چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟

حال پشت سراتو وارداتی 2000 مینشینیم، همان حس و حال دوباره تکرار میشود ولی کهنگی، با توجه به این که ماشینتست ش

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

حال پشت سراتو وارداتی 2000 مینشینیم، همان حس و حال دوباره تکرار میشود ولی کهنگی، با توجه به این که ماشینتست شده کمتر از 100 هزار کیلومتر کارکرد دارد، باز هم مشهود است چون شاید این خودرو نسبتاً کمکارکرد باشد ولی گذر چندین سال از زمان تولید آن، اثر خود را روی تمام قطعات خودرو گذاشته است و چه در کیفیت سواری و چه در شتاب تاثیر خود را بر جای گذاشته و تنها در ترمزگیری به علت داشتن ترمزهای دیسکی در محور عقب و تعادل به خاطر داشتن کنترل پایداری از سراتو سایپا بهتر است.

لذا شاید باید گفت که اگر نمونهای کمکارکرد از کیا سراتو وارداتی را در نظر دارید که از نظر نگهداری در شرایط مناسبی بوده و آنچنان هم برای شما خرید خودروی صفر اصرار ندارید، شاید خرید کیا سراتو وارداتی به دلیل وجود آپشنهای بیشتر و ایمنی بهتر عاقلانهتر باشد.

پس از شتابگیری خوب و جذاب با کیا سراتو سایپا نیاز به ترمزگیری داریم اما پس از فشردن پدال ترمز اصلاً با واکنش خوبی مواجه نمیشویم و آنچنان عملکرد خوبی را تجربه نمیکنیم، مهمترین عامل بروز این اتفاق حذف ترمز دیسکی از محور عقب سراتو ساپیا و جایگزینی آن با ترمزهای متداول کاسهای است که با این کار نهتنها طول خط ترمز بیشتر شده بلکه تعادل و پایداری عقب خودرو هم در سرعتهای بالا و به هنگام ترمزگیری کمتر شده و تمام اینها در کنار حذف سیستم کنترل پایداری و تنها وجود دو کیسه هوا از ایمنی سراتو سایپا کاسته است.

سیستم اگزوز خودرو عبارت است از، منیفولد دود، لوله اگزوز، مبدل کاتالیستی، منبع اگزوز (در بعضی از خودرو ها وجود دارد)، و بخش انتهایی اگزوز.

این کانوپی ها علاوه بر عایق صدا Acoustic proof ، عایق حرارت و گرد و غبار Weather proof نیز هست و دستگاه را در مقابل رطوبت، گرد و خاک و حرارت و در برخی مدل ها عایق آتش سوزی و حتی ضد انفجار ( صاعقه و .. ) نیز هستند.

جدا از آن، ویژگی عایق صوتی سایبان باعث محبوبیت بیشتر آن ها در هر مکان کاری می شود. وجود 2 عدد کیسه هوا در نمونه سایپا در مقابل 10 عدد در نمونه وارداتی، نداشتن هیچ گونه گرمکن، غیاب آینه فتوکرومیک و نبود کنترل پایداری از جمله امکاناتی است که سایپا، سراتوی خود را از آن بیبهره گذاشته است (با نگاهی به عکسها متوجه جایگاه قرارگیری دکمه جمعکننده آینهها میشویم، در هر دو نمونه فول و لوآپشن وارداتی این دکمه روی دستگیره درب راننده در کنار کنترلر آینهها قرار دارد اما در نمونه سایپا هیچ دکمهای برای جمع کردن آینهها وجود ندارد و مالک این آپشن را در ازای پرداخت حدود یک میلیون تومان خواهد داشت!).

پس باید گفت با وجود تشابه دو خودرو در زیر کاپوت، اما از نظر ایمنی و ترمزها کیا سراتو وارداتی به مراتب در رده بالاتری قرار دارد و مشاهده ترمزهای کاسهای برای یک خودرویی با قیمت بالای 100 میلیون تومان فروخته میشود جالب به نظر نمیرسد.

زمانی که یک موج به سوراخ برخورد میکند، بخشی از آن وارد محفظه و بخشی بازتاب مییابد. با نگاهی دقیقتر متوجه نبود برخی امکانات در نمونه سایپا میشویم، این درصورتی است که امکانات سراتو سایپا آپشنال با نمونه لوآپشن 1600 سیسی وارداتی تقریباً برابری میکند و تنها در وجود مانیتور سایپا برتر است.

با سراتو سایپا شروع میکنیم، خودرو را با فشار تنها یک دکمه روشن میکنیم، موتور به آرامی شروع به کار میکند و از ابتدای حرکت شتابگیری خوب انجام میشود و کاملاً نشان میدهد که قدرت مناسبی زیر کاپوت قرار گرفته است.

صدای موتور به سختی در دورهای پایین به داخل کابین نفوذ میکند اما به محض فشار پدال گاز و بالا رفتن دور موتور صدای بیشتری به کابین وارد میشود. اما اگر با خرید خودروی دست دوم مشکل دارید و روی خرید خودروی صفر کیلومتر اصرار دارید، کیا سراتو سایپا گزینهای نسبتاً معقول در بازه قیمتی خود و البته با توجه به شرایط بازار و رقبایی است که فعلاً به توجه به شرایط وخیم بازار عرضه آنها متوقف شده است.

آخرین مطالب