ماشین فیلتر اگزوز

همانطور که در فرمول بالا مشاهده می کنید حاصل خروجی احتراق ترکیب اکسیژن(O2) با بنزین(C8H18) بصورت نسبت استوکیو

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

همانطور که در فرمول بالا مشاهده می کنید حاصل خروجی احتراق ترکیب اکسیژن(O2) با بنزین(C8H18) بصورت نسبت استوکیومتری دی اکسیدکربن (CO2) و آب(H2O) و انرژی می باشد که کمترین آلاینده محیط زیست و انسانی را دارا می باشد البته دی کسید کربن برای انسان بعنوان یک گاز سمی محسوب نمی گردد اما برای محیط زیست و افزایش گاز های گلخانه ای و به تبع آن گرمایش زمین یک خطر جدی محسوب می شود.

با استفاده از شرایط فروش اقساطی دیگنیتی بهمن میتوانید با پرداخت بخشی از هزینه نهایی این خودرو و پرداخت مابقی آن به صورت اقساط ماهانه، اقدام به خرید این خودرو کنید.

می باشد و در خودرو هایی که دارای استاندارد های نوین در رابطه با آلاینده ها و مصرف بنزیزن دارند دو سنسور اکسیژن بر روی هر لوله اگزوز قرار دارد.

با توجه به این مطالب برای کنترل و بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین کاهش آلاینده های اگزوز با حفظ قدرت و بازدهی موتور ، نیاز داریم به دریافت اطلاعات مربوط به آلاینده های خروجی از موتور تا ECU بتواند در شرایط مختلف کاری موتور ترکیب سوخت را در بازه نزدیک به استوکیومتری نگهدارد.

با تصويب برنامه عملياتي كاهش آلودگي صوتي شهر تهران در آذرماه سال 94 از سوي شوراي شهر اين اميدواري براي فعالان محيط زيست انساني شكل گرفت كه شهرداري و شوراي شهر تهران در حوزه عملي هم برنامههايي را براي كاهش آلودگي صوتي تدوين و اجرا كنند.

متوجه می شود که روی موتور باری وجود ندارد ، حال در این شرایط بدلیل بسته بودن دریچه گاز و کمبود هوا ، موتور با سوخت غلیظ کار می کند و درنتیجه در خروجی اگزوز جرم اکسیژن ها کم شده و اختلاف پتانسیل تولیدی سنسور به عددی بالاتر از 0.5 ولت می رسد مثلا 0.8 ولت را به ECU ارسال می کند .طبیعتا ECU بر طبق پروگرم و برنامه ریزی خود این ولتاژ را به معنای سوخت غلیظ می بیند که شرایط موتور اصلا نیازی به این سوخت غلیظ ندارد درنتیجه پالس ارسالی به انژکتورها را کوتاه تر کرده و میزان پاشش بنزین را کم می کند تا زمانی که ولتاژ دریافتی از سنسور به عدد حدودا 0.5 ولت نزدیک گردد و همچنین اگر در همین حین به یک سربالایی برسید و پایتان را رو گاز بفشارید نسبت سوخت رقیق تر شده و ECU از اطلاعات دیگر سنسورها متوجه زیر بار رفتن موتور می گردد و با کاهش اختلاف پتانسیل ارسالی از سنسور مواجه شده که بنا به شرایط ،فرمان پاشش بیشتر به انژکتورها را صادر می کند تا مجددا به عدد 0.5 برسد.

یعنی برای یک خودرو با موتور خورجینی 6 سیلندر و دو لوله اگزوز ، 4 قطعه سنسور اکسیژن نصب شده است. یکی از سنسورهای بسیار مهم و تاثیر گذار در عمل کرد بهینه و کنترل مصرف سوخت موتور و آلاینده های خروجی از اگزوز می باشد که در تمامی خودرو های انژکتوری به کار رفته است.

مدل قدیمی و رایج ترین نوع سنسورهای اکسیژن بوده که از دو الکترود بر پایه دی اکسید زیرکونیوم و یک عایق سرامیک برای جدا کردن فضای دو الکترود و یک گرمکن تشکیل شده است.یک الکترود در ارتباط با هوای بیرون (بعنوان اکسیژن مرجع ) و الکترود دیگر در ارتباط با گازهای خروجی اگزوز ( اکسیژن های نسوخته و ترکیب نشده سوخت) می باشد.اختلاف جرم اکسیژن در دوفضای جدا از هم سبب تولید یک ولتاژ DC (اختلاف پتانسیل )در دو الکترود دی اکسید زیرکونیوم شده و توسط دو سیم از سنسور به ECU موتور ارسال می گردد .

ECU از دریافت پی در پی و مداوم این ولتاژ بصورت لحظه ای می تواند غلظت و رقّت سوخت را از طریق فرمان به انژکتورها و تغییر در تایم پاشش آن ها کنترل نماید.

قبل از تشریح عملکرد و ساختار سنسور اکسیژن و عیب یابی آن پیشنهاد میکنم مطالب هایلایت شده زیر را بخوانید. در تمامی خودروها محل نصب سنسور اکسیژن بر روی خروجی موتور (یا همان مکانیزم اگزوز )می باشد. پس سنسور اکسیژن بعنوان یکی از اصلی ترین سنسورها در کنترل آلایندگی و تنظیم مصرف سوخت می باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن