صدا خفه کن: نحوه رفع اهرم شکسته اگزوز در ماشین شما

بازار کار عالی و همیشگی مکانیکی خودرو در کشور با توجه به رشد تعداد خودرو باعث شده تا آموزشگاه های بسیاری دوره های آموزشی مکانیکی را برگزار نمایند. عدم تنظیم و هماهنگی بین میل سوپاپ و میل لنگ (رد کردن تایم) باعث عدم شتابگیری مناسب، ریپ زدن، افزایش مصرف سوخت و…

اروپا سختگیر ترین منطقه جهان در زمینه اجرایی کردن این قوانین است، در حالیکه ایالات متحده و ژاپن هنوز برنامهای را برای اجرایی کردن قوانین مربوط به میزان تولید صدا اعلام نکردهاند. اولین چیزی که در دو پورشه باکستر و کیمن با یکدیگر تفاوت دارد و میتوان مهمترین معیار تفکیک و تشخیص این دو مدل باشد، سقف این دو و مکانیزم ساخت آنها با یکدیگر است، چون پورشه باکسترهای موجود در ایران و جهان تنها با سقف متحرک (کروکی) ساخته میشوند و پورشههای کیمن نیز با سقفی ثابت بر سر خود تولید میشوند.

دیفیوزر زیر سپر هر دو مدل هم در یک موقعیت طراحی شدهاند، ولی تفاوتهایی در ساختار و طراحی آنها دیده میشود.

در قسمت عقب خودرو نیز با این معضل رو به رو هستیم و به غیر از اسپویلر یا همان باله بزرگ آیرودینامیکی نصب شده در انتهای سپر کیمن (پورشه باکستر اسپویلری متحرک دارد)، چراغهای عقبی تمام LED هر دو مدل شبیه به یکدیگر هستند و خروجیهای اگزوز هر دو مدل نیز به صورت گردی شکل دوبل کنار هم در مرکز شاسی و در زیر سپر نصب شدهاند، ولی خروجیهای مدل کیمن کمی بزرگتر بوده و برخلاف رنگ کرومی اگزوزهای باکستر، به رنگ مشکی مات (در پورشه کیمن) درآمدهاند.

در پشت غربیلک فرمان نیز صفحه کیلومتر خودرو قرار گرفته که به صورت سنتی و عقربهای طراحی شده تا با خلق و خوی اسپرتی این باکستر کوچک همخوانی داشته باشد. در بخش جلویی خودرو نیز طراحان از چراغهای سنتی معروف با دو لامپ اصلی روشنایی در هر قاب استفاده کردهاند که از لحاظ طراحی و الگوها، دقیقاً شبیه به چراغهای پیشانی پورشه کیمن هستند، ولی اگر کمی پایینتر بیاییم، شاهد مه شکنهای متفاوتی در بخش بالایی ورودیهای هوای دو طرف سپر خواهیم بود که در پورشه باکستر این مه شکنها به صورت نواری و مستطیل شکل کشیده شده بوده و تمامی بخش بالایی این ورودیها را اشغال کردهاند، ولی در پورشه کیمن تنها از مه شکنهایی ساده گردی شکل در دو گوشه بیرونی هر دو ورودی هوا استفاده شده است.

مهمترین تفاوت باکستر با کیمن در فضای داخلی کابین مربوط به همین صفحه کیلومتر میشود. وقتی برای اولین بار وارد کابین پورشه باکستر شدیم، اول از همه با غربیلک فرمان برخورد داشتیم که دارای سه پایه اصلی بوده و توسط چرمهای مرغوبی روکش شده بود و به عنوان اولین و مهمترین قطعهای که رابطه مستقیم با راننده دارد، حس خیلی خوبی را به راننده منتقل میکند که به طور دقیقتر میتوان گفت، با شگل ارگونومیک که دارد، حس و حال اتومبیلهای اسپرت و همچنین با روکشهای چرمی و کلیدهای سیستم چندرسانهای که بر روی خود دارد، حس وحال اتومبیلهای لوکس را به راننده منتقل میکند.

به طور کل میتوان گفت که پورشه باکستر و کیمن هر دو بر روی یک پلتفرم مشترک توسعه یافتهاند، با این تفاوت که پورشه باکستر سقفی متحرک دارد. لنگرهای اگزوز، مانند هر چیز لاستیکی، در نهایت از بین می روند، و این زمانی است که صدا خفه شو شما شروع به رنج می کند.

البته در تصاویری که هنگام تست از این باکستر گرفته شده، گمان میرود که سقف آن ثابت باشد، ولی شایان ذکر است که مالک خودرو برای افزایش طول عمر سقف پارچهای ماشین خود، سقفی هم رنگ بدنه را بر روی آنها قرار داده که میتوان با دست هم آنها را جدا کرد و سقف خودرو را به داخل شاسی هدایت کرد و از طبیعت و هوای آزاد لذت برد.

از دیگر بخشهای کابین هم راستش را بخواهید انتظار بیشتری داشتیم و با اسم و رسمی که پورشه برای خود دست و پا کرده است، حداقل انتظار یک داشبورد و کنسول مرکزی زیباتری را داشتیم که خوشبختانه با روکشهای چرمی قرمز رنگی که در این مدل بر روی آنها کشیده شده بود، میشد نمره قبولی را به فضای داخلی کابین داد، هرچند این طراحی به بهانه حفظ اصالت که پورشه بر روی موج آن سوار شده است، در مدلهای بعدی مورد استفاده قرار نگرفته و یک مجموعه داشبورد و کنسول مرکزی بهتر برای این کوچولوی دوست داشتنی پورشه (در مدلهای بعدی) طراحی شده است.

لازم به توضیح است که در بعضی از موتورها این لوله و سه راهی روغن در قسمت وسطی محور اسبکها نبوده بلکه به یک طرف آن بسته میشود و همچنین در بعضی از موتورها جهت روغنکاری قطعات از طریق سوپاپ اتوماتیکی که در داخل استکانی تایپیت وجود دارد و در زمان باز و بسته شدن سوپاپها روغن را به قسمت اسبکها میپاشد ولی آنچه که مسلم است قطعات ذکر شده در بالا باید روغنکاری شوند، لذا از این روش نیز گاهی استفاده میشود در این نوع موتورها که در داخل استکانی تایپیت سوپاپ وجود دارد سوپاپهای آنها احتیاج به فیلترگیری و تنظیم ندارند بلکه بطور اتوماتیک تنظیم میشوند.

انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *