آشنایی با سیستم اگزوز خودرو - کیان باتری، خرید اینترنتی باتری ماشین

48 ـ خط كمكي: خط عبوري است كه به منظور تغيير سرعت، انجام حركات گردشي و يا افزايش ظرفيت راه، در كنار خط عبور ا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

48 ـ خط كمكي: خط عبوري است كه به منظور تغيير سرعت، انجام حركات گردشي و يا افزايش ظرفيت راه، در كنار خط عبور ايجاد ميشود. مبدل کاتالیست یا کاتالیزور، همانند یک فیلتر در سر راه گازهای خروجی از اگزوز قرار میگیرد و مواد تشکیلدهنده آن، بهواسطه واکنشهایی که با هیدروکربنهای نسوخته خروجی از اگزوز برقرار خواهند کرد، این مواد مضر را به آب و دیاکسیدکربن تبدیل میکنند.

اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به بررسی وظایف این قطعه در خودرو بپردازیم، باید بگوییم که وظیفه اصلی این قطعه هدایت گازهای خروجی از موتور خودرو به بیرون می باشد.

به همین دلیل اگر کاتالیزور خودروتان با خرابی مواجه شد، حتما برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. از این رو اگر پس از مدتی رانندگی همراه با گرم شدن موتور، کاتالیزور به دمای مناسب نزدیک نشود، نشانه خرابی آن است.

هنگامی که خودرو برای مدتی خاموش بود یا به اصلاح کاملا سرد شد، اگر کاتالیزور را با دستان خود تکان دهید و صدایی همانند تکان خورده سنگریزه از داخل این قطعه بشنوید، این صدا حاکی از آن است که شبکههای داخل آن ریخته شدهاند و نشانهای از خرابی این قطعه است.

البته با توجه به گرانی بیش از حد این قطعه و همچنین عدم کارکرد مناسب انواع غیراستاندارد موجود در بازار، مالکان تمایل چندانی به تعویض و جایگزینی آن ندارند. البته کاتالیزورهای ارزانقیمتتر، فاقد یک یا چند عنصر گرانبهای یادشده خواهند بود که بر همین اساس، از میزان دقت و کارایی و قیمت آنها نیز کاسته خواهد شد.

قیمت کاتالیزور خودروها نسبتا بالا می­ باشد و متاسفانه بعد از مدتی استفاده­ کردن، کاتالیست اگزوز به مرور کارکرد اولیه­ خود را از دست می­ دهد و در صورت برطرف نکردن مشکل آن، ممکن است که گاز­های مضر نیز افزایش پیدا کنند.

از نظر قابلیت ها ، اما همتایان نه چندان مشهور قیمت متوسطی دارند ، اما بهتر است گزینه مناسب را با یک متخصص انتخاب کنید - برای موفقیت در چنین ارتقاء ، ممکن است دانش مهندس مکانیک مورد نیاز باشد.

ماشینبازها معمولا اخلاقیات خاصی دارند و به همین دلیل، امکانات مختلفی برای استفاده آنها راهی بازار میشود. این قطعه بهترین نسبت سوخت به هوا را تنظیم خواهد کرد و مانع خروج سریع گازهای سمی به هوا میشود.

اگر کاتالیزور خودرو شما خراب شد، در گام نخست میبایست دلیل خرابی آن را برطرف سازید و سپس به فکر تعویض آن باشید؛ چراکه اگر دلیل خرابی کاتالیزور برطرف نشود، تعویض آن نیز فایدهای نخواهد شد و قطعه سالم نیز به همان دلیل مشابه با مشکل مواجه خواهد شد.

بوی بد یکی از شایعترین علائم خرابی کاتالیست است؛ اگر هنگام روشن کردن خودرو با بوی بدی همانند تخم مرغ گندیده مواجه شدید و این بو به مرور زمان افزایش یافت، بدانید از خرابی کاتالیزور است. در این حالت دریچه با فشار پدال گاز و باز شدن دریچه هوا و همسو شدن جرقه و بخار موجود در منیفولد هوا، باعث انفجار قبل از ورود بنزین به سیلندر می شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن