییر داد. ممکن است این سوال مطرح شود که چرا شرکت سازنده خودرو ریمپ را انجام نمیدهد. بنابراین شرکتهای خودروسازی معمولا با توجه به رعایت این موارد سعی میکنند تا ECU خودرو را بهگونهای برنامهریزی کنند تا مطابق با استاندارهای موردنظر باشد. یکی دیگر از علائم خرابی جدی گیربکس این است که خودرو در دنده قرار دارد، اما حرکت نمیکند.
{بهمریختگی میزان ترکیبها
|}ایسیو توسط سنسور ناک این ضربه را متوجه میشود و میزان پاشش و جرقه را کاهش میدهد که به موتور آسیبی وارد نرگردد و این کاهش باعث افت مشهود توان خودرو می گردد. با ایجاد کوبش و ضربه در سیلندر، ایسیو میزان پاشش و جرقه را کاهش میدهد که به موتور آسیبی وارد نرگردد و این کاهش باعث افت مشهود توان خودرو می گردد. با ریمپ ایسیو به راحتی میتوان شتاب خودرو را بسته به ساختار موتور و نوع ایسیو بین 10 الی 20 درصد افزایش داد. در ادامه مقاله ریمپ تارا به بررسی مشکلات خودروی فوق که با ریمپ برطرف می گردد، می پردازیم. اگر با ریمپ آشنایی ندارید، توصیه می گردد جهت دریافت اطلاعات بیشتر مقاله ریمپ ایسیو چیست را مطالعه بفرمایید.
ریمپ خودرو این امکان را به رانندگان میدهد تا بتوانند با صرف هزینهای ناچیز تغییرات موردنظر را در نحوه عملکرد موتور اعمال کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع میپردازیم که ریمپ خودرو چیست و دلیل انجام آن را شرح میدهیم. در ادامه مزایا و معایب ریمپ را توضیح میدهیم و تاثیرات ریمپ را در قسمتهای مختلف خودرو بیان میکنیم. معمولاً ریمپ ایسیو به منظور افزایش شتاب و عملکرد موتور خودرو انجام میشود، که این امر منجر به وارد آمدن فشار مضاعف به موتور خودرو میشود. به دلیل افزایش پاشش سوخت و تغییرات تنظیمات موتور، موتور با فشار بیشتری کار میکند که در طولانیمدت ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب برساند.
برای تشخیص این موضوع میتوانید یک مقوا را زیر خودرو قرار دهید و رنگ مایع نشت کرده را بررسی کنید. اگر روغن نشت کرده قرمز رنگ باشد، به احتمال زیاد مشکل از روغن گیربکس است. نشت روغن میتواند به دلیل خرابی مهر و مومها، واشرها، یا کاسه نمد باشد. گیربکس به عنوان یک سیستم انتقال نیرو، وظیفه دارد تا قدرت تولید شده توسط موتور را به گونهای تنظیم و توزیع کند که خودرو بتواند به طور بهینه حرکت کند. عملکرد دقیق گیربکس به معنای استفاده بهتر از قدرت موتور و مصرف بهینه سوخت است.
با ریمپ ایسیو میتوان خطای ناک را به راحتی از بین برد و باعث طول عمر قطعات حساس موتور گردید. ریمپ تارا به چه صورت می باشد ؟ در مقاله فوق به بررسی ریمپ تارا و آشنایی با راهکارهای افزایش شتاب و رفع کپ و.. یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل برخورد کردن دنده هرزگرد با دیگر دندههای موجود است. دندههای هرزگرد برای دنده عقب بهترین گزینه هستند؛ اما برخی موارد در خصوص آنها باعث بروز چنین مشکلاتی نیز میشود. برخورد دندانههای دو دنده هرزگرد باعث ایجاد صدا در حیم دنده عقب میشود.
{همه چیز درباره ریمپ خودرو کلاسیک
|}همین مسئله باعث بهبود کارایی تعویض دنده در اتومبیلهای اتومات میشود. بهبود کارایی دنده خودروهای اتوماتیک بهعنوان پنجمین مزیت ریمپ خودرو شناخته شده است. با توجه به مراحل مربوط به موتورهای چهارزمانه متوجه میشویم که زمانبندی مناسب برای جرقه شمعها و ترکیب سوخت و هوای مناسب میتواند تاثیر زیادی در افزایش قدرت موتور داشته باشد. از سویی دیگر با توجه به اینکه زمان جرقه شمعها و پاشش سوخت توسط انژکتورها از طریق ECU تنظیم میشود، بنابراین با ریمپ ECU میتوان تاثیرات مثبتی در افزایش راندمان موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب از مجله فرادرس تغییراتی که با ریمپ در قسمتهای سوخترسانی و جرقهزنی خودرو ایجاد میشود را بهطور جداگانه شرح میدهیم. ریمپ خودرو با تغییراتی که در نحوه کارکرد قسمتهای مختلف خودرو اعمال میکند، میتواند تغییرات قابلتوجهی را در نحوه عملکرد خودرو ایجاد کند.
در ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد که ریپ زدن خودرو چیست و این اصطلاح در چه زمانی به کار میرود. در حالت کلی به لرزشهای غیرعادی و صداهای غیرمعمول خودرو که همراه ما مواردی همچون مکث و نوسان در دور موتور است، ریپ زدن گفته میشود. خرید لوازم یدکی از فروشگاه لوازم یدکی کیا و هیوندای ما نه تنها بهصرفه و مطمئن است، بلکه از خطر استفاده از قطعات تقلبی و بیکیفیت که ممکن است به خودرو شما آسیب بزنند، جلوگیری میکند. شما میتوانید با مراجعه به وبسایت ما یا تماس با تیم پشتیبانی، از خدمات پس از فروش و اطلاعات تکمیلی در مورد قطعات مختلف بهرهمند شوید. در فروشگاه ما، شما میتوانید انواع لوازم یدکی اصلی برای مدلهای مختلف هیوندای و کیا را پیدا کنید، از قطعات گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق، موتور، برق خودرو و قطعات بدنه.
به این ترتیب نمیتوان ماشین را با روشهای سنتی نظیر اتصال سیمهای سوئیچ روشن نموده و به سرقت برد. البته میتوان از طریق تیونینگ و نصب تجهیزاتی از قبیل هدرز و همچنین تغییرات در سرسیلندر، درصد افزایش شتاب را نیز بالا برد. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه بهروزترین اخبار، بررسیها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت میکند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژیها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. هدف ما، ایجاد منبعی قابل اعتماد برای علاقهمندان به صنعت خودروسازی است.
گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای اصلی خودروهای مدرن است که عملکرد صحیح آن برای رانندگی روان و بدون دردسر ضروری است. با این حال، این بخش حساس خودرو ممکن است در اثر استفاده طولانیمدت یا نگهداری نامناسب دچار خرابی شود. شناخت علائم خرابی گیربکس اتوماتیک میتواند از آسیبهای جدیتر جلوگیری کند و هزینههای سنگین تعمیرات را کاهش دهد. همچنین، در صورت نیاز به تعویض قطعات، توصیه میشود از فروشگاههای معتبر لوازم یدکی کیا و هیوندای خرید کنید تا از کیفیت و دوام قطعات اطمینان داشته باشید. یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک، تاخیر در عملکرد یا درگیر نشدن گیربکس در حالت حرکت یا دنده عقب است که این موضوع بیانگر وجود مشکل در سیستم انتقال است.
در همه این موارد گفته شده گرما دشمن اصلی جعبه دنده های اتومات به حساب می آید. در ادامه توضیح می دهیم که هر یک از این عوامل ممکن است چگونه باعث تقه زدن گیربکس شوند. یکی از مهمترین عوامل در عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک، استفاده از روغن گیربکس مناسب و تعویض بهموقع آن است. روغن گیربکس نقش حیاتی در کاهش اصطکاک، خنکسازی قطعات داخلی و جلوگیری از خرابیهای پرهزینه دارد. اگر روغن گیربکس کثیف یا سطح آن کاهش یابد، میتواند منجر به گرم شدن بیش از حد گیربکس، ساییدگی قطعات داخلی و در نهایت خرابی کامل سیستم شود. ریمپ خودرو که به آن تیونینگ ECU نیز گفته میشود، با اصلاح و ایجاد تغییرات نرم افزاری در کامپیوتر اتومبیل، عملکرد بخشهای مختلف آن را ارتقا میدهد.
با استفاده از ریمپ خودرو، میتوان توان و شتاب موتور را افزایش داده و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد. ما در درایوتک، با جزئیات به مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با شناخت کامل از فواید و مضرات ریمپ ایسیو، تصمیم بهتری برای تغییر تنظیمات خودرو خود بگیرید. اگر خودرو شما بهطور ناگهانی و غیرمنتظره دنده را تغییر دهد یا دندهها بهدرستی درگیر نشوند (اصطلاحاً دنده لیز بخورد)، به احتمال زیاد گیربکس با مشکل مواجه شده است. این حالت معمولاً به دلیل خرابی کلاچهای داخلی، مشکلات در سیستم برقی یا کاهش فشار روغن رخ میدهد. لیز خوردن دندهها نهتنها تجربه رانندگی را مختل میکند، بلکه میتواند خطرناک نیز باشد، بهویژه در سرعتهای بالا.
به همین خاطر کنترل توقعات از ریمپ ایسییو و عملکرد خودرو امری ضروری است. یکی از وظایف ریمپ ایسییو بعد از فعالسازی، بهبود وضعیت احتراق ماشین است. تأثیر این مسئله روی کیفیت سوخت ماشین و به دنبال آن شتاب خودرو بسیار مهم است. در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس ریمپ خودرو را شرح دادیم و پس از ذکر دلیل استفاده از ریمپ ECU در خودرو نحوه انجام آن را بیان کردیم. برای این منظور مزایایی از قبیل افزایش عملکرد با هزینهای کم، عدم نیاز به تغییرات فیزیکی و قابل بازگشت بودن ریمپ خودرو را شرح دادیم. برای مثال خودروهایی که قصد دارند در مسابقات رانندگی شرکت کنند، نیاز دارند تا برای پیروزی در این مسابقات از توان حداکثری موتور استفاده کنند.
اما بزرگترین مزیت ریمپ خودرو بالارفتن قدرت موتور و اسفاده از حداکثر قدرت موتور ماشین می باشد. لازم به توضیح است که استفاده از تجهیزات تقلبی می تواند باعث ایجاد صدمات مختلف به ایسیو ماشین شود لذا به دلیل بالا بودن قیمت ایسیو، توصیه می شود حتما به مراکز معتبر با سابقه خوب مراجعه کنید. حتما واژه ریمپ به گوش شما خورده است و تا حدودی با آن آشنایی دارید، ریمپ به معنی تنظیمات نرم افزاری ایسیو است که جایگزین تنظیمات اولیه نصب شده روی ایسیو می شود و هدف آن افزایش راندمان و شتاب خودرو می باشد. در صورت انجام درست و اصولی ریمپ، با افزایش سرعت گردش فن، تغییراتی در دمای ماشین بهوجود میآید. زمانیکه ریمپ انجام میشود، فن ماشین در اکثر مواقع سریعتر حرکت میکند.
{با ریمپ از شر جوش آوردن خودرو خلاص شوید
|}برای دستیابی به راندمان بهینه موتور زمان جرقه توسط ECU موتور تنظیم میشود تا بتواند قدرت و شتاب موردنیاز را در شرایط متنوع رانندگی تامین کند. بنابراین برنامههایی که برای ایجاد جرقه در شرایط کارکردی متفاوت در ECU تعبیه شدهاند نیز با ریمپ خودرو تغییر میکند. ریمپ عملکردی در خودرو با ایجاد تغییراتی در میزان ترکیب هوا به سوخت در موتور و زمان جرقهزنی شمعها قدرت بیشتری را در شرایط مختلف در اختیار راننده قرار میدهد. بهبود عملکردی موتور به این موضوع بستگی دارد که سوخت در زمان و مقدار مناسبی به داخل سیلندر پاشش شود. بنابراین اگر به صورت غیراصولی انجام شود، قطعا آسیبهای زیادی به موتور وارد میکند. از این جهت باید نسبت به برنامه جدیدی که روی ای سی یو نصب میشود، مطمئن باشید.
{ریمپ عملکردی در خودرو چیست؟
|}این تعمیرات شامل تعویض روغن، تنظیم کلاچ، بررسی دمای سیستم و اطمینان از عملکرد صحیح سنسورها است. گشتاور موتور، میزان نیرویی است که موتور خودرو میتواند برای چرخاندن یا حرکت دادن چرخها تولید کند و به عبارت سادهتر به قدرت و توان بیشتر موتور اشاره دارد. ریمپ خودرو موجب بهبود گشتاور موتور میشود و میزان شتاب آن در زمان شروع به حرکت و در حین حرکت را افزایش میدهد. یا در همین خودرو دمای بالا آب علاوه بر کاهش عمر مفید قطعات باعث بالا رفتن دمای خنک کن گیربکس اتوماتیک می شود. بالارفتن دمای گیربکس علاوه بر آسیب به خود گیربکس منجر به ضربه زدن یا تقه های گیربکس می شود.
یکی از تفاوت های مدلهای دستی با اتوماتیک، وزن حدود 100 کیلوگرمی بیشتر مدل اتوماتیک نسبت به دستی می باشد که ضعف شتاب نیم ثانیه ای نیز امر طبیعی می باشد. این فرآیند به تجهیزات و دانش فنی نیاز دارد و باید با دقت بالایی انجام شود تا از تأثیرات منفی بر عملکرد و ایمنی خودرو جلوگیری به عمل آید. افراد غیر حرفه ای اقدام به افزایش کاتاف موتور هم زمان با ریمپ ECU میکنند که امر بین تیونر ها امری رایج است اما افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی امری بسیار غیر حرفه ای است. به این دلیل که موتورهای جدید محفظه احتراق توسعه یافته تری دارند و قابلیت تحمل تراکم بالاتر و اوانس جرقه بیشتر بدون ناک را دارند. پیش از ادامه مطلب باید اشاره کنیم اگر میخواهید آشنایی بهتر و بیشتری با مباحث فنی خودرو داشته باشید، میتوانید از مجموعه آموزش تعمیر و نگهداری خودرو فرادرس استفاده کنید. رادار ارائه دهنده سیستمهای هوشمند امنیتی و نظارتی است که در تمام نقاط کشور فعالیت دارد.
همانطور که اشاره کردیم، ریمپ خودرو به شما امکان میدهد عملکرد وسیله نقلیه خود را با تغییر روش حرکت موتور تغییر دهید. با این حال، نحوه انتخاب راننده برای استفاده از ماشین، نقش مهمی در تاثیر ریمپ بر آن دارد. به احتمال زیاد برای یک مرتبه هم که شده از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه گوشی های اندرویدی استفاده کردهاید. ریمپ خودرو نیز این امکان را به راننده میدهد تا در صورت عدم رضایت از وضعیت به وجود آمده، تنظیمات شخصیسازی شده را به حالت قبل از ریمپ بازگرداند. گیربکس دارای تعدادی دنده و چرخ دنده است که همیشه در حال چرخش و فعالیت می باشند. در واقع کار گیربکس انتقال نیرو و گشتاور معینی است که با همین چرخ دنده ها انجام می شود و این دنده ها دائم با یکدیگر درگیر هستند.
امکان بازگشت به تنظیمات کارخانه، یکی از مزایای ریمپ خودرو است که برای رانندگان اطمینان خاطر بیشتری ایجاد میکند. ریپ زدن گیربکس اتومات خود را به شکل لرزش هم نشان میدهد و باید دید علت لرزش گیربکس اتومات در حالت درجا چیست؟ یکی از اصلیترین دلایل این مشکل، وجود ایراد در توربین گیربکس است. توربین به عنوان واسط میان موتور و گیربکس عمل میکند و اگر به درستی کار نکند و معیوب شود، لرزش گیربکس را به دنبال خواهیم داشت. چراغ چک موتور یکی از ابزارهای هشداردهندهای است که میتواند به خرابی گیربکس نیز اشاره داشته باشد. اگر این چراغ روشن شود، احتمال وجود مشکلی در سیستم گیربکس یا سنسورهای مرتبط با آن وجود دارد. دستگاههای دیاگ میتوانند کد خطای مرتبط را مشخص کنند و منبع دقیق مشکل را تشخیص دهند.
در این سیستم راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دندهها و پدال گاز احتیاج دارد و دیگر خبری از پدال کلاچ نیست. راننده باید اهرم را در وضعیت Drive قرار دهد و پدال گاز را فشار داده تا خودرو شروع به حرکت کند و همه چیز به صورت خودکار ادامه یابد. اگرچه مشکلات مرسوم رانندگان در جعبه دندههای معمولی که بر اثر سرعت بیش از حد معمول یا هماهنگ نشدن سرعت چرخ دندهها توسط راننده غیر ماهر رخ میدهد و منجر به فرسایش سریع قطعات میشود، کاهش پیدا کرده است. گیربکس خودرو به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم حرکت، نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارد. شناخت علائم خرابی گیربکس و اقدام به موقع برای تعمیرات میتواند از بروز خرابیهای جدیتر و هزینههای سنگین جلوگیری کند. بررسی منظم سطح روغن، تعویض دورهای آن و مراجعه به متخصصین ماهر، کلید اصلی در حفظ سلامت و عمر طولانیتر گیربکس است.
با کاهش دمای خنک کن از طریق ریمپ ECU تمامی مشکلات حل شده و عمر خودرو افزایش می یابد. سومین مزیت ریمپ ماشین و شخصی سازی تنظیمات ای سی یو آن، ارتقای وضعیت احتراق خودرو است. این مسئله همچنین باعث بهبود شتاب و مصرف سوخت خواهد شد و گشتاور و شتاب را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش میدهد. افزایش شتاب و عملکرد خودرو، شاید در ظاهر اتفاق خوبی باشد و تا مدتها بتوانید شتاب و سرعت را هر طور که میخواهید تنظیم کنید؛ اما با گذشت زمان، اتفاق دیگری رخ خواهد داد. در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک امروزی قطعهای بهنام «واحد کنترل الکترونیکی گیربکس» (Transmission Control Unit | TCU) وجود دارد که به آن ECU گیربکس نیز میگویند و عملکرد اجزای داخلی گیربکس اتوماتیک را کنترل میکند.
بنابراین ریمپ خودرو با تغییراتی که در زمان جرقه شمعها در سیلندرها ایجاد میکند، میتواند باعث افزایش قدرت و گشتاور خروجی در موتور شود. همانطور که میدانید بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن آن، منجر به سوختن واشر سرسیلندر شده و آسیب جدی به قطعات داخلی موتور میزند. با ریمپ کردن ایسیو میتوان دمای شروع به کار فن را کاهش داده و موجب زودتر فعال شدن آن شد. به این ترتیب هنگام بالا رفتن دمای رادیاتور، فن سریعا فعال شده و از جوش آوردن آن جلوگیری میکند. اگر علاقه به آشنایی بیشتر با ریمپ دارید، حتما مقاله ریمپ ایسیو چیست را مطالعه بفرمایید. این مشکل میتواند ناشی از خرابی کلاچهای داخلی، سایش در مکانیزم تعویض دنده یا اختلال در سیستم الکترونیکی گیربکس باشد.
در این شرایط با فعال کردن حالت والت، محدودیت در عملکرد و حداکثر سرعت خودرو (حدود 16 یا 32 کیلومتر بر ساعت) ایجاد میشود. به این ترتیب پیشخدمت نمیتواند مسافت طولانیای با ماشین رانندگی نماید. یکی دیگر از مزیتهای ریمپ کردن ماشین بهبود راندمان احتراق و در پی آن افزایش گشتاور و شتاب خودرو است. البته افزایش شتاب و گشتاور ماشین از طریق ریمپ خودرو اغلب برای کاربریهای بالای 15% توصیه میگردد. کاهش میزان مصرف سوخت با توجه به روند افزایشی قیمت آن، یکی از دیگر دلایلی است که رانندگان به سراغ ریمپ میروند.
یکی از اولین نشانههای خرابی گیربکس، شنیدن صداهای غیرعادی مانند تقتق، غرغر یا صدای کشیدن تسمه است. این صداها معمولاً ناشی از مشکلات داخلی مانند خرابی قطعات یا روغنکاری نامناسب هستند. افزایش توان و گشتاور موتور به معنای افزایش فشار و استرس بر روی قطعات و سیستمهای داخلی موتور است که این امر ممکن است منجر به کاهش عمر مفید موتور شود. اگر میخواهید از نهایت قدرت بهینه اتومبیل خود استفاده کنید، ریمپ بهترین گزینه پیش روی شماست. تنظیم موتور و ارتقای بخشهای داخلی آن میتواند عملکرد کلی یک خودرو را بهبود بخشد و تجربه رانندگی آسانتر و دلپذیرتری را برای شما رقم بزند.
رانندگی در جادههای هر کشوری نیازمند فراهم آوردن شرایط مطابق با آنها است. با ریمپ کردن ماشین میتوان پارامترهای ایسیو را همسو با شرایط محیطی تنظیم نمود. برخی از ماشینهای امروزی نظیر کامیونتهای جدید دارای محدودیتهایی در سرعت هستند. به خصوص آنهایی که بارهای فاسد شدنی را برای مسیرهای طولانی حمل میکنند. با ریمپ کردن ایسیو خودرو به راحتی میتوان این محدودیت را برداشت تا رانندگان به سرعت بارشان را به مقصد برسانند. در ریمپ اصولی بایستی همان دامپ و برنامه موجود در ایسیو خودرو خوانده شود و توسط برنامه تخصصی Winols با توجه به موتور و سابقه تعمیراتی آن، تغییر و ریمپ گردد.
پس از ریمپ، خودرو ممکن است عملکرد بهتری در شتابگیری، مصرف سوخت و یا قدرت خروجی داشته باشد. در عین حال، ریمپ خودرو ممکن است تأثیراتی بر گارانتی و وضعیت فنی خودرو داشته باشد، بنابراین لازم است با دقت انجام شود. این برنامه بر اساس نیاز مشتریان و دستیابی به بیشترین راندمان ماشین طراحی شده است. اما برای نصب ریمپ چه ماشینهایی بخریم یا چه ماشین هایی نخریم؟ امکان نصب این برنامه کاربردی در کلیه خودروها ممکن است. ریمپ ECU با افزایش شتاب و تطبیق خودرو با اقلیم زندگی انسان عملکرد ماشین را بهبود میبخشد ولی معجزهای در کار نیست.
همچنین بهتر است از رانندگی طولانی در هوای بسیار گرم یا سرد خودداری کنید و در صورت نیاز به رانندگی در این شرایط، از تجهیزات مناسب (مانند خنککنندههای اضافی) استفاده کنید. ریمپ چیست و چه کاری انجام میدهد؟ همانطور که اشاره کردیم، ریمپ خودرو فرآیندی است که عملکرد کامپیوتر ماشین (ECU) را تغییر میدهد. کامپیوتر اتومبیل وظیفه کنترل عملکرد قطعات داخلی آن را بر عهده دارد و اطلاعات موردنیاز خود را از طریق سنسورهای داخلی دریافت میکند. این اطلاعات توسط ECU پردازش میشود و پس از آن دستور نهایی جهت انجام فعالیت قطعات مختلف صادر خواهد شد. اما در ماشینهای جدید، ایسیو با صدور دستور به انژکتور قادر به کنترل میزان پاشش سوخت شده است. در هنگام ریمپ، ایسیو رو طوری تنظیم میکنند تا مقدار پاشش افزایش یابد.
مشتری مداری، همگام بودن با تکنولوژی و ارائه خدمات با کیفیت به عنوان سه ارزش اصلی در رادار معرفی شده که با تمام توان در صدد پایبند بودن به آن است. ریمپ نمودن خودرو راهی برای بهینهسازی ایسیو است که مزیتهای فراوانی به همراه خواهد داشت. با این حال هنگام اجرای آن باید به سراغ مراکز معتبر رفته و از انجام آن توسط افراد ناوارد پرهیز کنید. کاتاف به معنای حد مجاز دور موتور میباشد که در پشت آمپر با پس زمینه قرمز رنگ مشخص گردیده است. البته باید گفته شود وجود مشکل در ترمز، فرمان، لاستیک و سایر قسمتهای خودرو هم میتوانند به عنوان عامل لرزیدن خودرو به حساب بیایند. درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتسآپ با کارشناسان در ارتباط باشید.
با توجه به اینکه این قبیل تغییرات در موتور همگی تغییراتی فیزیکی هستند، بنابراین هزینههای بیشتری نسبت به ریمپ ECU دارند. بنابراین افرادی که تمایل دارند کارکرد موتور را با رعایت موارد ایمنی در خودرو ارتقا دهند، میتوانند با صرف هزینهای کمتر و با ریمپ خودرو این کار را انجام دهند. در خودروهای انژکتوری، با بالا رفتن دمای موتور و با رسیدن به یک دمای مشخص شده، ایسیو فرمان کارکردن فن را صادر می کند. در اکثر موارد این دمای مشخص شده با توجه به نکاتی مانند تعمیر شدن موتور یا آب و هوای منطقه نیاز است که در دمای پایین تری تنظیم گردد. همانند افزایش شتاب با ریمپ ایسیو می توان راندمان و گشتاور خودرو را با توجه به ساختار موتور و نوع ایسیو بین 10 الی 20 درصد افزایش داد.
در این حالت، خودرو حتی با فشردن پدال گاز، نمیتواند بهدرستی شتاب بگیرد یا عملکردی مناسب داشته باشد. این مشکل میتواند به دلایلی مانند خرابی سیستم کلاچ، کاهش فشار روغن یا اختلال در ارتباط میان موتور و گیربکس رخ دهد. عدم قدرت کافی ممکن است به مرور زمان بدتر شود و در نهایت به توقف کامل خودرو منجر شود. بنابراین، در صورت مواجهه با چنین وضعیتی، باید سریعاً خودرو را به یک متخصص نشان دهید. اگر در حالت خلاص (N) صدای زوزه یا صدای غیرعادی از گیربکس شنیده شود، این مسئله میتواند نشاندهنده خرابی در بلبرینگها یا دیگر قطعات داخلی گیربکس باشد.
با تغییرات نرمافزاری، میتوان راندمان خودرو را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید؛ اما این تغییرات همیشه بدون عوارض نیستند و معایبی نیز به همراه دارند. اگر هنگام فشار دادن پدال گاز خودرو بهدرستی شتاب نمیگیرد یا شتابگیری کندتر از حد معمول است، احتمال وجود مشکلی در گیربکس وجود دارد. این مشکل معمولاً به دلیل لغزش کلاچ داخلی گیربکس، خرابی در شیرهای هیدرولیکی، یا کاهش فشار روغن گیربکس رخ میدهد. همچنین، استفاده از روغن گیربکس نامناسب یا فرسودگی دندهها میتواند باعث کاهش راندمان انتقال قدرت شود. ادامه رانندگی با این وضعیت ممکن است به اجزای داخلی گیربکس آسیب جدی وارد کند.
استفاده از ریمپ مزیتهای زیادی دارد که در ادامه به بررسی آن میپردازیم. به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، هر ماشین از ابتدا دارای تنظیمات مشخصی روی ECU خود هست. خرید خودرو و ثبت نام ایران خودرو یا سایپا در هر ناحیه جغرافیایی، تنظیمات ایسییو هیچ تفاوتی ندارد. باتوجهبه تفاوت اقلیم جغرافیایی، ارتفاع از سطح آب، درجه هوا و دما، شرایط یکسان این قطعه ماشین بهصورت یکنواخت منطقی به نظر نمیرسد. در کنار تمام این موارد، گاها پیش میآید که کارخانهها برای رفع ایرادات نرمافزاری کلی، فراخوانی برای خودروها اعلام میکنند. به طور مثال فرخوانی برای رفع ایراد چوب شدن ترمز در خودروهای 206 و پارس اتوماتیک سال 90 در ایران اعلام شد.
زمانیکه خودرو را از کارخانه تحویل میگیرید، با یکسری محدودیتها از نظر دور موتور یا مصرف سوخت مواجه خواهید شد چرا که کارخانههای سازندهی خودرو براساس قوانین کشور مجبور به اعمال این محدودیتها هستند. برای مثال برای خودروها محدودیت هایی در دور موتورهای بالا قرار داده و مصرف سوخت خودرو ها را برای این شرایط اماده نمیکنند. جوش آوردن ماشین یکی از مشکلات مرسومی است که احتمال وقوع آن برای هرکسی ممکن است. اولین تأثیر ریمپ ماشین جلوگیری از جوش آوردن خودرو و سوختن واشرهای آن است. تمامی موارد مربوط به انتخاب دنده مناسب برای رانندگی بهصورت خودکار توسط ECU گیربکس اتوماتیک انجام میشود. ECU گیربکس نیز همانند ECU موتور از نرمافزاری تشکیل شده است که مطابق با برنامهریزی انجام شده و با توجه به اطلاعات مختلفی که در زمان رانندگی از سنسورها دریافت میکند، تعویض دنده مناسب را انجام میدهد.
- این چراغ معمولاً به شما هشدار میدهد که سیستم انتقال قدرت خودرو نیاز به بررسی دقیق دارد.
- گیربکس های اتومات از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر جزء کارکرد خاص خودش را دارد. {
- پیشنهاد میکنیم قبل از انجام ریمپ، حتماً در مورد معایب ریمپ بیشتر تحقیق کنید. |}{
- یکی از فواید جانبی ریمپ ایسیو، کاهش دمای موتور در هنگام رانندگی است. |}
- ریمپ برای این انجام میشود تا صاحبان خودرو بتوانند بهترین استفاده و عملکرد را از خودرو داشته باشند. {
- این تجهیزات ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و به ایسیو آسیب بزنند. |}
دلیل عدم ریمپ خودرو توسط شرکت سازنده چیست؟
|}شرکت خودروسازی ایران خودرو، محصولی تحت عنوان تارا را در اواسط سال 1399 بصورت رسمی به تعداد محدودی از مشتریان خود ارائه کرد. با خروج خودروسازان فرانسوی از قرارداد مشترک با ایران خودرو، تارا از دل این پروژه های شرکت خورده به وجود آمد. برخی افراد نیز از صدای غیرعادی گیربکس اتومات خودرو خود در حین دنده عقب شکایت میکنند. اما دلیل این مشکل چیست؟ معمولا صدایی که در حین دنده عقب گرفتن در خودروهای با گیربکس اتومات شنیده میشود و بیانگر مشکلی در گیربکس خودرو است، صدایی مانند جیغ و زوزه است. گیربکس خودرو یکی از اجزای کلیدی و حیاتی هر خودرو است که نقش مهمی در انتقال نیرو و حرکت خودرو ایفا میکند. این قطعه از مجموعهای از قطعات پیچیده و به هم پیوسته تشکیل شده که به صورت هماهنگ کار میکنند تا نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخها منتقل کنند.
اگر خودرو دارای دریچه گاز برقی باشد، مقدار باز شدن دریچه گاز را ایسیو مشخص می نماید. و بالطبع با فشرده شدن دریچه گاز با مکث دریچه گاز باز می گردد و میزان بازشدگی دریچه گاز به همان اندازه ای که پدال گاز فشرده شده، نمی باشد. مخصوصا در مواقعی که دور موتور کمتر از 3000 دور می باشد و خودرو کشش و شتاب لازم را ندارد. اما با رانندگی خودرو تارا، کاملا متوجه کمبود توان می شوید که علت این موضوع به دلیل وزن بیشتر تارا نسبت به 207 و پارس می باشد. که از طریق ریمپ می توان توان و گشتاور خودرو را بین 5 الی 10 درصد افزایش داد که در هنگام پرگاز بودن، خودرو در سربالایی و یا روشن بودن کولر با مشکل توان مواجه نگردد.
اگر کار ریمپ ماشین را به مراکز نامعتبر بسپارید؛ به احتمال زیاد تجهیزات فیک تمام سیستم ماشین شما را نابود میکند. پس در انتخاب مرکز برای ریمپ ماشین خود حتماً به این نکتهی مهم توجه داشته باشید. دومین عیب احتمالی در انجام ریمپ، استفاده از ابزار و برنامههای کاربردی غیر اصل است. به دلیل قیمت بالا برخی از وسایل تعمیرکاران ریمپ مجبور به استفاده از مدلهای فیک هستند که باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن میشود. ECU گیربکس نیز میتواند ریمپ شود و در شرایطی خاص بهصورت سفارشی عمل کند. برای این منظور زمانی که ECU موتور را ریمپ میکنند برای دریافت خروجی بهتر معمولا تغییراتی را در ECU گیربکس نیز انجام میدهند.
بهترین ریمپ کار در ارومیه