صدا خفه کن: نحوه رفع اهرم شکسته اگزوز در ماشین شما

نصب برچسب شناسایی (برای اقلام نیمه ساخته یا قطعات پرسی) و حمل آن ها به داخل سالن انبار و انتقال آن به داخل پا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

نصب برچسب شناسایی (برای اقلام نیمه ساخته یا قطعات پرسی) و حمل آن ها به داخل سالن انبار و انتقال آن به داخل پایت های سبز رنگ. بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که اگر امروز ما در شهرهای بزرگ میتوانیم نفس بکشیم و زندگی کنیم، به لطف اختراع کاتالیزورها است؛ اما متاسفانه کاتالیزورها قطعات آسیبپذیری هستند و در صورتی که موتور خودرو دچار مشکل شود و نتواند پروسه احتراق را به صورت کامل به انجام برساند، ممکن است کاتالیزور سیستم اگزوز به دلیل ورود ناگهانی و بیش از حد گازهای سمی، دچار آسیب شود.

پوسیدگی باعث می شود تا با کوچکترین ضربه، اگزوز آسیب ببیند. با توجه به افزایش رو به رشد آلودگی شهرهای بزرگ همچون تهران که بخش عمده ای از آن را دود اگزوز خودروها بر عهده دارند، بنظر می رسد مسئولین باید برای تعویض کاتالیست خودرو چاره ای دیگر اندیشیده و تا حد ممکن، از قیمت نهایی این قطعه حیاتی بکاهند تا رانندگان ترغیب به تعویض این قطعه شوند.

امروزه بحث آلودگی هوا در بسیاری از کشورهای بزرگ جهان از جمله ایران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به صورت مستقیم با سلامتی انسان ها ارتباط دارد. در این مقاله به بررسی کاتالیزورهای خودرو پرداخته و کلیه مباحث آن از جمله انواع و عملکرد آن، تعویض آن، علائم خرابی، خاک کاتالیزور، شست و شوی آن و …

امروزه در صنعت خودروسازی از کاتالیزورهای متفاوتی استفاده میکنند؛ این تفاوتها معمولا به دلیل سوخت مصرفی وسایل نقلیه میباشد. وسایل نقلیه مدرن دارای سنسورهای اکسیژنی هستند که با بررسی میزان گاز اگزوز می توانند راندمان مبدل کاتالیزوری را رصد کنند.

وقتی قرار است از سواری خود با سرعت بالا لذت ببرید، طبیعتاً به یک سیستم ترمز ایمن با عملکرد مناسب نیاز خواهید داشت که مگلی با استفاده از دیسک ۱۳۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب خود تا حدودی خیال شما را راحت میکند.

همانطور که گفتیم، کاتالیست در واقع قطعه ای است که در مسیر اگزوز خودرو قرار می گیرد و جلوی انتشار بسیاری از عناصر آلاینده محیط زیست را می گیرد. مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم اگزوز است که بین منیفولد اگزوز و صدا خفه کن قرار گرفته است.

موتورسیکلت های برقی با اینکه کاملا بی سر و صدا نیستند و موتور آن ها صدا دارد اما بسیار کم سر و صداتر از اگزوز موتور بنزینی است. تنها جایی که یک راننده خودروی آلاینده مجبور به تعویض کاتالیزور خودروی خود می شود، در بحث گرفتن معاینه فنی می باشد که این مورد را هم می توان با انجام یک سری دستکاری های مختلف، پشت سر گذاشت و زیر بار هزینه نسبتا سنگین تعویض آن نرفت.

در دمای بالایی (حدود 800 درجه فارنهایت) که مبدل کاتالیزوری برای عملکرد در آن طراحی شده است، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که نتیجه نهایی آن عناصر ایمن تری مانند اکسیژن ،بخار آب و دی اکسید کربن هستند که از صدا خفه کن خودروی شما خارج می شوند.

این مدل برای سیستمهای توربوشارژر امروزی هم به شدت مناسب است. این ماده برای مقاومت در برابر جمع آوری خاکستر یا سایر مواد قابل احتراق طراحی شده است.

با دانستن طول و شکل لوله ها، کامپیوتر میتواند سیگنالی را برای تحریک بلندگو ایجاد کند. همانطور که می دانید بخش زیادی از سوختی که برای احتراق خودرو و به حرکت در آمدن آن پس از گذر از فیلتر بنزین توسط پمپ بنزین به کمک سوزن انژکتور دورن محفظه احتراق پاشیده می شود تبدیل به انرژی شده و مابقی آن که گازهای ناشی از سوختن هستند از راه اگزوز به هوای اطراف منتقل می شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن