چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟

شکستگی یا خوردگی رینگ کمپرس، تغییر ابعاد پیستون یا سیلندر و نیز وجود خراش در سطح دیواره سیلندر، میتواند دلیل

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

شکستگی یا خوردگی رینگ کمپرس، تغییر ابعاد پیستون یا سیلندر و نیز وجود خراش در سطح دیواره سیلندر، میتواند دلیل روغنسوزی موتور و خروج دود آبیرنگ از اگزوز باشد. اگر متوجه شدید که اگزوز اتومبیل شما در حال انتشار گازهای آبیرنگ به هوای محیط است، باید به فکر تعمیر روغنسوزی موتور خودرو باشید؛ چراکه به احتمال بسیار قوی، رینگ و پیستون اتومبیل نقص پیدا کرده و توانایی آببندی محیط سیلندر را در برابر نفوذ روغن از دست داده است.

متشکرمعلی اشرف جعفری در پاسخ میگه :ارادتمندم صحبت کردم باشما، باری را پیشنهاد کردند برای فروش، قراره برم سر بار ، موثق بود تماس میگیرم خدمتتون.فرمان بقراطی در پاسخ میگه :سلام من 20 کیلو خاک خارجی دارم وقصد فروش ان را دارم قیمت چند هستنوید شهابی در پاسخ میگه :2800 خریدارم۱۳ تیر ۹۹امید سهراب زهی :سلام من خاک کاتالیزدارم ازسیستان وبلوچستان کسی خاست به این شماره زنگ بزنه۳۰ خرداد ۹۹سید مجتبی جهانبخشی :سلام فروش انواع کاتالیست استوک۲۹ خرداد ۹۹فرید علم روش :با سلام خدمت دوستان عزیز خریدار خاک با دستگاه در حضور مشتری جزئی و کلی در تهرانهاکان محمدی در پاسخ میگه :سلام دوست عزیز من 20 کیلو خاک دارم .

دود سیاه به علت نا مناسب بودن سوخت مصرفی: سوخت نامناسب است و یا بعلت ماندگاری طولانی،کیفیت خود را از دست داده است لذا باید سوخت دستگاه با سوخت تازه و مناسب تعویض گردد.

برای شنیدن صدای اگزوز بعد از نصب این قطعه میتوانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید. این قطعه در پاک نگهداشتن محیطزیست بسیار اهمیت دارد، بنابراین اگر متوجه شدید که کثیف یا خراب شده است، آن را تمیز یا تعویض کنید.

در دوره مکانیک خودرو خارجی نیز نحوه تعمیرات خودروهای خارجی را یاد می گیرید. البته ایسیو engine control unit (ECU) یا همان یونیت کنترل موتور در خودروهای مختلف و در زبان های مختلف مخفف های متفاوتی دارد، مثلا روی خودروهای آلمانی به ایسیو DME دی ام ای گفته میشه که به معنی Digital Motor Electronics (DME) دیجیتال الکترونیک موتور بوده و در کمپانی نیسان به ایسیو ، ECM گفته میشه که به معنی Engine Control Module مدول یا ماژول کنترل موتور یا مثلا PCM که به معنی Powertrain Control Module ماژول کنترل قدرت موتور ، داستان ایسیو از کجا شروع شد؟

در حالت عادی، اصولا گازهای خروجی از اگزوز خودروهای جدید باید بدونرنگ باشد؛ اما در وضعیت غیرعادی، گازهای خروجی از اگزوز ممکن است به سه رنگ آبی، سفید یا سیاه درآیند که در این هنگام، باید فورا به فکر ارجاع خودرو به تعمیرگاه افتاد.

البته خرابی کاسهنمدهای ساق سوپاپ هم ممکن است به روغنسوزی منجر شود که در این صورت، صرفا با بازشدن سرسیلندر و تعویض کامل این کاسهنمدها مشکل حل خواهد شد. به هر حال، خروج دود آبیرنگ از اگزوز قطعا نشانه روغنسوزی پیشرانه بوده و لازم است خودرو هر چه سریعتر به تعمیرگاه ارجاع داده شود.

البته خروج بخار سفیدرنگ از لوله اگزوز هنگام هوای سرد و مرطوب بههیچوجه نشانه خرابی موتور نیست. اگر میخواهید موتور اتومبیلتان برای مدتهای طولانی همچون ساعت به کار خود ادامه دهد، واجب است به نشانههای خرابی آن ازجمله تغییر رنگ دود خروجی از اگزوز توجه ویژه نشان دهید.

اگرچه عیبیابی خودرو مقولهای فنی و تخصصی به شمار میرود و جهت تشخیص عیوب گوناگون یک اتومبیل به تجربه و دانش فراوانی نیاز است، اما گاهی اوقات میتوان بهسادگی از روی برخی نشانههای دیداری و شنیداری، به وجود نقص در بخشهای فنی خودرو پی برد.

در این میان، تغییر رنگ دود اگزوز یکی از بارزترین و راحتترین راههای تشخیص عیب موتور اتومبیل به شمار میرود. در این هنگام، جهت جلوگیری از بروز ایرادهای اساسی در موتور، واجب است خودرو هرچه سریعتر جهت انجام تعمیرات به مراکز خدماتی ارجاع داده شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن