پروژه ساخت هدرز دست ساز

باید بگوییم هدرز در واقع یک منیفولد (چند راهه) خروجی بازنگری شده است که بر اساس اصول علم مکانیک سیالات شکل گرفته و به نحو دقیقی ساخته شده است. در انتها این نکته را متذکر میشویم با افزایش تراکم استفاده از سوخت با اکتان بالاتر برای جلوگیری از پدیده خودسوزی(Knock) امری ضروری است. به علت حساسبودن این امر برای بهدست آوردن نتیجه مطلوب بهتر است از متخصصان این امر کمک بگیرید. خیلیها حواسشان به نشانههای این خرابی نیست و به همین دلیل، خرجشان هم زیاد میشود. اکسیژنی که در حال حاضر وارد سیلندرهای شما میشود، حجم کمی داشته و از مجاورت گلوی اگزوز رد میشود. در این میان میتوان به کیت هوای خنک (cold air intake) برای رساندن هوا با حجم بیشتر و خنکتر و استفاده از هدرز و کیتهای اگزوز که خروج دود را راحتتر میکنند، اشاره کرد. موتور BP از سیستم روغنکاری و خنک کاری قدرتمندی استفاده میکند به طوری که برای تعویض موتور B3 به BP باید بر روی سیستم روغن کاری و خنک کننده تغییرات کلی را اعمال کرد . و برای خنک شدن روغن هم از یک رادیاتور روغن استفاده شد.

اما رادیاتور روغن از ساختههای کمپانی ژاپنی Mishimoto انتخاب شده است. در این روش نیاز به تغییر و حذف ECU نیست و به همین دلیل برای خودروهای جدید بهترین انتخاب است زیرا تمامی قسمتهای خودرو به درستی عمل میکنند و هزینه کمتری دربر دارد. در زیر به برخی از روشهای مرسوم در تیونینگ موتورهای تنفس طبیعی اشاره میکنیم. برای حل مشکل اشغال فضای زیاد ، بعضا هدرزها را به شکل زیر می سازند ، در این مدل هدرزها ، لوله ها ، به صورت پیچ و خم دار ، به صورتی فشرده قرار می گیرند تا فضای طولی کمتری اشغال شود ، اگرچه فضای کلی اشغال شده در این هدرزها نسبت به هدرزهای ساده تغییر چندانی نکرده ولی آن چیزی که در خودروها معمولا اهمیت بیشتری دارد ، اشغال فضای طولی کمتر می باشد. عموما در افزایش حجم پیشرانه پراید نیازی به تغییر و دستکاری مسیرهای آب و روغن نیست مگر اینکه سرسیلندر با مدلی دیگر تعویض شده باشد که در آن صورت دستکاری مدار روغن و آب گریزناپذیر خواهد بود. در حال حاضر محصولات جدید این پلتفرم سایپا، ساینا فیس لیفت و کوییک فیس لیفت نام دارند که فعلا در تیپ پایه ( نسخه S ) وارد خط تولید سایپا و پارس خودرو شده اند.

حال برای اینکه تاثیر هدرزها در عملکرد خودروها را بهتر درک کنیم بد نیست مثالی در این باره بزنیم. همانطور که گاز خروجی از طریق ساختار لانه زنبوری عبور می کند، در معرض کاتالیزور قرار می گیرد که باعث اکسیداسیون CO و HC و کاهش NOx می شود. همانطور که از نام میل سوپاپ یا میل بادامک مشخص است، وظیفه باز و بستهکردن سوپاپهای دود و هوا برعهده میل سوپاپ است. ایجاد تغییرات در پیشرانه خودرو مانند انجام عمل جراحی قلب توسط یک پزشک است پس اگر تجربه و اطلاعات کافی برای تیونینگ موتور خودرو خود را ندارید، بهتر است از متخصصان این امر کمک بگیرید، زیرا تیونینگ موتور یک عمل تخصصی است که اگر بهدرستی انجام نشود، ممکن است ضمن نرسیدن به نتیجه مطلوب، خسارتهای مالی زیادی را برای شما به وجود آورد. در اتومبیلهایی با موتورهای خطی، در یک طرف موتور قرار دارند. ۳۱۰ اسب بخاری که از طریق یک پیشرانه اکوبوست ۲٫۳ لیتری به گیربکس ۱۰ سرعته میرسند، مانند سیمرغ عطار با هم یک میشوند و یکباره روی رینگهای ۱۸ اینچی عقب مینشینند و این هیولای ۱٫۶۵ تنی را با قدرت به پیش میرانند.

بعد زا اون هم ن.بت .صل میرسید که مشکل اصلی اینجا به وجود اومد.مشکل فیلتر روغن بود که اون پشت گیر میکرد .بعد از چند روز طرح دادن به این شکل در اومد. قيمت اين موتور در بازار آزاد به همراه گيرباكس در حدود 4 تا 4.5 ميليون تومان است كه به همراه نصب و تغييرات پيش بيني شده و نشده بايد حداقل 5 تومان فيكس در نظر گرفت . ترجيحا از موتور گيرباكس اين سري استفاده كنيد و از استفاده تنها از موتور بپرهيزيد ! از دیگر روشهای افزایش قدرت موتورهای تنفس طبیعی میتوان به افزایش حجم و بالابردن تراکم اشاره کرد. اصلاح سیستم تنفس موتور یکی از سادهترین روشهایی است که میتواند باعث بهبود عملکرد موتور و در نتیجه افزایش قدرت شود. پیشرانه خودرو برای تولید قدرت مثل شما نیاز به تنفس برای سوخت و ساز دارد و مانند پمپ هوا عمل میکند، هرچه بتوانید هوا سردتر و بیشتری را به موتور برسانید و خروج دود را راحتتر کنید، پیشرانه خودرو شما قدرت بیشتری را تولید میکند. قطعا بعد از تغییر در پیشرانه خودروهای انژکتوری برای رسیدن به بالاترین راندمان نیاز به تنظیم مجدد واحد کنترل الکترونیکی یا ECU (در خودروهای کاربرات با توجه تغییرات پیشرانه نیاز به تنظیم مجدد کاربرات یا استفاده از کاربرات با حجم بیشتر و وبر را دارید) است.

انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *