جاسازی مواد مخدر در اگزوز ماشین

در بیشتر موتورهایی که بر روی خودروها نصب میشود، محفظه روغن و کارتل در پایینترین قسمت موتور نصب شده و به ترتیب که بالاتر میرویم، میل لنگ، شاتون، پیستون و در آخر هم سرسیلندر پدیدار میشود، ولی موتورهای “باکسر” یا “بوکسر” مورد استفاده بر روی اتومبیلهای کوچک پورشه همچون کیمن و 911 و باکستر، کمی متفاوتتر از بقیه پیشرانهها هستند و به شکلی تخت یا خوابیده ساخته میشوند، یعنی میل لنگ در وسط قرار گرفته و پیستونها و شاتون به صورت افقی، چهار سیکل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام میدهند که مهمترین مزیت آنها حجم کمتر نصب به سایر پیشرانههای مرسوم است که برای پورشههای ذکر شده بهترین گزینه به شمار میرود، در ضمن در موتورهای خطی و یا V شکل هنگام کار کرد موتور، مقداری لرزش به دلیل تغییر مسیر گشتاور و رفت و برگشت سیلندرها وجود دارد که شرکتهای سازنده برای از بین رفتن این لرزشها، وزنههایی موسوم به “لنگ” را به میل لنگ اضافه میکنند که باعث سنگین شدن میل لنگ و در نتیجه تعادل بهتر میل لنگ در هنگام میشود، اما این وزنهها هم باعث از دست رفتن مقداری نیرو و همچنین تولید دمایی بیشتر میشوند، ولی در موتورهای باکسر به دلیل افقی نصب کردن سیلندر و پیستونها به صورت مخالف ، هر سیلندر خود به عنوان یک لرزش گیر یا وزنه “لنگ” عمل کرده و دیگر اجازه لرزش را به قطعات متحرک موتور نمیدهند.

پیشرانه، قلب تپنده هر اتومبیلی است که در پورشه باکستر دارای شش بطن مجزا بوده و حیات اتومبیل به حرکت پیستونها در آن بستگی دارد. سیستم فرمان هوشمند الکترونیکی با قدرت کمکی هیدرولیکی و مجهز به سیستم حساس سرعت و قابلیت تنظیم به صورت برقی در کنار سیستمهای تعلیق دوجناغه مستقل برای محور جلو و همچنین سیستم تعلیق مولتی لینک یا چند اتصاله برای محور عقب، آرامش و عکس و العمل سریع نسبتا نرمی را برای باکستر به همراه داشته است.

در پشت غربیلک فرمان نیز صفحه کیلومتر خودرو قرار گرفته که به صورت سنتی و عقربهای طراحی شده تا با خلق و خوی اسپرتی این باکستر کوچک همخوانی داشته باشد.

البته الگوهای طراحی هر دو مدل شبیه به یکدیگر است، ولی قطعهای که مثل سایهبان بر روی نشانگرها قرار گرفته است، متفاوت با صفحه کیلومتر کیمن است و قوسی یک تکه و متوالی دارد.

از دیگر بخشهای کابین هم راستش را بخواهید انتظار بیشتری داشتیم و با اسم و رسمی که پورشه برای خود دست و پا کرده است، حداقل انتظار یک داشبورد و کنسول مرکزی زیباتری را داشتیم که خوشبختانه با روکشهای چرمی قرمز رنگی که در این مدل بر روی آنها کشیده شده بود، میشد نمره قبولی را به فضای داخلی کابین داد، هرچند این طراحی به بهانه حفظ اصالت که پورشه بر روی موج آن سوار شده است، در مدلهای بعدی مورد استفاده قرار نگرفته و یک مجموعه داشبورد و کنسول مرکزی بهتر برای این کوچولوی دوست داشتنی پورشه (در مدلهای بعدی) طراحی شده است.

ولی از قدیم گفتند که هر چیز خوبی، یک ایراد هم دارد و ایراد موتورهای خوابیده باکسر نیز خنک کاری و روغن کاری دشوار این موتورهاست که در نتیجه به غیر از شرکت هایی مثل پورشه و سوبارو که در این بین از تکنولوژی بالایی برخوردارند، منجر به روی برگرداندن شرکتهای بزرگ خودروسازی برای استفاده از آنها (موتورهای خوابیده) شده است.

طراحی داخلی این دو نسخه از پورشه را اگر بگوییم کپی-پیست یکدیگر هستند, شاید باورتان نشود، ولی با یک اختلاف خیلی جزئی در صفحه کیلومتر، واقعاً شبیه یکدیگر می باشند.

ولی برای کیمن S موجود در کشور، یک پیشرانه قویتر یعنی یک موتور شش سیلندر تخت 3.5 لیتری در نظر گرفته شده است. پیشرانهای شش سیلندر 24 سوپاپ بوکسر تخت بنزین سوز با حجم دقیق 2893 سی سی و مجهز به انژکتورهای پاشش مستقیم سوخت موتور میانی که در اصل در نیم تنه عقبی اتومبیل نصب میشود، ولی چون در جلوی محور عقب نصب شده، به آن موتور میانی میگویند.

برای مهار قدرت 256 اسب بخاری پیشرانه که روانه چرخها میشود، پورشه بر روی چرخهای جلویی و هم برای چرخهای عقبی از ترمزهای دیسکی خنک شونده با هوا استفاده کرده است که هر دو در مدل باکستر اندازهای 350 میلی متری دارند، ولی برای دیسکهای جلویی شش پیستون با کالیبراسون قرمز رنگ و برای دیسکهای عقبی هم چهار پیستون آلومینیومی با کالیبراسون مشابه در نظر گرفته شده که در کنار سیستمهای پایداری و کمک راننده نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کنترل لغزش ASR، سیستم جلوگیری از هرز گردی ABD و سیستم مدیریت ایمنی فرایند PSM، ایمنی این سیستم را چندین برابر کردهاند.

البته موتوری که فولکس طراحی کرد با هوا و روغن خنک میشد و بر روی مدل مشهور بیتل یا قورباغهای مورد استفاده قرار گرفت. بعدها کمپانی سیتروئن و فولکس واگن نیز از این موتور استفاده کردند. بنابراین مرسدس مجبور شد یک سری 190 را به بازار عرضه کند که مجهز به یک نسخه برافروخته از کوزورث موتور.

انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *