هدرز چیست و کجای خودرو واقع شده است ؟

یکی از قطعات مورد علاقه افرادی که به تیونیگ خودرو اهمیت زیادی می دهند هدرز است. بنابراین بالانس کردن فلایویل

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

یکی از قطعات مورد علاقه افرادی که به تیونیگ خودرو اهمیت زیادی می دهند هدرز است. بنابراین بالانس کردن فلایویل از اهمیت زیادی برخوردار است . نمای جلو جک اس۵ کاملا شبیه هیوندای IX35 بوده و نمای پشتی آن از کراساوورهای آئودی کپی برداری شده است، حتی چراغهای عقب این خودرو همانند آئودی در هنکام ترمز کردن از دو مربع کوچک تشکیل میشود، لازم به ذکر است که جک S5 خودروی بسیار محکمی به خاطر استفاده از ۷۰ درصد فولاد آبدیده است.وضعیت داخلی جک اس ۵ بشدت زیبا و در حد یک شاسی بلند خوب چینی طراحی شده است. استفاده از دو کوئیل برای دستیابی به قدرت بیشتر : اما پیدا کردن قطعه ای که توان تحمل ولتاژ بالا را داشته باشد و عایق بندی مناسبی هم داشته باشد سخت است که به نظر من برای اینکار به قطعه ای که در خودروهایی که از دو سیستم جرقه برای مسابقات طولانی مدت استفاده می کنند می توان تکیه کرد. پیشرانه BP بسته به سال ساخت مدلهای متنوعی دارد که توسط مالکان مجددا تقویت میشوند تا حتی بتوان قدرت 160 اسب بخار را روی پراید نیز تجربه کرد. توان موتور BP به طور فابریک ۱۳۱ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر است که برای قرار گرفتن برروی پراید عددی بالاست برای همین در مسابقات پرایدهای موتور BP در کلاس آزاد قرار میگیرند .

این دو مسیر دارای دو طول متفاوت هستند که برای دور های پایین از مسیر با طول بیشتر و هنگامی که دور موتور افزایش مییابد ، هوا به طور اتوماتیک از طریق دریچه گاز از مسیر با طول کمتر به موتور میرسد. ما در فرآیند ریمپ نسبت سوخت به هوا و جرقه (spark) شمع ها و مجموعه تزریق سوخت (Fuel injection system) را به بهینه ترین حالت ممکن نزدیک می کنیم، همه پارامترها هماهنگ با یکدیگر تغییر پیدا کرده، نسبت ترکیب سوخت به هوا ثابت نگه داشته می شود و سوخت به طور کامل مشتعل (ignited) و سوزانده (burned) میشود. روشهایی نظیر نصب میل سوپاپهای اسپرت با زوایای متناسبتر جهت بهبود راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین، نصب فلایویلهای سبکتر جهت بهبود تراتل ریسپانس، شمع و وایر بهتر برای تولید جرقهای قدرتمندتر، نصب فیلترهوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پورت و پولیش سرسیلندر، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (نظیر انژکتورهای 206 تیپ 5)، ریمپ ECU و یا نصب چیپ تیونینگ و نهایتا نصب هدرزهای اسپرت از جمله راهکارهای موجود هستند. حداکثر توان در این دو حالت در دور 5200 RPM به دست می آید. پس هنوز تو این گروه به توافق کلی برا روغن مناسب تیبا نرسیدیم؟

دلیل اصلی این موضوع، بهصرفه بودن هزینه صورت گرفته نسبت به بازدهی به دست آمده و البته سادگی کار است چرا که محفظه پیشرانه پراید به سادگی میتواند پذیرای پیشرانههای قدرتمند 2 لیتری باشد و البته گیربکس استاندارد پراید نیز با ضرایب مناسب و طراحی خود بهسادگی قابل نصب روی این پیشرانههاست. روی پیشرانه استاندارد پراید، بهسادگی سراغ پیشرانههای قدرتمندتر سری B و یا سایر پیشرانههای موجود نظیر پیشرانههای فورد و نیسان بروند. با مطرحشدن عبارت تعویض پیشرانه در پراید، ذهن عموم افراد به سراغ پیشرانه BP مزدا میرود که بهسادگی در دسترس بوده، قدرت و بازدهی مناسبی برای وزن 800 کیلوگرمی پراید دارد و به سادگی روی آن سوار میشود. حجمزنی پیشرانه پراید از این جهت ساده است که لیستی متنوع از پیستونها و شاتونها برای آن در دسترس است و حتی میتوان به سراغ سرسیلندرهای 16 سوپاپ برای آن رفت. حجمزنی بلوک سیلندر نیازمند نصب بوش خواهد بود که نصب آن باید با دقتی بالا صورت پذیرد تا مشکلاتی نظیر ردکردن کمپرس و روغنسوزی در مدتی کوتاه در آن ایجاد نشود. منیفولد ورودی یا همان ورودی هوای متغیر BP دارای دو مسیر مجزا برای ورود هوا به سیلندر است.

همانطور که می دانیم در موتور های احتراق داخلی ، دود حاصل از احتراق در سیلندر ها باید خارج گردد تا سیکل احتراق مجددا با مکش هوای تازه به درون سیلندر ها تکرار شود. هدرز قطعه ای است که کار اصلی آن خروج و راهنمایی گاز های مشتعل شده که اصطلاحا دود اگزوز نامیده میشوند به خارج میباشد. اگه از مدار خارج بشه مشکلی برای ماشین ایجاد نمیکنه؟ تعویض فیلتر هوای فابریک با برند و حجم بهتر ، نصب کیت مکش و در نهایت از همه پرخرج تر و سختتر نصب توربو است البته که نصب توربو بر روی موتور B3 زیاد رضایتبخش نیست چراکه آلیاژهای مورد استفاده در ساخت قطعات موتور B3 توان تحمل فشارهای بالا مثل ۹ تا ۱۲ PSI را ندارد بنابراین استفاده از توربو نتایج خوب و چشمگیری را نشان نمیدهند . افزایش حجم در پیشرانهای نظیر پیشرانه استاندارد پراید بسته به میزان افزایش حجم و مدل پیستون انتخاب شده، مسائلی را در پی دارد که برای رفع آنها باید تغییرات دیگری را هم جهت کسب نتیجه مطلوب اعمال کرد. چندین شرکت در ساخت هدرز فعالیت میکنند که شرکتهای خارجی هستند و در داخل کشور نیز شرکتی وجود دارد که به ساخت این قطعه به صورت اصولی میپردازد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن