صدای اگزوز ماشین

صدای تقه از زیر ماشین یکی از نکات عیب یابی خودرو از روی صداست، این موضوع کاملا با وضعیت لنت ها و جایگیری درست

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

صدای تقه از زیر ماشین یکی از نکات عیب یابی خودرو از روی صداست، این موضوع کاملا با وضعیت لنت ها و جایگیری درست لنت ها مرتبط میباشد، ممکن است لنت ها در زمان تعویض یا به درستی جا نگرفته یا اینکه لق شده، گاهی هم در اثر فشار زیاد به ترمز دو فنر موجود در زیر ترمزها آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد، اما در موارد دیگر نیز ممکن است، این ایراد از پلوس خودرو یا دسته موتور باشد که باید با مراجعه به مکانیک برای رفع این مشکل اقدام کنید.

امروزه مردم هنوز سوار اسب می شوند، با این که چندین وسیله ی نقلیه پیشرفته در بازار ها موجود است. بعضی از سازندگان از نوع سادتر این دسته موتور استفاده می کنند که بین دو وضعیت نرم و سفت تغییر می کند .

برای بدست آوردن فشار داخلی و سرعت حرکت جریان در منبع اگزوز، شبیه سازی در محیط نرم افزار ansys صورت گرفته است، سپس بر مبنای نتایج بدست آمده از شبیه سازی و پارامترهای موردنظر، سه اگزوز جدید طراحی، شبیه سازی و نمونه سازی شده است؛ که در نمونه اول، با استفاده از طراحی منبع اتلافی در اگزوز با استفاده از مواد جاذب صوت، صوت خروجی به میزان 7 دسی بل کاهش یافته است.

با استفاده از منبع اگزوز فعال، جریان گاز خارج شده از مبدل کاتالیزوری مستقیما از سیستم عبور می کند و بیرون می رود. صدای باقی مانده اندازه گیری و سیستم تنظیم می شود. در این سیستم از دو ورودی استفاده می شود : یک میکروفون که صدای لوله اگزوز را اندازه گیری می کند و یک حسگر دور موتور، این سیستم سیگنال در فاز مقابل صحیح را محاسبه و آن را از طریق بلندگوی مخصوصی پخش می کند.

با استفاده از این سیستم مصرف سوخت، به طور میانگین، به اندازه 5 درصد کاهش می یابد. آقای ظل انواربعنوان راننده تست این خودرو پشت رل می نشیند من هم در کنار او تمام وقایع و تست های ایمنی را ثبت و ضبط خواهم کرد .

پیشاز اینکه خودروها در قرن ۲۱ چنین پیشرفته و مملو از امکانات رفاهی و ایمنی شوند تلاش فراوانی صورت گرفته تا وسایل حملونقل اینگونه رایج و دردسترس باشند. برای خروج گازها نیاز به لوله های جداگانه نیست یعنی برای موتور چهار سیلندر چهار عدد لوله جدا انتخاب نمی شود بلکه یک لوله تعبیه می شود که تا انتهای مسیر راه را برای گازهای خروجی پوشش می دهد.

ادعا می شود که کار این سیستم لوتوس معادل با کارایی حدود 45 کیلوگرم ماده صدا گیر است . یک شرکت سازنده اگزوز ، به نام واکر ، یک منبع اگزوز فعال (شکل 3 ) یرای کاهش صدا ابداع کرده است .

محبوبترین اگزوز سازیهای محله هاشمی به ترتیب شامل تعمیرگاه موتورسیکلت مرادی ، تعمیرگاه مجاز ویو تهران ، تعمیرگاه شادفر ، تعمیرگاه ایران خودرو ، تعمیرگاه محمدی میباشد.

درب سنگین این خودرو را باز می کنیم.به دنبال دکمه ی استارت خودرو می گردیم اما وقتی مالک خودرو سوئیچ را به ما تحویل می دهد کمی شگفت زده شدیم.هرچند سیستم استارت با دکمه نوعی آپشن معروف محسوب می شود اما استارت با کلید در این اتومبیل ها لذت روشن کردن کامارو های دهه ی 70 را دارد.

در نتیجه عملکرد موتور بهبود می یابد و این به معنای کاهش مصرف سوخت است. قلب این سیستم یک پردازشگر رقمی است . این سیستم در واقع نوعی دسته موتور هیدرولیکی است که یک سیستم کنترل الکترونیکی ، در پاسخ به ارتعاشات موتور ، آن را کنترل می کند .

آخرین مطالب