عیب یابی مشکل ماشین / تشخیص ایراد خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

همانطور که گفته شد این سنسور بعنوان یک میکرو ژنراتور dc می باشد که می تواند در اثر اختلاف جرم اکسیژن در دو سر الکترود خود تولید ولتاژ نماید ،اما الکترودهای دی اکسید زیرکونیومِ سنسور اکسیژن در دمای 400 تا 800 درجه سانتی گراد توانایی بروز این قابلیت را دارند و هرچه دمای آن از 400 درجه کمتر گردد کارکرد آن ضعیف تر شده و هرچه از 800 درجه عبور نماید سبب آسیب دیدگی و ذوب شدگی الکترود می گردد البته دمای اگزوز تا حدی این شرایط محیطی را برای سنسور فراهم می کند ولی در زمان استارت اولیه موتور سرد خودرو تا زمان گرم شدن اگزوز و همچنین حرکت خودرو در زمستان و محیط سرد سیر می تواند کارکرد این سنسور را دچار افت و خیز نماید.

این روزها قیمت اجزای اگزوز به دلیل نوسان قیمتها با نرخهای متفاوتی اعلام میشود؛ برای مثال قیمت گلویی اگزوز پراید در مراکز مختلف نوسان چشمگیری دارد. این دو نوع سنسور اکسیژن ذکر شده در بالا را تحت عنوان سنسور های narrow band می شناسند .در اصل این نام گذاری به این دلیل است که این دو نوع سنسور قابلیت ضعیفی در قبال سنجش تغییرات لامبدا یا نسبت استوکیومتری دارند ، یعنی نسبت سوخت به هوا را نهایتا در حیطه 15:1 تا 14:1 می توانند تشخیص دهند و اگر به هر دلیلی نسبت سوخت رقیق تر یا غلیظ تر از این گردد ، قادر به شناسایی و ارسال پارامتر به ecu نمی باشند و پس از آن ecu بر مبنای حلقه باز و برنامه ریزی خود عمل می کند و در نتیجه سبب کاهش بازدهی موتور خواهد شد .

در معنای دیگر می توان گفت این نوع از سنسور های اکسیژن فقط در زمان بار کم و ملایم موتور یعنی محدوده ᵒ40 باز شدن دریچه گاز می توانند پارامتر به ecu ارسال نمایند .به همین دلیل به این سنسورها سنجش باریک تغییرات استوکیومتری یا narrow band sensor می گویند.

اما سنسورهای اکسیژن اولیه زمانیکه سوخت رقیق و غلیظ شود بطور ناگهانی دچار تغییر در سیگنال ارسالی خود به ECU می گردند و مقدار نسبت سوخت را با اختلاف زیادی نسبت به واقعیت آن می سنجند و نشان می دهند زیرا ولتاژ خروجی آن تقریبا در دو حالت مدام تغییر می کند ،برای سوخت غلیظ اگزوز حدود 0.9 ولت و برای سوخت رقیق اگزوز حدود 0.2 ولت را نشان می دهند.

توصیه ما بشما رانندگی با سرعت مناسب در دست اندازها میباشد و همچنین سعی کنید تا حد امکان از نصب سیستم هاي صوتی قوی خودداری نمایید زیرا پس از مدتی اتقا اتومبیل به صداهای اضافی خواهد افتاد و برای رفع ان باید زمان و هزینه زیادی خرج کنید.

بله، چون در حال حاضر خودروسازان با توجه به شرایط پیش آمده با یکسری محدودیت ها و مشکلات مواجه شده اند، اما در این قضیه سعی کرده ایم که موضوع را مدیریت کنیم.

برای حل این مشکل و ایجاد شرایط دمای کاری مورد نیاز سنسور از یک هیتر یا گرم کن در مجاورت الکترودها در داخل غلاف سنسور استفاده شده است درنتیجه سنسور اکسیژن همراه است با یک گرم کن که این هیتر بعنوان یک عمل گرا برای ecu محسوب می گردد ولی با سنسور یک پارچه می باشد.

حداکثرمقاومت الکتریکی سنسور حدود 25KΩ و حداقل مقاومت آن تا حدود 1KΩ در شرایط حداقل و حداکثری اکسیژن داخل اگزوز می رسد.

سنسورهای ساخته شده از تیتانیوم بر خلاف سنسورهای زیرکونیومی تولید ولتاژ نمی کنند بلکه یک مقاومت متغیر نسبت به اکسیژن های داخل اگزوز می باشند و مقاومت اهمی آن ها کم و زیاد می گردد. اما سنسور های اکسیژن wide band به لحاظ ساختاری که دارند توانایی تغییرات آهسته و تدریجی در جریان و سیگنال خروجی خود را در برابر نسبت سوخت ایجاد می کنند .

کیا اسپورتیج بهعنوان یکی از پرسابقهترین کراساوورهای دنیا از سال 1993 تاکنون روی خط تولید قرار دارد و شرکت کیاموتورز در این 27 سال، چهار نسل از این خودرو محبوب را تولید کرده است که بهجز نسل اول، بقیه نسلها بهبازار کشور ما نیز راه پیدا کردهاند.

انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *