چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟

ترموستات یکی دیگر از قطعات مهم سیستم خنک کننده پراید یا هر خودروی دیگری است. چند وقت پیش با مساعدت و همکاری یکی از دوستان فرصتی دست داد تا این کروک زیبا را به صورت دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم و از نزدیک با قابلیت های آن آشنا شویم.

مجموعه سپر نیز خود میتواند معیاری برای تشخیص این دو مدل باشد، چون پورشه کیمن دارای ورودیهای بیشتر و بزرگتری در بخش مرکزی سپر است، در غیر این صورت دیگر قسمتها و بخصوص فرم بدنه هر دو خودرو و حتی آینههای جانبی و ارتفاع هر دو مدل، شباهتی مویرگی به یکدیگر دارند.

پورشه باکستر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همچون برادرانش، خصوصیات پدران خود را در فرم خاص بدنه و سایر قسمتها به ارث برده است، ولی این حفظ اصالت و شباهتها با سایر مدلها دردسرهای خاص خود را دارد و آن هم تشخیص و تفکیک مدلهای کوچک آن از یکدیگر است و اگر اهل فن نباشید و چندان اطلاعی از مدلهای مختلف این کمپانی نداشته باشد، تشخیص مدلهایی همچون 911، باکستر یا کیمن با یکدیگر برایتان اندکی مشکل خواهد شد.

اولین چیزی که در دو پورشه باکستر و کیمن با یکدیگر تفاوت دارد و میتوان مهمترین معیار تفکیک و تشخیص این دو مدل باشد، سقف این دو و مکانیزم ساخت آنها با یکدیگر است، چون پورشه باکسترهای موجود در ایران و جهان تنها با سقف متحرک (کروکی) ساخته میشوند و پورشههای کیمن نیز با سقفی ثابت بر سر خود تولید میشوند.

در قسمت عقب خودرو نیز با این معضل رو به رو هستیم و به غیر از اسپویلر یا همان باله بزرگ آیرودینامیکی نصب شده در انتهای سپر کیمن (پورشه باکستر اسپویلری متحرک دارد)، چراغهای عقبی تمام LED هر دو مدل شبیه به یکدیگر هستند و خروجیهای اگزوز هر دو مدل نیز به صورت گردی شکل دوبل کنار هم در مرکز شاسی و در زیر سپر نصب شدهاند، ولی خروجیهای مدل کیمن کمی بزرگتر بوده و برخلاف رنگ کرومی اگزوزهای باکستر، به رنگ مشکی مات (در پورشه کیمن) درآمدهاند.

بر روی پنل دربها نیز طراحان از دو بلندگو استفاده کردهاند که صدایی بلند و فراگیر دارند و دیگر نیازی به نصب سیستمهای صوتی جداگانه نخواهید داشت.

البته در تصاویری که هنگام تست از این باکستر گرفته شده، گمان میرود که سقف آن ثابت باشد، ولی شایان ذکر است که مالک خودرو برای افزایش طول عمر سقف پارچهای ماشین خود، سقفی هم رنگ بدنه را بر روی آنها قرار داده که میتوان با دست هم آنها را جدا کرد و سقف خودرو را به داخل شاسی هدایت کرد و از طبیعت و هوای آزاد لذت برد.

از دیگر بخشهای کابین هم راستش را بخواهید انتظار بیشتری داشتیم و با اسم و رسمی که پورشه برای خود دست و پا کرده است، حداقل انتظار یک داشبورد و کنسول مرکزی زیباتری را داشتیم که خوشبختانه با روکشهای چرمی قرمز رنگی که در این مدل بر روی آنها کشیده شده بود، میشد نمره قبولی را به فضای داخلی کابین داد، هرچند این طراحی به بهانه حفظ اصالت که پورشه بر روی موج آن سوار شده است، در مدلهای بعدی مورد استفاده قرار نگرفته و یک مجموعه داشبورد و کنسول مرکزی بهتر برای این کوچولوی دوست داشتنی پورشه (در مدلهای بعدی) طراحی شده است.

وقتی برای اولین بار وارد کابین پورشه باکستر شدیم، اول از همه با غربیلک فرمان برخورد داشتیم که دارای سه پایه اصلی بوده و توسط چرمهای مرغوبی روکش شده بود و به عنوان اولین و مهمترین قطعهای که رابطه مستقیم با راننده دارد، حس خیلی خوبی را به راننده منتقل میکند که به طور دقیقتر میتوان گفت، با شگل ارگونومیک که دارد، حس و حال اتومبیلهای اسپرت و همچنین با روکشهای چرمی و کلیدهای سیستم چندرسانهای که بر روی خود دارد، حس وحال اتومبیلهای لوکس را به راننده منتقل میکند.

در بخش جلویی خودرو نیز طراحان از چراغهای سنتی معروف با دو لامپ اصلی روشنایی در هر قاب استفاده کردهاند که از لحاظ طراحی و الگوها، دقیقاً شبیه به چراغهای پیشانی پورشه کیمن هستند، ولی اگر کمی پایینتر بیاییم، شاهد مه شکنهای متفاوتی در بخش بالایی ورودیهای هوای دو طرف سپر خواهیم بود که در پورشه باکستر این مه شکنها به صورت نواری و مستطیل شکل کشیده شده بوده و تمامی بخش بالایی این ورودیها را اشغال کردهاند، ولی در پورشه کیمن تنها از مه شکنهایی ساده گردی شکل در دو گوشه بیرونی هر دو ورودی هوا استفاده شده است.

هدرز چیست؟انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *