چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟

دود سفید در هنگام صبح و زمانی که خودرو در شرایط سرد کار می کند طبیعی است و حالت بخار دارد. دود سفید مورد نگرا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

دود سفید در هنگام صبح و زمانی که خودرو در شرایط سرد کار می کند طبیعی است و حالت بخار دارد. دود سفید مورد نگران کننده ای ندارد و در اکثر موارد بخار آبی است که احتمالا در نتیجه ایجاد تراکم طبیعی در داخل سیستم اگزوز پدید می آید.

به طور کلی دود خروجی از اگزوز باید بی رنگ باشد که نتیجه صحیح کار کردن موتور خودرو است، اما در صورت به وجود آمدن مشکل و ایجاد خللی در عمل احتراق، دود اگزوز به سه رنگ تغییر می کند که عبارتند از آبی، سفید و سیاه.

فقط چند قطره روغن می تواند دود خروجی را به این رنگ در بیاورد. این دود آبی رنگ که بیش تر در خودروهایی با کیلومتر کارکرد بالا دیده می شود، بیش تر اوقات به خاطر نشتی روغن در مخلوط سوخت و هوا در اگزوز ظاهر می شود.

یکی از نشتی های شایع، عدم آب بندی مناسب در گایدها یا راهنماهای سوپاپ های دود و هواست که در صورت گاز دادن و شتاب گیری موتور، میزان دود آبی را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

با این حال دود سفید متراکم می تواند یک مشکل بزرگ نیز به شمار برود. اگر از اگزوز خودرو دود آبی خارج می شود نشانه روشن و بسیار قطعی این است که موتور در حال سوزاندن روغن بوده و این زمانی روی می دهد که سوپاپ های دود و هوا، رینگ های پیستون و یا توربو شارژر، فرسوده شده و روغن از طریق آن ها به درون محفظه احتراق نشت می کند.

همان طور که می دانید در موتور خودرو تعداد زیادی واشر آب بندی و اورینگ وجود دارد که وظیفه آن ها جلوگیری از ورود روغن به محفظه های احتراق است و اگر ورود این روغن به محفظه بسیار زیاد باشد می تواند اطراف شمع جرقه را نیز فرا گرفته و باعث از دست رفتن یک احتراق کامل شود که در این صورت شمع هم باید تعویض یا تمیز شود.

در خودروهای دارای توربوشارژر هم روغن سوزی غالبا به دلیل خرابی واشر پره های توربو شارژر است که روغن از طریق این پره ها به اگزوز راه پیدا کرده و در اثر دمای زیاد اگزوز به سرعت می سوزد.

این نوع اندازه گیری در دو نوع دستگاه مولد برق از جمله UPS ها (معمولا برای مصارف سبک مانند برق اضطراری سیستم های کامپیوتری) و همچنین ژنراتورهای گازوئیلی (به منظور مصارف سنگین و حجیم مانند تامین برق خانه، بیمارستان و مصارف صنعتی) به کار می رود.

ماده 207 ـ نصب هر نوع علايم و پلاكهاي متفرقه و همچنين الصاق يا نصب يا نقش هر نوع آگهي، نوشته، عكس و نوشتن عبارات و ترسيم نقوش روي شيشهها يا بدنه دروني يا بيروني وسايل نقليه به منظور تجارت، تبليغ، نمايش و مانند آن ممنوع است مگر براساس ضوابطي كه به پيشنهاد شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور به تصويب وزير كشور خواهد رسيد.

روغن از نظر غلظت که در بقاء و دوام قطعات نقش موثری دارد، دارای درجات مختلفی است که کارخانههای سازندة روغن اندازة درجات غلظت (ویسگوزینه) را روی بدنة خارجی قوطی روغن ذکر میکنند. طبیعتا استفاده از برترین روغن موتور خاورمیانه مزایایی برای موتور خودروها دارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن