اگزوز – لوازم یدکی ماشین سنگین

لوله ها در هدر ها معمولا بزرگتر از قطر در یک منیفولد اگزوز هستند و لوله ها برای خمش شعاعی تدریجی خم می شوند، که محدودیت را کاهش می دهد و جریان خروجی را افزایش می دهد. کاتالیست ها دارای یک نوع فیلتر از جنس سرامیک هستند که دود خارج شده از موتور را تصفیه کند.

با افزایش دور موتور نیز از اگزوزها صدای زیری با نُت بم در پسزمینه به گوش میرسد. از طرفین سپر عقب این ماسل کار سر اگزوزهای ذوزنقهای بیرون آمده که صدای سوت سوپرشارژر از آنها شنیده نمیشود اما بااینحال اگزوزهای هلکت حتی در حالت سلو هم صدای بم بسیار بیشتری نسبت به کوروت دارند.

در حالیکه رقابت در بازار خودرو هرروز رنگ و بوی تازه و ابعاد نوینی مییابد، در بالاترین بخش این بازار یعنی بخش ابرخودروهای الکتریکی نیز شاهد رقابت فشردهای میان بزرگان بازار از فراری و لامبورگینی تا پورشه و بوگاتی و مکلارن هستیم.

با توجه به اتفاقی که طی مدت اخیر صورت گرفته است، چه در بخش واردات و چه در بخش داخلی، چیزی حدود ۱۵۰ درصد افزایش قیمت در ۳-۴ ماه گذشته مواجه شده ایم، از کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان به ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان رسیده است.

بنابر اعلام رسمی این شرکت، لامبورگینی 1.5 میلیارد یورو برای توسعه خط تولید خود در نظر گرفته است تا میزان انتشار گازهای آلاینده این محصولات را تا سال 2025 به نصف کاهش دهد. مبدل کاتالیستی در سیستم انواع خودروها قرار گرفته تا آلاینده ­های خروجی از اگزوز را به گازهای بی خطر تبدیل نماید.

البته این اولین باری نیست که FXX K Evo را در حال جیغ زدن مشاهده میکنیم. روند الکتریکیسازی خطوط تولید خودروسازان، این روزها جهانی شده است و بسیاری از شرکتهای خودروساز اعلام کردهاند که در آینده نزدیک تنها محصولات پلاگین هیبریدی و الکتریکی را به تولید خواهد رساند.

آئودی و فراری دو برند اروپایی دیگر هستند که محصولات خود را به زودی تنها با پیشرانه الکتریکی یا پلاگین هیبریدی به بازار عرضه خواهند کرد. صدای کوروت کمی اروپایی احساس میشود درحالیکه صدای چلنجر بیشتر شبیه یک ماسل کار کلاسیک است.

علاوه بر لامبورگینی، دیگر برندهای مشهور اروپایی نیز روندی مشابه را در پیش خواهند گرفت. صداهای ایجاد شده از خودرو به صورتهای متفاوتی است، که نشان دهنده ایراد و عدم عملکرد درست یک قطعه از ماشین است؛ این ایرادها به مرور زمان و در صورت عدم تشخیص و پیگیری به موقع میتواند، روند کاری قطعات دیگر را مختل کرده و منجر به نقص فنی خودرو گردد.

این عامل تشدید مقررات انتشار صدای خودروها است که آییننامه آن توسط توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد تدوین شده است.

علاوه بر فقدان موتورهای درونسوز، عامل دیگری نیز انتشار صدای ابرخودروها را محدود خواهد کرد. اگر کف دستتان را در مقابل لوله اگزوز ماشینی که کاتالیست آن سالم است قرار دهید، حس خواهید کرد که جریان گاز خروجی حالت لرزشی یا نوسانی دارد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *