هدرز پارس Elx

در این هدرز 2 جایگاه برای نصب سنسور اکسیژن در نظر گرفته شده که در مدلهای تک سنسوره یکی توسط کور کن فابریک (که

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

در این هدرز 2 جایگاه برای نصب سنسور اکسیژن در نظر گرفته شده که در مدلهای تک سنسوره یکی توسط کور کن فابریک (که همراه هدرز ارائه میشود) بسته میشود. یکی از قطعات که بخشی از سیستم اگزوز محسوب میشود، هدرز نام دارد و در حقیقت جایگزین منیفولد چدنی فابریک پیشرانه خواهد شد. لازم به ذکر هست که وجود هدرز در سر منیفولد خودرو و بعد اتصال اون به سیستم قبلی اگزوز هیچ کارایی نداره و عملا هزینه بی فایده هستش چرا که سیستم لوله کشی فابریک اصلا مناسب هدرز نیست.هدرز هایی که تا انتهای ماشین لوله کشی جدید میشن و تمام استیل هستن کارایی دوست هدرز رو نشون میدن. در نهایت به این نکته باید اشاره کنیم که هدرز برای هر کسی کاربرد نداره و هیچ دلیلی برای استفاده معمولی در شهر نداره.هدرز برای افرادی که بیشتر در کویر رانندگی میکنند یا افرادی که مسابقه میدهند به کار میاد و یا افرادی که کلا رو فشار از ماشین برای کاربرد های مختلف استفاده میکنند پیشنهاد میشه.اگر برای این که ماشین کمی بهتر تو شهر راه بره و گاز بخوره میخواین ببندین هزینه بیخود هستش.چون شما بهترین هدرز رو هم نصب کنین بهد ۵٠ هزار تا باید موتور تعمیر کنید.برای این که در شهر نفس ماشین بهتر باشه کافیه کاتالیزور های ماشین رو تعویض یا خالی کنید تا ماشین نفس بهتری داشته باشه و استاندارد تر باشه.

اره خیلی گرون شده چه راه کار هایی پیشنهاد میدین تا ۳ یا ۴ تومن برای تقویت موتور ؟ شما چون شمع قبلیت خیلی داغون بوده الان تاثیر شمع نو را حس کردی . هدرز پس از نصب نیز تا حدود زیادی جبران افزایش وزن این اتاق ها ( رانا ، پرشیا ، 405 ، سمند ) را کرده و موتور را به عملکرد 206 تیپ 5 بسیار نزدیک میکند. یکی از عوامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی از موتور می باشد , هدرز سبب کاهش میزان افت راندمانی می شود که توسط مانیفولد دود رخ می دهد, به عبارتی هدرز به خروج راحت تر دود کمک میکند و این سبب افزایش قدرت موتور و گشتاور نیز می شود. طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود 5 تا 10 درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی می افزاید.از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

این مقدار قدرت و گشتاور برای خودروهای وارداتی ، رقم بالایی به حساب نمیاید اما برای پرایدی که وزن آن تنها ۸۰۰ کیلوگرم است ، رقمی نجومی محسوب میشود ، یا کاهش وزن دوباره در مسیر تیونینگ ، نسبت قدرت به وزن ایدهآلی را برای آن رقم میزند.پراید BP در رده کلاس آزاد قرار میگیرد که در پیستهای داخلی کلاس آزاد سهم اعظم شرکتکنندگان پراید هاچبکهای BP هستنند . پس اط تجهیز به هدرز های کاملا حرفه ای ، کارخانه را ترک می کنند.به هر صورت باید گفت هدرزهای دست سازی که اغلب به وسیله مکانیک های سنتی یا برخی از صاحبین مغازه های اگزوز سازی ساخته می شوند به هیچ عنوان کارایی هدرزهای حرفه ای را که بر اساس اصول علمی شکل می گیرند را ندارند و استفاده از آن ها در بسیاری موارد،به افزایش مصرف سوخت منجر میشوند.یکی دیگر از مزایایی استفاده از هدرز ،تاثیر ناچیز آن بر صدای تولیدی پیشرانه و سیستم اگزوز است.به عبارت دیگر چنانچه خواستار تقویت پیشرانه خودروی خود و کاستن از میزان مصرف سوخت بدون ایجاد سر و صدای بیشتر هستید ، نصب هدرز یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود.در واقع بخش بسیار زیادی از صدای تولیدی پیشرانه توسط مجموعه اگزوز (لوله ها و منبع های اگزوز) منتشر میشود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیستم اگزوز برای خارج کردن دود ناشی از احتراق درون سیلندر باید به­ خوبی وظیفه ­اش را انجام دهد. گاز های خارج شده از اگزوز به صورت روان و مداوم از موتور خارج نمی شود و نبض خاص خودشون را دارند و این نبض بسته به نوع کارکرد موتور و شیوه جرقع زدند در موتور های مختلف با هم فرق می کنه ئلی در کل با باز شدن سوپاپ خارج و با بسته شدن آن متوقف خواهد شد و پس حرکت های گاز ها دارای نبض و به صورت متناوب هست و این حرکت در موتور ها با سیلندر بالا تر سریع تر انجام خواهد گرفت . در واقع این تعداد لوله ها و نحوه اتصال آنها به یکدیگر است که آن را نامگذاری می کند. در خودرو های TU5 قطعه واسط برای سهولت نصب هدرز به خریداران ارائه میشود. هدرز در تمامی خودروها قابل نصب است ، اگر توجه داشته باشید از هدرز معمولاً در خودروهای مخصوص مسابقات استفاده میشود زیرا حتی 1% از گازهای موتور اگر در موتور باقی بماند میتواند عملکرد خودرو را کاهش دهد ، پس خودروسازان مسابقات با استفاده از هدرز تمامی دودهای داخل موتور را از موتور خارج مینمایند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن