اگزوز ماشین، انواع مختلف با صداهای مختلف دارد

یعنی آی سی ها یا همان مدارات مجتمع در ایسیو ECU فقط قابلیت درک اختلاف پتانسیل (بر واحد ولتاژ v) و شدت جریان (

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

یعنی آی سی ها یا همان مدارات مجتمع در ایسیو ECU فقط قابلیت درک اختلاف پتانسیل (بر واحد ولتاژ v) و شدت جریان (بر واحد آمپر I ) را دارند.مثلا برای اینکه ایسیو ECU متوجه دمای هوا و یا آب رادیاتور موتور شود باید سنسورهایی در این دو بخش وجود داشته باشند تا مقدار دما را به ولتاژ و جریان تبدیل کرده و به ایسیو تحویل دهد.در ایسیو نیز مدارتی تعبیه شده تا ولتاژهای دریافتی از سنسورها را دریافت کرده و بعد از حفاظت های لازم و رنج سازی به مرکز پردازش و تصمیم گیری منتقل نمایید.

پس عملگری لازم بود تا در زمان لازم وارد عمل شود و به کارکرد موتور کمک کند و در صورت عدم نیاز از مدار خارج شده و اختلالی در سیستم موتور ایجاد نکند.اما طراحی ساخت و اجرای چنین سیستمی بر اساس مکانیزمهای مکانیکی دشوار ، پیچیده و حجیم و معمولا به صرفه نبود.

امروز قصد داریم در مورد ای سی یو ECU ایسیو یا همان کامپیوتر موتور خودرو صحبت کنیم و کمی بیشتر در مورد این یونیت و نحوه کارکرد اون آشنایی پیدا کنیم .

در گذشته ای نه چندان دور و حدودا سه یا چهار دهه قبل هنوز علم الکترونیک انقدر گسترش پیدا نکرده بود تا کمپانی های خودرو سازی دست به استفاده از کنترل کننده های الکترونیکی در کارکرد موتور خودروها بزنند.

ضعف تشخیص شرایط مختلف آب و هوایی ، تصمیم گیری ، و کنترل پایدار در موتورهای قبلی باعث شد تا چیزی به نام ایسیو ECU ساخته شود. مثلا زمانی که با خودرو به ارتفاعات سفر می کردید فشار هوای محیط کاهش پیدا می کرد و سوخت برای احتراق کامل در محفظه سیلندر، با کمبود اکسیژن مواجه می شد و این کمبود باعث کاهش قدرت موتور می گردید و یا زمانی که در زمستان دمای هوا بسیار پایین بود موتور خودرو به سختی و با استارت های مکرر روشن می شد.

کنترل می شد. این موتورهای قدیمی توانایی تغییر در شرایط مختلف محیطی مثل دما و فشار هوای مختلف و یا شرایط مختلف خودروها ، مثل شتاب گیری ، سرازیری و سربالایی ها را نداشته یا خیلی کم داشته و به همین علت سبب تغییر راندمان ، احتراق ناقص ، درست کار نکردن موتور و مشکلاتی از این دست می شدند .

از آنجایی که آی سی کنترلر ایسیو توان لازم برای به حرکت درآوردن عملگرها را ندارد و فقط می تواند فرمان دهنده باشد ، درایورها به کمک کنترلر آمده و فرمان های الکترونیکی را با قدرت الکتریکی و توان لازم به بخشهای مختلف اعمال میکنند مثلا دریچه گاز خودرو یک بخش مکانیکیست که در گذشته با یک سیم از طرف پدال گاز کشیده شده و باز و بسته میشد اما در همه خودروهای امروزی یک موتور الکتریکی عمل تغییر وضعیت دریچه گاز را بر عهده دارد ، ایسیو ECU بعد از آنکه میزان فشرده شدن پدال گاز را با توجه به سنسور تعبیه شده در آن با موقعیت فعلی دریچه گاز که از طریق سنسورهای دریچه گاز مخابره شده مقایسه کرد ، تصمیم میگیرد که درایور یا همان آی سی عملگر موتور الکتریکی ( آی سی موتور دریچه گاز) ، دریچه را بازتر یا بسته تر کند.اکثر توان و برق مصرفی در ایسیو توسط بخش درایورها صرف به حرکت درآوردن شیرهای برقی ، موتورها ، رله ها ، هیترها و…

معمولا آی سی های درایور ایسیو ها همه هوشمند بوده و هر کدام به نحوی در صورت بروز مشکل وضعیت را به کنترلر مرکزی ایسیو اطلاع رسانی می کنند.مثلا اگر بعد از اعمال ولتاژ موتور دریچه گاز بیش از حد ماکزیمم و یا کمتر از حد نرمال جریان مصرف نماید آی سی درایو این موضوع را متوجه شده و فورا تغذیه الکتریکی موتور را قطع کرده و خطا را به پروسسور ایسیو گزارش می کند.در واقع همواره ارتباط دوطرفه ای در بخش درایورها و پردازشگر ایسیو برقرار است.

اگزوز است که به اگزوز گاز اگزوز در سیلندر. ساختمان ترموستات: مخزن سربستهای است که در داخل آن اتر یا الکل یا مایعات حساس دیگر میریزند که در مقابل سرما منقبض و در مقابل گرما منبسط میشود. ایسیو یا همان کامپیوتر موتور خودرو برای اینکه بتواند تصمیمات لازم را در به موقع بگیر باید درک درستی از مقادیر و اندازه های متغیر های وابسته موتور داشته باشد این درک را به کمک سنسورها و مدارات وابسته به آن ها از خارج از ایسیو دریافت می کند و همیشه اندازه مقادیر که معمولا کمیت های فیزیکی یا شیمیایی هستند باید به صورتی تغییر شکل دهد که در علم الکترونیک که اساس کار ECU است قابل درک باشد.

بازخورد از خروجی به واحد کنترل و پردازش باعث تغییر در متغیر موثر در ورودی شده و در نهایت خروجی به نحو دلخواه و مورد نظر اصلاح می گردد. در واقع ای سی یو ایسیو ECU یک واحد الکترونیکی بوده که با درک شرایط محیط ،خودرو ، موتور و…

آخرین مطالب