اگزوز ماشین و تمام نکاتی که باید بدانید

آمارها نشان می دهند که سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشین های سن

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

آمارها نشان می دهند که سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشین های سنگین ۲۰ درصد و اتوبوس های شرکت واحد یک درصد است. بر اساس قانون تمامی وسایل نقلیه از جمله خودروهای سواری، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و مینیبوس در صورت تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار و ایجاد آلودگی صوتی، خلافی با پلاک دریافت خواهند کرد.

بر اساس مطالعات انجامشده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص شد در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران نزدیک به ۴۷.۸ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد میکند، در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.

در حالی با آلودگی صوتی در کنار آلودگی هوا در شهر تهران دست و پنجه نرم می کنیم که کارشناسان گفته اند آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز است و بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری که موتورسیکلت ها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می کنند این در حالی است که میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.

دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلتهاست، اگزوز این وسایل نقلیه پر سر و صدا بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از ۹۰ دسیبل ایجاد میکند. وی اظهار داشت: وزارت کشور درخواست کرد که حداقل به مدت یک سال گزینه آلودگی صوتی در معاینه فنی خودروها لحاظ نشود چون ممکن است تعداد زیادی از خودروها قادر به پاس کردن آن نباشند و نارضایتی ایجاد شود بنابراین پیشنهاد شد که فعلا صوت در معاینه فنی اعمال نشود اما اطلاعات در این زمینه جمع آوری و در بانکی نگهداری شود و بعد از آن تحلیل آماری بر روی آن صورت گیرد تا بفهمیم که آستانه تحمل چقدر است و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در بحث حمل و نقل عمومی شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده است گفت: گسترش حمل و نقل ریلی از جمله اینهاست که مدتی پیش خط سه مترو نیز افتتاح شد.

در اکثر مواقع این مسئله یک مشکل جدی محسوب نمیشود و ناشی از کثیفی فیلتر هوایی است که به موقع تعویض نشده و نمیتواند مقدار هوای مورد نیاز برای مخلوط شدن با سوخت را وارد کند. می توان گفت هر فضای در بسته قطعاً به حداقل یک عدد هواکش نیاز دارد هواکش ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها برای یک فضای خاص کاربرد مناسب دارد و نمی توان یک هواکش را برای تمام موارد مورد استفاده توصیه کرد.

در این مقاله از سیستمهای تهویه کارنو قصد داریم شما را با عملکرد و کاربرد این مدل فن ها آشنا کنیم. روزانه بارها و بارها در کلان شهر تهران با این دست رفتارها مواجه می شویم، بارها گوش های ما صداهای ناهنجاری را تحمل می کند که بیشتر ریشه در صدای بوق موتورسیکلت ها و اگزوز آنها، صدای بوق خودروها، آژیر ماشین های اورژانس و آتش نشانی دارد.

خروج دود سیاه چه دلیلی دارد ؟ این نمایشگاه نشان داد که پتانسیلهای زیادی برای استفاده از این ماده در حوزههای مختلف وجود دارد.

در مورد منابع ثابت، مرتکب به جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده(۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم میشود. حاج رضا یکی از رانندگان مسن و قدیمی شهر تهران است که در طول روز در این خیابان های شلوغ، کلاچ می گیرد و ترمز می زند، از سر و صدای ناشی از بوق خودرو بویژه خودروهای سنگین، گله مند است، می گوید: گویا شنیدن صدای بوق در مغز ما حک شده و دیگر صداهای ناهنجار ویراژ موتورها و بوق خودروها را نمی شنویم اما در این شلوغی، صدای بوق خودروهای سنگین بسیار آزاردهنده است بویژه زمانی که صدای این خودروهای سنگین در خیابان های باریک به صدا درآید.

منابع تولید سر و صدا برپایه دسته بندی سازمان جهانی بهداشت به صنعت، ترافیک جاده ای، هوایی و ریلی، کارهای ساختمانی، دیوار صوتی تقسیم می شود. این مشکل به دلیل کمبود خلاصی پیستون نسبت به جداره سیلندر اتفاق می افتد که می تواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن از جایگاه اش شود.

آخرین مطالب