اگزوز تیبا - یدک ماشین اراک

صداهای متفرقه : صداهای دیکر، از شل نصب کردن ملحقات موتور مانند دینام، استارت ف بوق، منیفولد، چرخ لنگر، پولی س

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

صداهای متفرقه : صداهای دیکر، از شل نصب کردن ملحقات موتور مانند دینام، استارت ف بوق، منیفولد، چرخ لنگر، پولی سر میل لنگ و سینی کارتر ناشی می شوند.

کلاچ، جعبه دنده، دیفرانسیل، میل گاردان، پلوس ها و میل محرک نیز ممکن است صداهای مختلف ایجاد کنند. طبق گزارش اتو حیدری یکی از اولین و شایعترین نشانههای خرابی واشر منیفولد هوا کاهش کارایی و عملکرد پیشرانه است. یکی از موارد نشتی های شایع، عدم آب بندی مطلوب در گایدها یا این که راهنماهای سوپاپ های دود و هواست که در صورت گاز دادن و ترمز گیری موتور میزان دود آبی رنگ را به صورت چشمگیری ارتقاء میدهد.

زدن یاتاقان : در نتیجه این عیب صدایی سنگین و خشک و گوشخراش به گوش می رسد این صدا وقتی محسوس تر است که موتور زیر بار زیاد یا در حال شتاب گیری، به ویژه در حالت سرد باشد. موتور می کوبد : این صدا از قسمت بالای موتور شنیده می شود ولی از صدای تک تک موتور گنگ تر است و معمولاً زمانی شنیده می شود که موتور احتیاج به آخرین قدرت خود دارد، یعنی موتور گرم و دارای سرنشین کامل بوده و اتومبیل سنگین است و یا اینکه از سر بالایی بالا می رود و بایستی پدال گاز را تا انتها فشار داد.

ممکن است گژن پین ها ( محورهای پیستون ) ضمن حرکت های بالا و پایین پیستون ها صدای خشک و فلز به فلز ایجاد کنند و این در حالی اتفاق می افتد که گژن گین لاغز شده و یا بوش پیستون جا باز کرده باشد.

پیستون ها صدای ” جغ جغ ” می دهند : صدایی خشک که در مواقعی سرد شنیده می شود، پس با گرم شدن موتور رفته رفته کاهش یافته و به کلی از بین می رود. سوپاپ می زند ( صدای چکشک سوپاپ ) : زدن سوپاپ بر اثر خوردگی تپت بوده و صدای چیک، چیک، چیک..

نگرانیها درخصوص افزایش آلودگی صوتی در پایتخت کار را به جایی رساند که پروژه دیوارهای صوتی در تعدادی از بزرگراههای شهرمان به اجرا گذاشته شد، راهکاری که امتحان خود را در بسیاری از شهرهای دنیا که با معضل آلودگی صوتی دست به گریبان بوده اند پس داده، اما اجرای آن بسیار هزینه بر است.

موتور صدای ” تک تک ” می دهد ( موتور می زند ) : این صدا شبیه به صدای برخورد اشیاء فلزی به یکدیگر است و از بالای موتور شنیده می شود و با گاز دادن و زیاد شدن دور موتور، صدا کم تر می شود و ناشی از یک یا چند عامل زیر می باشد : پیش اشتغال یا احتراق زودرس یعنی سوختن پیش از موعد مخلوط هوا و بنزین در سیلندر - آوانس زیاد که آ نرا زدن دلکو نیز می گویند - استفاده از سوخت خیلی ضعیف ( مصرف بنزین معمولی به جای سوپر ) - شمع نامناسب ( از نظر معیوب بودن و یا شمع سرد و شمع گرم ) - گرم کردن زیاده از حد موتور در اثر جرک گرفتگی و کثیف شدن رادیاتور.

این صدا در دور آرام موتور و یا وقتی موتور را در حالت خلاص گاز می دهیم، شنیده می شود. وقتی دور موتور پایین است این صدا قابل شنیدن می باشد. منبع های اسپرت 76رنگی با کیفیتی وجود دارند که معمولا بدنه آنها تمام استیل بوده و برای رنج های مختلفی از حجم موتور قابل استفاده می باشند، این منبع اسپرت 76رنگی در حالت درجا یا بدون گاز دادن خودرو صدای ناچیزی همانند منبع فابریکی تولید می کنند، اما در یک بازه خاص از دور موتور مثلا ۲ تا ۴ صدای آن ها بم می شود و بیشتر حالت اسپرت خودرو را نشان می دهد.

اگر فکر می کنید منبع اگزوز دود خروجی را کم می کند اشتباه می کنید زیرا وظیفه منبع تنها شکست موج صداست اما در اینجا برای کم کردن آلایندگی دود های خروجی وسیله دیگری تعبیه شده است .

اگر تسمه پروانه شل و یا خیلی خشک باشد وقتی ناگهان گاز دهیم صدای سوت شنیده خواهد شد. ضمناً شمع باید از نوع مناسب ( سرد و یا گرم ) باشد.

آخرین مطالب