انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین شما نشانه چیست؟

از روی این نقشه می توان متوجه شد که چه عملگر یا سنسوری به چه پین از ترمینال های ایسیو ECU وارد می شود و بر ای

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

از روی این نقشه می توان متوجه شد که چه عملگر یا سنسوری به چه پین از ترمینال های ایسیو ECU وارد می شود و بر این اساس علت مشکل را در ایسیو جستجو کرد ،در مورد نقشه های داخلی ایسیوها هم باید گفت که هرگز عمومی نشده و فقط در انحصار کمپانی های سازنده است.

از آنجایی که آی سی کنترلر ایسیو توان لازم برای به حرکت درآوردن عملگرها را ندارد و فقط می تواند فرمان دهنده باشد ، درایورها به کمک کنترلر آمده و فرمان های الکترونیکی را با قدرت الکتریکی و توان لازم به بخشهای مختلف اعمال میکنند مثلا دریچه گاز خودرو یک بخش مکانیکیست که در گذشته با یک سیم از طرف پدال گاز کشیده شده و باز و بسته میشد اما در همه خودروهای امروزی یک موتور الکتریکی عمل تغییر وضعیت دریچه گاز را بر عهده دارد ، ایسیو ECU بعد از آنکه میزان فشرده شدن پدال گاز را با توجه به سنسور تعبیه شده در آن با موقعیت فعلی دریچه گاز که از طریق سنسورهای دریچه گاز مخابره شده مقایسه کرد ، تصمیم میگیرد که درایور یا همان آی سی عملگر موتور الکتریکی ( آی سی موتور دریچه گاز) ، دریچه را بازتر یا بسته تر کند.اکثر توان و برق مصرفی در ایسیو توسط بخش درایورها صرف به حرکت درآوردن شیرهای برقی ، موتورها ، رله ها ، هیترها و…

پس با دانستن خطای ای سی یو می توان روی بخش محدودتری از ایسیو متمرکز شد و سریعتر به نتیجه رسید .اکثر توابع کنترلی ایسیو به صورت حلقه بسته کنترل می شوند و نقص و خطایی در هر قسمت از ایسیو باعث از کار افتادن آن تابع کنترلی می شود.شاید با یک مثال بتوان مفهوم این موضوع را بهتر متوجه شد.

معمولا آی سی های درایور ایسیو ها همه هوشمند بوده و هر کدام به نحوی در صورت بروز مشکل وضعیت را به کنترلر مرکزی ایسیو اطلاع رسانی می کنند.مثلا اگر بعد از اعمال ولتاژ موتور دریچه گاز بیش از حد ماکزیمم و یا کمتر از حد نرمال جریان مصرف نماید آی سی درایو این موضوع را متوجه شده و فورا تغذیه الکتریکی موتور را قطع کرده و خطا را به پروسسور ایسیو گزارش می کند.در واقع همواره ارتباط دوطرفه ای در بخش درایورها و پردازشگر ایسیو برقرار است.

دیسک ترمز قفل کرده است. خودروها امروزه بر مبنای کنترل هوشمند غیر متمرکز عمل می کنند و یونیت های الکترونیکی زیادی نصب می شوند تا این وظایف را انجام دهند ، در بعضی از آنها تا پنجاه یونیت کنترل کننده وجود دارد که هر کدام بخشی را کنترل و فعال می کنند.مثلا یونیت های ای بی اس ABS ESP برای بخش ترمز ضد قفل و پایداری خودرو ، یونیت ایسیو ECU برای کنترل موتور ، یونیت کنترل گیربکس اتوماتیک TCM ، یونیت کنترل تجهیزات اتاق خودرو BCM ، یونیت کنترل فرمان برقی EPS ،کیلومتر شمارهای هوشمند ،رادار کروز CCS ، رادار نقطه کور BSD یا رادار جانبی ، یونیت کنترل ترمز دستی برقی EPB ، یونیت کنترل سقف و سانروف ، یونیت چراغ های ال ای دی ، یونیت درب صندوق عقب برقی ، یونیت نویگیشن و مسیریاب ، یونیت دوربین ۳۶۰ درجه پارک خودرو ، یونیت چهار چرخ فعال ۴WD و…

شاسی دایکاست آلومینیومی موتور سیکلت سبک تر شد و اصلاحاتی بر روی آن برای هندلینگ بهتر اعمال شد. تمامی مدارات مجتمع یا همان آی سی ها دارای مدارکی هستند که توسط سازنده آنها ارائه می شود که در آنها نحوه به کارگیری و کار با آن ها برای طراحان و استفاده کنندگان شرح داده می شود.

بعضی از مشکلات ایسیو ها مربوط به مدارات داخلی بوده و ایسیو از داخل دچار مشکل می شود.این دست مشکلات را معمولا خود ایسیو متوجه نمی شود اما هستند ایسیوهای خودروهای جدیدی که این مشکلات را نیز متوجه می شوند ، و خطاهای همچون INTERNAL FAULT یا ROM ERROR ویا PCM/ECM PROCESSOR را در خود گزارش می کند ، این گونه خطاها در خودروها و برندهای مختلف گاهی معانی مختلفی دارند اما همه حکایت از مشکلات داخلی برای خود ایسیو دارند و معمولا پیدا کردن این مشکلات دشوارتر از دیگر مشکلات است.

برای اینکار حتما باید صبور بوده و بدون در نظر گرفتن بحث قیمت با مشورت مکانیک اقدام به خرید لوازم میکنیم .

1. وقتی که خودرو در حالت سوئیچ باز است و موتور یک مرحله تا زدن استارت و روشن شدن فاصله دارد ، این چراغ روشن شده و معنی آن آماده به کار بودن ایسیو یا همان کامپیوتر موتور جهت روشن کردن خودرو است این چراغ مستقیما از ایسیو روشن می شود و یا دستور می گیرد .اگر در این حالت چراغ چک روشن نشود ، معمولا نشان دهنده خاموش بودن ایسیو به هر علت است ، برای مثال ECU ای سی یو های خودروهای ماکسیما ، مورانو ، کمری ، الانترا و بعضی رنو ها با این مشکل مواجه می شوند و هنگام باز کردن سوئیچ چراغ چک آن ها روشن نمی شود.

این ارتباطاتات نیاز به بستری برای تبادل دارند و همانند یک شبکه کامپیوتری بستری به نام شبکه استاندارد CAN که مخفف Controller Area Network است در خودروها فراهم شده تا بر روی آن تمام یونیت ها با استفاده از دو سیم با هم تبادل داشته باشند.

آخرین مطالب