علت بوی بد اگزوز ماشین و بررسی دلایل ایجاد بو در اگزوز خودرو

، رطوبت محل نصب ، اسیدی یا بازی بودن هوای عبوری ، ضد انفجار و ضد جرقه بودن الکتروموتور ودمای هوای عبوری نیز ت

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

، رطوبت محل نصب ، اسیدی یا بازی بودن هوای عبوری ، ضد انفجار و ضد جرقه بودن الکتروموتور ودمای هوای عبوری نیز تا حدی در سفارش فن هوادهی و اجرای سیستم های تهویه مهم تلقی می گردد.

در این مورد نیز برندهای متفاوتی خارجی و ایرانی (تورنادو) برای موتور TU5پژو 206 وجود دارد و میتواند حدود 5 اسب بخار توان را به پیشرانه اضافه کند، اما مهم است بدانید که مسیر ورودی هوای پیشرانه، یک ساختار آیرودینامیکی مهم و پیچیده محسوب میشود و اصلاح این بخش به شکلی که در تمامی دور موتورها بهتر از قطعه فابریک و کارخانهای عمل کند چندان ساده نیست.

گام بعدی میتواند اصطلاح مسیر ورودی هوا به پیشرانه (intake) باشد. البته ماجرای میل سوپاپهای افترمارکت که برای تقویت استفاده میشود لزوماً به مسابقهای شدن پیشرانه منجر نخواهد شد و میتوان از میل سوپاپهایی استفاده کرد که برای کاربرد شهری خودرو نیز مناسب باشند.

چرا که برای مثال ممکن است تغییر سیستم اگزوز باعث افزایش 10 اسب بخاری پیشرانه در دور موتورهای میانی شود و تغییر میل سوپاپ، تنها قدرت در دور موتورهای بالا را افزایش دهد. برای مثال میتوان به تعویض میل سوپاپ فابریک با میل سوپاپ درجه بالاتر اشاره کرد که این تغییر معمولاً باعث برهم خوردن تنظیم موتور در دورموتورهای پایین میشود اما در عوض قدرت موتور را در دورموتورهای بالا افزایش میدهد.

درست به همین دلیل است که موتورهای مسابقهای میتوانند در دورموتورهای فوقالعاده بالا قدرت زیادی را ارائه دهند و چنین موتورهایی به دلیل دور آرام نامنظم، قابلیت استفاده شهری را نیز از دست میدهند. در خصوص پیشرانه TU5 پژو، قدم بعدی و پرخرجتر میتواند استفاده از پیستونهای تراکم بالا و جایگزینی آنها با پیستونهای فابریک باشد.

گام بعدی میتواند برنامهریزی مجدد ECU باشد که البته این مورد را در خصوص تمامی خودروها پیشنهاد نمیکنیم، چرا که در این حالت برنامه عادی موتور با یک برنامه پر ریسکتر جایگزین میشود و پیشرانه بیش از پیش به کیفیت بنزین و مواردی از این دست حساس خواهد شد.

طبیعتاً از نظر فنی امکان تقویت ترمزها با استفاده از دیسکهای بزرگتر سوراخدار نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علاقمندان تغییری در ترمز ایجاد نمیکنند، چرا که مشخصات و عملکرد ترمز فابریک خودرو مناسب به نظر میرسد.

بنابراین استفاده از گیربکس اصطلاحاً دنده ریز، بیشتر مناسب خودروهای شهری و مسابقهای است. هنگامی که مانعی در مسیر سبقت به صورت کامیونی وجود دارد که با سرعت 90 کیلومتر در ساعت حرکت می کند ، این برای تسریع در دنده ششم کافی است و کسانی که پشت سر شما هستند باز هم با شتاب برخورد خواهند کرد.

با این دستگاه به راحتی میتوانید با گذاشتن هندزفری تلفن های ضروری خود را بزنید یا به موسیقی گوش کنید؛ ولی به خاطر داشته باشید که در هنگام حرکت از آن برای ارسال پیامک استفاده نکنید. اندازه گیری پارامترهای خروجی از اگزوز شامل منوکسید کربن و هیدروکربن­­های نسوخته به وسیله دستگاه سنجش آلودگی وسایل نقلیه بنزینی ((SGT, Sagem Gas Testerساخت کشور فرانسه انجام شد.

تا اینجای کار میتوان گفت که بسیاری از پروژههای تیونینگ اصطلاحاً پایه (استیجیک) که با هزینههای کم انجام میشوند، با چنین فرمولی انجام میپذیرند. این خانوادهای است که از یک دوچرخه معمولی تا یک دوچرخه کاملا الکتریکی وسعت دارد؛ اما تفاوتهایی نیز دیده میشود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن