علت بوی بد اگزوز ماشین و بررسی دلایل ایجاد بو در اگزوز خودرو

در بیشتر موتورهایی که بر روی خودروها نصب میشود، محفظه روغن و کارتل در پایینترین قسمت موتور نصب شده و به ترتیب

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

در بیشتر موتورهایی که بر روی خودروها نصب میشود، محفظه روغن و کارتل در پایینترین قسمت موتور نصب شده و به ترتیب که بالاتر میرویم، میل لنگ، شاتون، پیستون و در آخر هم سرسیلندر پدیدار میشود، ولی موتورهای "باکسر" یا "بوکسر" مورد استفاده بر روی اتومبیلهای کوچک پورشه همچون کیمن و 911 و باکستر، کمی متفاوتتر از بقیه پیشرانهها هستند و به شکلی تخت یا خوابیده ساخته میشوند، یعنی میل لنگ در وسط قرار گرفته و پیستونها و شاتون به صورت افقی، چهار سیکل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام میدهند که مهمترین مزیت آنها حجم کمتر نصب به سایر پیشرانههای مرسوم است که برای پورشههای ذکر شده بهترین گزینه به شمار میرود، در ضمن در موتورهای خطی و یا V شکل هنگام کار کرد موتور، مقداری لرزش به دلیل تغییر مسیر گشتاور و رفت و برگشت سیلندرها وجود دارد که شرکتهای سازنده برای از بین رفتن این لرزشها، وزنههایی موسوم به "لنگ" را به میل لنگ اضافه میکنند که باعث سنگین شدن میل لنگ و در نتیجه تعادل بهتر میل لنگ در هنگام میشود، اما این وزنهها هم باعث از دست رفتن مقداری نیرو و همچنین تولید دمایی بیشتر میشوند، ولی در موتورهای باکسر به دلیل افقی نصب کردن سیلندر و پیستونها به صورت مخالف ، هر سیلندر خود به عنوان یک لرزش گیر یا وزنه "لنگ" عمل کرده و دیگر اجازه لرزش را به قطعات متحرک موتور نمیدهند.

ولی از قدیم گفتند که هر چیز خوبی، یک ایراد هم دارد و ایراد موتورهای خوابیده باکسر نیز خنک کاری و روغن کاری دشوار این موتورهاست که در نتیجه به غیر از شرکت هایی مثل پورشه و سوبارو که در این بین از تکنولوژی بالایی برخوردارند، منجر به روی برگرداندن شرکتهای بزرگ خودروسازی برای استفاده از آنها (موتورهای خوابیده) شده است.

برای مهار قدرت 256 اسب بخاری پیشرانه که روانه چرخها میشود، پورشه بر روی چرخهای جلویی و هم برای چرخهای عقبی از ترمزهای دیسکی خنک شونده با هوا استفاده کرده است که هر دو در مدل باکستر اندازهای 350 میلی متری دارند، ولی برای دیسکهای جلویی شش پیستون با کالیبراسون قرمز رنگ و برای دیسکهای عقبی هم چهار پیستون آلومینیومی با کالیبراسون مشابه در نظر گرفته شده که در کنار سیستمهای پایداری و کمک راننده نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کنترل لغزش ASR، سیستم جلوگیری از هرز گردی ABD و سیستم مدیریت ایمنی فرایند PSM، ایمنی این سیستم را چندین برابر کردهاند.

قبل از شروع حرکت سعی می کنم از همین لذت اولیه استفاده کرده و چند باری دور موتور را تا نزدیک خط قرمز می برم تا از صدای ایجاد شده به همراه تمام دوستانی که با من به این تست آمده اند، لذت ببرم.

بر روی پورشه باکستر همانطور که گفتیم، از همین نوع پیشرانههای خوابیده استفاده کردهاند که از نوع شش سیلندر 24 سوپاپه، یعنی 4 سوپاپ گاز و دود برای هر سیلندر بوده و در حجمی 2.9 لیتری (2893 سی سی) به همراه انژکتورهای پاشش مستقیم سوخت و نسبت تراکمی 11.5:1 ساخته شده است که با تزریق 8.7 لیتر سوخت در مسیرهای خارج از شهر و 12.4 لیتر سوخت در مسیرهای شهری، میتواند حداکثر 256 اسب بخار قدرت با رساندن دور موتور بر روی 6400 دور بر دقیقه و همچنین 290 نیوتن متر گشتاور در محدوده دور 4400 الی 6000 دور بر دقیقه تولید کند که بر روی کاغذ، شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیهای و حداکثر سرعتی 263 کیلومتر بر ساعتی را به ثبت رسانده است.

برای دریافت و تبدیل دور نیز از جعبه دندهای 7 سرعته اتوماتیک مشابه با گیربکس کیمن S استفاده شده است، جعبه دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی از خانواده PDK(بر روی غربیلک فرمان هم میتوان حروف PDK را که مربوط به جعبه دنده میشود، مشاهده کرد) که در 7 سرعته متوالی به همراه کلاچ دوگانه توسعه و ساخته شده که با سرعتی بالا و بدون وقفه در جریان انتقال قدرت عمل تعویض دنده را انجام میدهد که موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت و صد البته افزایش سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده میشود.

از همان ابتدا غرش سنگینی از عقب و از سوی خروجی اگزوز تمام محیط را می لرزاند تا نشان دهد که هنوز هم برای جنگ های خیابانی آمادگی کاملی دارد. اگر به بازار آزاد برویم متوجه می شویم که هم اکنون مدل های 2010 تا 2012 باکستر وجود دارد که قیمت آنها بین 250 تا 310 میلیون تومان است.

با توجه و دقت به همین نکات ساده و استفاده از لنتهای اصلی که در داخل بستهبندیهای دارای هولوگرام ایساکو هستند، از آسیبهای جدی به موتور خودروی خود جلوگیری نمایید.

نیازمندیهای پانیکاد، هیچگونه مسئولیتی درباره درستی اطلاعات ندارد و مسئولیت آن با آگهی دهنده می باشد. پیشرانهای شش سیلندر 24 سوپاپ بوکسر تخت بنزین سوز با حجم دقیق 2893 سی سی و مجهز به انژکتورهای پاشش مستقیم سوخت موتور میانی که در اصل در نیم تنه عقبی اتومبیل نصب میشود، ولی چون در جلوی محور عقب نصب شده، به آن موتور میانی میگویند.

سیستم فرمان هوشمند الکترونیکی با قدرت کمکی هیدرولیکی و مجهز به سیستم حساس سرعت و قابلیت تنظیم به صورت برقی در کنار سیستمهای تعلیق دوجناغه مستقل برای محور جلو و همچنین سیستم تعلیق مولتی لینک یا چند اتصاله برای محور عقب، آرامش و عکس و العمل سریع نسبتا نرمی را برای باکستر به همراه داشته است.

آخرین مطالب