اگزوز ماشین چیست و چه عملکردی دارد؟

با چنین رویکردی،۳S به پیشرانهای دور بالاتر از ۲S مبدل شده است و البته سامانه زمان بندی متغییر سوپاپهای تویوتا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

با چنین رویکردی،۳S به پیشرانهای دور بالاتر از ۲S مبدل شده است و البته سامانه زمان بندی متغییر سوپاپهای تویوتا VVT-i نیز در مدلهای جدید تر ۳S به کار گرفته شده اند تا تولید قدرت مناسب از دورهای ابتدایی ممکن شود.

کاهش قدرت موتور، لرزش موتور، روشن شدن چراغ چک موتور، سیاه شدن شمع برخی از رایج ترین نشانه های خراب شدن شمع خودرو است. تویوتا نیز همانند بسیاری دیگر خودروسازان چندسالیست که گروهی را با هدف تجهیز خودروهای تولید انبوه به قطعات تیونینگ و شرکت در مسابقات اختصاص داده است که به نام TOYOTA Racing Development یا به شکل اختصاری (TRD) شناخته میشود،این واحد خود به دو بخش آمریکایی و ژاپنی تقسیم بندی میشود که هر کدام وظیفه هدایت تیمهای مختلف برند تویوتا را در مسابقات منطقهای بر عهده دارند که از مهمترین آن ها میتوان به حضور تویوتا کمری در سری معروف نسکار ایالات متحده یا درخشش مدلهای لکسوس و تویوتا در سری مسابقات تورینگ قهرمانی ژاپن نظیر SUPER GT و GT500 اشاره کرد.

کیتهای سوپرشارژر و قطعات فنی ساخت TRD از وارانتی قابل توجهی برخوردارند و خودروهای تقویت شده توسط این بخش نیز همچون سایر خودروهای تولید انبوه تویوتا / لکسوس توسط مراکز تعمیراتی گسترده تویوتا پشتیبانی میشوند. علتش هم اینه که این ماشین ها اکثرا کاتالیزور هاشون حذف شده ویا درصورت وجود برای گرفتن صدای مناسب باید حذف بشه که راحت هست!

که درنتیجه با وجود کاتالیزور نمیشه صدای خوبی ازشون گرفت! اما با نبود کاتالیزور میشه تضمین گرفتن صدای دلخواه و بسیار تمیز و مورد پسند داد! را ارائه میدهد و در یکی دو سال اخیر به خصوص پس از معرفی تویوتا GT86 بسیار مورد توجه واقع شده است.

از مهمترین مسئولیت های این قطعه ماشین می توان به انتقال گازهای حاصل از احتراق در موتور خودرو به انتهای خودرو و محیط خارج از آن اشاره کرد.

اما تاکید روی ماشین هایی مثل 405 و پراید هست که این علت داره! علت : نامشخص ؟ مسؤولان شركتها و مؤسسات حمل بار و رانندگان وسايل نقليه مكلفند مقررات خاص حمل مواد خطرناك را رعايت نمايند. نوک اگزوز تشدید کننده از فایبرگلاس بوده و یا از مواد تضعیف کننده صدا پوشیده شده و به طور خاص برای کاهش صدای خروجی از سیستم اگزوز طراحی شده است.

سیستم کل اگزوز از ۳ بخش کلی تشکیل شده است که میتوان آن را به بخش اتصال به موتور، بخش میانی و بخش انتهایی تقسیم بندی کرد. برای رفع این مشکل کافیست تا سرسیلندر دمونتاژ شده و پس از تعویض لاستیک ساق سوپاپها و آب بندی کزدن سوپاپها، دوباره در سر جای خود نصب گردد.

۳S به سبب ساختار سبک وزن و دوام بالای خود یکی از محبوبترین پیشرانههای ساخت تویوتا محسوب میشود و به لطف بهبودهای مستمر مهندسان ژاپنی تا سالهای سال تولید میشد. هر دو سری بهعنوان سدانهای اقتصادی و با پیشرانه هایی با حجم ۱٫۶ لیتر الی ۲٫۰ لیتر در ایران به فروش میرسیدند و هنوز هم علاقه مندان فراوانی دارند.

این موتور الان تو بازار ایران با حجم سیصد سی سی موجوده و پلاک ملی هم هست. صدایی بم میده که در تمامی دور ها یکی هست و اصلا دلنشین و تمیز نخواهد بود! شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه برهم زدهشد و پس از جنگ، این شرکت با پژو فرانسه و شریکهای خارجی برای تولید خودروهای تازه در ایران به توافق رسید.

او به من گفت که میتواند من را با دوستانش آشنا کند. بنابراین منظور از سایپا یدک همان برندی است خود شرکت سایپا از آن استفاده می کند. این بسیار انعطاف پذیر است که در اکثر زمینه های کار استفاده می شود، به ویژه هنگامی که موقعیت کار بسیار پراکنده است.

آخرین مطالب