انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین علامت چیست؟

معمولا تمام میکروپروسسورهای ایسیو ها ECU از چند کمپانی معروف مثل Infineon ، Motorola Semiconductor ، NXP ، Te

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

معمولا تمام میکروپروسسورهای ایسیو ها ECU از چند کمپانی معروف مثل Infineon ، Motorola Semiconductor ، NXP ، Texas Instruments ، ST Microelectronics ، Renesas Electronics استفاده می کنند.در برخی از ایسیوها علاوه بر کنترل موتور کار کنترل گیربکس نیز انجام میگیرد و در واقع TCM کامپیوتر کنترل گیربکس با بخش ایسیو موتور ادغام شده است.در تصویر زیر می توانید دیاگرام کنترلی داخلی یک ایسیو با آی سی پروسسور ساخت شرکت Infineon را مشاهده کنید.مستطیل قرمز رنگ کنترلر و در سمت چپ سیگنال ها و دیتا های ورودی مثل سنسور پدال گاز ، سنسور دریچه گاز ، سنسور مقدار سطح سوخت ، سنسور فشار هوا ، سنسور ناک ، سنسور دمای آب موتور و…

یعنی آی سی ها یا همان مدارات مجتمع در ایسیو ECU فقط قابلیت درک اختلاف پتانسیل (بر واحد ولتاژ v) و شدت جریان (بر واحد آمپر I ) را دارند.مثلا برای اینکه ایسیو ECU متوجه دمای هوا و یا آب رادیاتور موتور شود باید سنسورهایی در این دو بخش وجود داشته باشند تا مقدار دما را به ولتاژ و جریان تبدیل کرده و به ایسیو تحویل دهد.در ایسیو نیز مدارتی تعبیه شده تا ولتاژهای دریافتی از سنسورها را دریافت کرده و بعد از حفاظت های لازم و رنج سازی به مرکز پردازش و تصمیم گیری منتقل نمایید.

هستند.کنترلر ایسیو ECU بعد از بررسی مقادیر ورودی دستورات لازم را به بخش عملگرها صادر می کند.در قسمت بعد با این بخش بیشتر آشنا می شویم.سمت راست کنترلر تعدادی از درایوهای ایسیو مثل موتور دریچه گاز، شیرهای برقی ، پاشش انژکتور ، جرقه زنی ، رله ها و…

پس عملگری لازم بود تا در زمان لازم وارد عمل شود و به کارکرد موتور کمک کند و در صورت عدم نیاز از مدار خارج شده و اختلالی در سیستم موتور ایجاد نکند.اما طراحی ساخت و اجرای چنین سیستمی بر اساس مکانیزمهای مکانیکی دشوار ، پیچیده و حجیم و معمولا به صرفه نبود.

البته برای تعدادی محدود از خودروهای داخلی تسترهای توسط بعضی از شرکت ها ساخته شده که ایسیو به آن متصل شده و بعد از روشن شدن ایسیو به عیب یابی کمک می کند(در دیجی برد تعمیرات ایسیو ECU و دیگر یونیت ها فقط بر روی خودروهای وارداتی صورت می گیرد ) اما از آنجایی که ایسیو خودروهای خارجی مرتب تغییر می کنند و بسیار با هم متفاوت هستند ، امکان ساخت چنین دستگاه هایی وجود نداشته و کار عیب یابی به مراتب مشکل تر است.

مخزن سوخت که به راحتی بر روی بدنه موتور سیکلت قابل مشاهده است، معمولا از جنس فلزهای محکم میباشند و با توجه به ظرفیت موتور گنجایش مقدار مشخصی از سوخت را دارد و میتواند سوخت را در خود ذخیره کند.

دود سیاه به علت نا مناسب بودن سوخت مصرفی: سوخت نامناسب است و یا بعلت ماندگاری طولانی،کیفیت خود را از دست داده است لذا باید سوخت دستگاه با سوخت تازه و مناسب تعویض گردد.

علم الکترونیک و کنترل به کمک موتور خودروها آمد و سنسورها ، شیرهای برقی ، موتورهای الکتریکی، عملگرها و کنترل کننده ها را وارد بخشهای مکانیکی کرد.به زبان ساده موتورها دارای توانایی های بیشتری شدند و با حس کردن شرایط و گرفتن بازخورد یا فیدبک از بخشهای مختلف هوشمند شده باعث افزایش راندمان و بهبود چشمگیر موتورهای سوختی شدند.یعنی چرخه کنترل وارد سیستم های احتراق شد برای روشن شدن به این شکل نگاه کنید ، یک بخش کنترل closed loop یا حلقه بسته را می بینید .

تمام اطلاعات ورودی از سنسورها و پارامترها توسط قسمت قبل به بخش پردازش یا میکروپروسسور یا میکروکنترلر ایسیو ECU رسیده و در این بخش که معمولا از یک یا دو آی سی میکرو تشکیل شده ، برای این دیتا ها و مقادیر تصمیم گیری می شود.

معمولا آی سی های درایور ایسیو ها همه هوشمند بوده و هر کدام به نحوی در صورت بروز مشکل وضعیت را به کنترلر مرکزی ایسیو اطلاع رسانی می کنند.مثلا اگر بعد از اعمال ولتاژ موتور دریچه گاز بیش از حد ماکزیمم و یا کمتر از حد نرمال جریان مصرف نماید آی سی درایو این موضوع را متوجه شده و فورا تغذیه الکتریکی موتور را قطع کرده و خطا را به پروسسور ایسیو گزارش می کند.در واقع همواره ارتباط دوطرفه ای در بخش درایورها و پردازشگر ایسیو برقرار است.

آخرین مطالب