این کارشناس خودرو با انتقاد از این که سازمان حفاظت محیط زیست هیچ دستورالعمل جدی برای جلوگیری از این کار ندارد، تاکید کرد: در سالهای گذشته در برخی کشورهای اروپایی، به وسیله دستگاهی، خروجی اگزوز خودروهایی که پشت چراغ قرمز میایستادند بررسی میشد که اگر میزان گازهای آلاینده آنها خارج از حد استاندارد بود، آن خودرو جریمه میشد و این درحالی است که حتی تست خروجی اگزوز برای تعیین آلایندگی آن در مراکز معاینه فنی ما جدی گرفته نمیشود.
وی بیان کرد: یکی از رویکردهای ما کاهش مصرف خودرو ها است که با کاهش وزن محصولات و بهبود شرایط موتورها به دنبال رسیدن به این هدف هستیم و در حال حاضر ۱۴ هزار خودروی ناقص در ایران خودروی خراسان داریم که با فعالیت هایی که در روزهای آخر سال و ایام نوروز انجام می دهیم به دنبال کاهش این تعداد هستیم و سال آینده هم تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی جدید تارا تولید و روانه بازار میگردد.
وی در تشریح دلیل وقوع چنین امری توضیح داد: کاتالیست کانورتور خودرو دارای یک سنسور اکسیژن است که هوای لازم برای احتراق در موتور را از طریق ارتباط با ECU (مغز هوشمند) کنترل میکند و در واقع تنظیم کننده مکش هواست و با تنظیم این میزان هوا احتراق سوخت خودرو نیز متناسب با وضعیتی که دور موتور دارد، تنظیم میشود.
نکته : در بعضی خودروها از دو سنسور اکسیژن استفاده می شود ، یکی قبل و دیگری بعد از کاتالیسور ، وظیفه سنسور شماره یک ، که قبل کاتالیسور نصب می شود ، تشریح شد ، وظیفه سنسور شماره دو ، که بعد از کاتالیسور قرار می گیرد ، محاسبه آلاینده های باقی مانده گازهای خروجی از کاتالیسور می باشد ، شکل زیر را ببینید.
لایه اکسیدی: جنس این لایه از اکسید آلومینیوم، سیلیکا، آلومینا یا دی اکسید تیتانیوم است که وظیفه آن محافظت و نگهداری از ماده کاتالیزگر است.
دود سفید: خارج شدن دود سفید در لحظات اولیه روشن کردن خودرو یا دقایق ابتدایی در زمستان یکی از اتفاقات شایع است که بر اثر بالا بودن میزان بخار آب رخ میدهد. کاتالیست کانورتور (CAT) قطعهای است که در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار میگیرد و پس از رسیدن به دمای بالا باعث شکسته شدن ترکیبات گازهای خروجی شده و گازهای سمی و آلوده کننده محیط زیست را کاهش میدهد.
همچنین اگر بنزین سربدار در این خودروها مصرف شود، به سرعت در منافذ اسفنج رسوب کرده و مسیر گازهای خروجی مسدود و در نتیجه خودرو متوقف میشود. اگر مکانی را پیدا کنیم که خلاء حداکثر است و انتهای لوله اگزوز در این نقطه قرار گیرد ، سطح فشار استاتیک را در داخل سیستم اگزوز کاهش می دهیم.
عمر این قطعه پس از مدتی پایان یافته و منافذ اسفنجی آن بسته میشود و در نتیجه در کار موتور اختلال ایجاد میکند که باید به موقع تعویض شود. خواندن این مقاله به تمامی کسانی که حتی یکبار میخواهند از موتور استفاده کنند یا تا اکنون استفاده میکرده اند ولی متوجه خطرات موتورسیکلت نبوده اند توصیه میشود.
فن های سانتریفیوژ با توجه به تعداد دور پروانه و سایز آن حجم های مختلفی از هوا را ایجاد می کنند این به آن معنی می باشد که شتاب و حجم هوای تولید شده توسط فن سانتریفیوژ منوط به سایز و سرعت چرخش پروانه می باشد.
اگر موتور خودرو شما بیشتر از آنچه نیاز دارد مصرف دارد ، نتیجه آن سوخت غنی به هوا است. متاسفانه فروشندگان اگزوز در ایران اولین توصیهای که به مشتریانشان میکنند، برداشتن کاتالیست کانورتور برای افزایش قدرت موتور است که البته این کار در تعمیرگاههای مجاز خودروسازی انجام نمیشود.
مقالات مشابه
- خرابی اگزوز-دود اگزوز ماشین
- چگونه هدرز نصب کنیم؟
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- صدای اگزوز ماشین
- جاسازی مواد مخدر در اگزوز ماشین
- مشخصات، خرید و قیمت قطعات اگزوز ماشین و موتور سیکلت
- چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟
- اگزوز ماشین و تمام نکاتی که باید بدانید
- اگزوز ماشین، انواع مختلف با صداهای مختلف دارد