علت استفاده از هدرز چیست؟

همچنین تعویض و نصب هدرز بسیار آسان است و بدون دستکاری موتور و با کمترین ریسک و هزینه میتوان از توان خوبه بهره

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

همچنین تعویض و نصب هدرز بسیار آسان است و بدون دستکاری موتور و با کمترین ریسک و هزینه میتوان از توان خوبه بهره مند شد. این خودرو با هدف غلبه بر حریفانی همچون پورشه 935 آماده شد؛ اما مشکلات مختلف در تولید این خودرو و البته هزینههای بالای این پروژه باعث شد تولید M1 در سال 1981 متوقف شود. قیمت گران این مدل باعث می شد فروش ان به دشواری انجام گیرد و در نهایت 12 موتور و 30 دستگاه کاماروی ZL1 به کمپانی عودت داده شدند. Single Over Head Camshaft)و در دونوع کاربراتور و انژکتوری عرضه شده است. باز هم تأکید میکنیم که کات آف زدن موتور میتواند آسیبهایی را به آن وارد کند و بهتر است برای شنیدن صدای کات آف موتور خودرو خود بیگدار به آب نزنید! کیت مکش روی اکثر خودروها قابلنصب است، اما هنگام خرید این قطعه باید به مواردی همچون تناسب کیت با پیشرانه خودرو و جنس کیت مکش توجه داشته باشید. در موتورهایی که بهصورت احتراق داخلی فعالیت میکنند، دود ناشی از احتراق پیشرانه توسط قطعهای به نام منیفولد خارج میشود، اما برای اینکه سرعت و کیفیت خروج این دود افزایش یابد تیونرها به سراغ قطعهای به نام هدرز میروند.

به زبان ساده، وظیفه هدرز این است که دود حاصل از فعالیت پیشرانه را با سرعت بیشتری تخلیه کند تا تنفس پیشرانه با سهولت بیشتری انجام شده و درنهایت قدرت و بهرهوری آن افزایش یابد؛ همچنین کاهش مصرف سوخت از دیگر نتایج استفاده از هدرز است. همانطور که یک راننده برای دیدن در شب از نور چراغ خودرو استفاده میکند، تیونر هم برای دیدن نسبت سوخت و هوا از سنسور وایدبند استفاده میکند. به داخل خودرو که قدم می گذاریم خود را در محیطی بسیار جذاب می یابیم . با انجام این عملیات که حدود 1800000 تومن خرج داره.بنده این اعمال جز مورد 7 و 9 را بر روی سمند انجام داده ام و به راحتی زانتیا و آوانته را میگیرم ولی این اعمال عوارضی همچون زود زود پاره شدن دسته موتور و یا داغ کردن موتور که نیازمند تعویض رادیاتور است رو داره. بنابراین گزینههای بهتر ، پربازده تر و کم دردسرتری مثل تعویض موتور رقم میخورد . برای مثال استفاده از لاستیک های پهن با چسبندگی بالا تر می تواند تا حدودی موجب افزایش شتاب خودرو باشد.

دور موتور خودروهایی که درون فضاهای شهری مورد استفاده قرار میگیرند معمولا از یک سطح خاص فراتر نمیرود و درواقع کامپیوتر خودرو اجازه این کار را نمیدهد، اما با ایجاد برخی تغییرات مکانیکی یا دستکاری ECU خودرو (ریمپ) میتوان خودروهای شهری را نیز برای کات آف آماده کرد. وایدبند مانند چشم سوم تیونر است که میتواند کم بودن یا زیاد بودن سوخت را اطلاع دهد. بمنظور افزایش فشار سوخت ارسالی به ریل سوخت، از یک پمپ برقی سوخت ساخت بوش با قدرت ۶ بار استفاده شده است اما سوزن انژکتورها نیز به علت کیفیت خوب تغییری نکرده اند. روی سوخت هم اگر معمولی رانندگی بشه حتی کاهش رو در پی داره! نه متاسفانه، فقط عايق نسوزي هست که به صورت نواري هست که دور هدرز پيچيده ميشه و الياف به هم بافته تشکيل دهدنه اين نوار جنسي شبيه به پشم شيشه دارند وقتي روشون دست کشيده ميشه. این روز ها هدرز یکی از محبوب ترین وسایل تیونینگ است که با هزینه کم و نصب راحت میتوان به خوبی قدمی در تیونینگ برداشت و توان بالایی کسب کرد.

در این مقاله ی آموزشی تیونینگ به بررسی سنسور وایدبند میپردازیم که یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین سنسور های تیونر هاست. بطوری که یک منیفلد اگزوز از جنس چدن حدودا ۲۵ الی ۳۰ دلار و یک منیفلد با راندمان بالا (هدرز) بیش از ۵۰۰ دلار قیمت دارد. این دو قطعه از نظر جنس و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند، میتوان گفت در هدرز پراید یورو 4 برای هر سیلندر یک خروجی در نظر گرفتهشده که پس از اشتعال و بالا آمدن پیستون در سیلندر، گازهای خروجی با کمترین مقاومت از اگزوز خودرو خارج میشوند و پروسهی انجام این اتفاق با هدرز پراید یورو 4 و در مقایسه با مانیفولد، بسیار سریع و آسانتر است و این موضوع خود میتواند بر خنکسازی موتور نیز تاثیر داشته باشد. در قسمت جرقه زنی نیز نظر راش استفاده از سیستم برق کامل MSD 2box شماره 6 بوده تا جرقهای قدرتمند را در سیلندر ایجاد کند. در بعضی خودرو های مسابقاتی برای بالابردن دقت اندازی گیری، بر روی تک به تک لوله های خروجی دود بطور جداگانه یک سنسور وایدبند ( WideBand ) نصب میکنند و عملیات آنالیز و مونیتورینگ بطور تفکیکی برای هر سیلندر انجام میشود.

آخرین مطالب