چگونه اگزوز ماشین خود را تعویض کنیم؟

پیشکاتالیزور و مبدل کاتالیست را بعد از توربوشارژر نصب کنند.خوبیِ قراردادن پیشکاتالیزور در مسیر اگزوز قبل از ت

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

پیشکاتالیزور و مبدل کاتالیست را بعد از توربوشارژر نصب کنند.خوبیِ قراردادن پیشکاتالیزور در مسیر اگزوز قبل از توربوشارژر در این است که بهدلیل نزدیکتربودن به پیشرانه، پیشکاتالیزور زودتر گرم میشود و عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. در ایدهی دوم که پیشکاتالیزور و مبدل کاتالیستی هر دو پس از توربوشارژر نصب میشوند، با اینکه توربوها تأخیر کمتری خواهند داشت، این سبب میشود بیشتر گرمای گازهای خروجی نیز در توربوشارژر جذب و باعث شود گرمشدن پیشکاتالیزور و مبدل کاتالیست بیشتر طول بکشد و این امر کارایی کاتالیزورها را کاهش میدهد.

گونیگزگ برای اینکه از هدررفت نیروی تولیدی پیشرانه در این بخش جلوگیری کند، ایدهی خود را در سال ۲۰۰۴ معرفی کرد. متأسفانه پیشکاتالیزور بهگونهای است که با گرمشدن پیشرانه و شروع به کار مبدل کاتالیست اصلی، همچنان در جای خود باقی میماند و از مدار خارج نمیشود.

بهینهسازی در سیستم اگزوز درحقیقت به قدرت پیشرانه اضافه نمیکند؛ بلکه از هدررفتن قدرت جلوگیری میکند. گونیگزگ در مدل آگرا از سیستم اگزوز اسپرت جدیدی استفاده کرده است که میتواند ۳۰۰ اسببخار به قدرت موتور اضافه کند. همچنین تویوتا بخش مسابقهای مستقلی را نیز تحت عنوان TOYOTA Motorsport GmbH تعریف کرده است که در واقع تا سال ۲۰۰۹ مسئول هدایت تیم فرمول یک این خودروساز بود و هم اکنون نیز مدیریت حضور تویوتا در مسابقات استقامت نظیر رقابتهای ۲۴ ساعته Le Mans را بر عهده دارد.

شاید بتوان دلیل آن را تمایل بیشتر مردم به خصوص جوانان به خرید خودروهای جمع و جور و یا به نوعی مرتبط با چهره آن دانست.

بخش اعظم طراحی این موتورسیکلت مشکل چندانی ندارد اما همانند کی تی ام ۶۹۰، طراحی نمای جلو همهچیز را به هم ریخته است. پیشکاتالیزور را قبل از توربوشارژر و مبدل کاتالیست اصلی را بعد از توربوشارژر قرار دهند؛ ۲. پیشکاتالیزور قبل از مبدل کاتالیست اصلی نصب میشود و در زمان سردبودن پیشرانه، گازهای خروجی را تصفیه میکند.

اگر به تازگی متوجه شده اید که خودروی شما صدای بیشتری نسبت به قبل تولید می کند و یا لرزش موتور را در هنگام رانندگی می توان حس نمود، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است قسمتی از خودرو دچار مشکل شده باشد.

کاربرد قطعات اگزوز به این ترتیب است: منیفولد خروجی دود این قطعه در انواع مختلفی موجود است که به تناسب نوع موتور در خودرو انتخاب می شود؛ برای مثال در یک موتور خطی در کناره ی موتور و در موتورهای خورجینی در دو سمت موتور قرار می گیرد.

ایراد این طرح در این است که پیشکاتالیزور چون مانعی بر سر راه حرکت دود است، در مسیر حرکت دود مقاومت ایجاد میکند و این باعث کاهش انرژی گازهای خروجی از محفظهی احتراق و بهدنبال آن کاهش عملکرد توربوشارژر میشود.

زمان بندی تزریق سوخت صحیح نیست: دود سفید از اگزوز خارج میشود: اگر در هنگام کارکرد موتور ضربه خفیف بود و دود سفید نیز از اگزوز خارج میشد، نشانه تنظیم نبودن زمان پاشش سوخت است.

قبل از اینکه برای این کار اقدام کنید، بهتر است اول بدانید چه چیزی باعث صدای بلند اگزوز می شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن