اگزوز ماشین، انواع مختلف با صداهای مختلف دارد

این مشکل در موتورهای دیزلی ممکن است ناشی از خرابی کاسه نمدها و واشرها در توربوشارژر که نوعی افزایش دهنده راند

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

این مشکل در موتورهای دیزلی ممکن است ناشی از خرابی کاسه نمدها و واشرها در توربوشارژر که نوعی افزایش دهنده راندمان حجمی موتور است اتقاق بیفتد، توربوها به دلیل دوران بالایی که در جای خود دارند مجهز به سیستم روغن کاری هستند و با توجه به حضور مستقیمشان در مسیر دودهای خروجی میتوانند باعث ایجاد دود آبی در اگزوز شوند.

کاتالیزور قطعه ای است به منظور کاهش آلایندگی هوا ، که بین موتور خودرو و اگزوز بسته می شود و بهترین نسبت سوخت به هوا را تنظیم می کند و جلوی خروج سریع گازهای سمی را نیز می گیرد .

از عواملی که سبب کاهش عمر این قطعه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد : بالا رفتن حرارت ، سمی شدن قطعه در اثر برخورد با گازها و مواد سمی خروجی از موتور و نیز ضربات خارج از اگزوز می تواند سبب افزایش چسبندگی ، مسدود شدن منافذ و پوشیده شدن سطوح آن شود که کارایی آن کاهش می یابد .

از عواملی که منجر به جذب مواد مضر در کاتالیزور است ، وجود فلزات ، پلاتین ، رودیوم و پالادیوم بر روی آن می ­باشد . به طور میانگین طول عمر مبدل کاتالیستی چیزی در حدود 4 سال است که خودرو پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر کارکرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد .

و یا تا به حال موتور سیکلت هایی را دیده اید که صدای بسیار زیاد در سرعت های کم و پایینی دارند ؟ 405 موتور 206 خودرویی کـه از سال 89 تولیدش درون ایرانخودرو اغاز شد…

بنابراین گرفتگی بیش شبکه ها هم موجب خرابی کاتالیزور و هم عامل کاهش راندمان موتور خواهد شد . بررسی را با یک موتور دیزل در زمان روشن شدن آغاز میکنیم. بعد از اتمام کار مهندس بهزاد قبول زحمت فرمودند کار با نرم افزار Office را یاد دادند .

مبدل مسدود شده بیشتر عملکرد را تحت تأثیر قرار می دهد، از طرفی کاتالیزور قدیمی نسبت به کاتالیزور جدید واکنش کمتری با ترکیبات خطرناک خواهد داشت، در نتیجه کارایی پایین می آید.

بسیاری نیز قیمت بالای آنها را یک نقطه ضعف می دانند. ولی گاهی اوقات عملکرد آنها مختل می شود . به علت عدم توانایی اینگونه از کاتالیزور ها در کاهش آلاینده های اکسید نیتروژن ، امروزه در موتورهای بنزینی از این نوع کاتالیزورها استفاده نشده و به جای آنها از کاتالیزورهای سه گانه بهره برده می شود .

مبدل کاتالیستی مورد استفاده در اگزوز خودروها ، کاربرد جدیدی از کاتالیزور سطحی است. 5- روشن شدن چراغ چک یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه است .

3- روشن نشدن خودرو یا روشن شدن دیرهنگام با استارت های مکرر نشان از خرابی این قطعه می تواند داشته باشد .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن