عیب یابی مشکل ماشین / تشخیص ایراد خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

محلول ادبلو که در مخزن اختصاصی در خودرو نگهداری میگردد در گازهای خروجی حاصل از احراق در مسیر اگزوز تزریق شده

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

محلول ادبلو که در مخزن اختصاصی در خودرو نگهداری میگردد در گازهای خروجی حاصل از احراق در مسیر اگزوز تزریق شده و پس از تبخیر به آمونیاک و دیاکسید کربن تجزیه میگردد. در کاتالیست سیستم SCR گازهای NOx در مجاورت کاتالیست با آمونیاک (NH3) واکنش داده و به آب و نیتروژن (N2) تجزیه میگردد که هر دو آنها بی ضرر بوده و از اگزوز خارج میشوند.

در شرایط هوای اضافی (Lean) تولید اکسیدهای نیتروژن به عنوان یک آلاینده افزایش یافته و در برخی موارد اکسیژن اضافی منجر به عملکرد ضعیف و نهایتاً آسیب به موتور خودرو می­ شود.

صداي ناشي از سوپاپها ميتواند به دو دليل کمبود روغن و يا سفت بودن فيلر باشد. به همین دلیل، عبور خودرو از مکان های ناهموار یا تردد در مسیرهای پر آب، باعث می شود تا این قطعه صدمه ببیند. در سال ۲۰۱۷ مطالعهای توسط دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان نیتروژن دیاکسید سمی تولیدی توسط فولکسواگن پولو مجهز به پیشرانه ۱٫۴ لیتری دیزلی به اندازهی آلایندگی یک کامیون مجهز به پیشرانه دیزلی ۱۳ لیتری دارای سیستم ادبلو میباشد!

بدون وجود ادبلو، میزان زیادی از خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو ۶ تولید خواهند کرد.

SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانههای دیزلی را میشکند. ادبلو به اگزوز خودرو تزریق شده و با گاز نیتروژن اکسید واکنش داده و آن را به عناصر بیضرر نیتروژن و اکسیژن تبدیل میکند. افزایش میزان اکسیژن در مخلوط هوا و سوخت لزوما باعث تولید اکسیدهای نیتروژن (NOx) میگردد که جزء آلایندههای سمی محسوب میگردند و از عوامل اصلی بارانهای اسیدی میباشد.

اگرچه این پیشرانهها دیاکسید کربن کمتری تولید میکنند اما از طرف دیگر ذرات آلاینده و NO2 بیشتری را در مقایسه با پیشرانههای بنزینی تولید میکنند. هدف اولیه و اصلی از تولید پیشرانههای دیزلی یافتن راهحلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بود زیرا آنها دیاکسید کربن کمتری در مقایسه با پیشرانههای بنزینی تولید میکنند.

البته درست مثل دولتها، اجماع کلی تغییر یافت و پیشرانههای دیزلی دیگر محبوبیت قبلی را نداشتند. دولتها حتی مالیاتهای کمتری روی این خودروها وضع کردهاند تا خریداران را به انتخاب پیشرانههای دیزلی ترغیب کنند.

واشر سرسیلندرهای فولادی و کامپوزیتی معمولاً یک رینگ ویژه آب بندی دارند که دقیقاً به همین منظور ساخته شده، در عین حال، واشر سرسیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیاز دارند. این گازهای سمی تقریباً به تنهایی دوران ماشینهای کلاسیک غول پیکر را در دهه 70 به پایان رساندند و مسئولیت بسیاری از دودهای موجود در شهرهای بزرگ را بر عهده دارند.

در این بین برخی از مناطق تهران بیش از سایر مناطق دارای آلودگی صوتی است مانند منطقه ۹ و منطقه بازار تهران که گفته می شود میزان آلودگی صوتی این مناطق به ۷۰ دسیبل می رسد. تقریبا تمامی سازندگان خودروهای سنگین دیزل از این سیستم برای کاهش آلاینده های حاصل از احتراق استفاده نموده و سایر تکنولوژیهای مشابه از نظر فنی و اقتصادی قابل رقابت با این تکنولوژی نمی باشند.

افت فشار گاز نباید به دلیل استفاده از زانویی های مکرر و طول لوله های رابط و غیره از ۷kpa بیشتر شود. بنابراین ، انواع مختلفی از جریان رو به جلو وجود دارد که هم به منظور افزایش قدرت و هم به منظور تغییر صدا است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن