هدرز چیست و نکاتی که نباید درباره آن بدانید؟

این دو قطعه از نظر جنس و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند، میتوان گفت در هدرز 206آلمینایز برای هر سیلندر یک خروجی در نظر گرفتهشده که پس از اشتعال و بالا آمدن پیستون در سیلندر، گازهای خروجی با کمترین مقاومت از اگزوز خودرو خارج میشوند و پروسهی انجام این اتفاق با هدرز 206آلمینایز و در مقایسه با مانیفولد، بسیار سریع و آسانتر است و این موضوع خود میتواند بر خنکسازی موتور نیز تاثیر داشته باشد. تغییر گیربکس اورجینال به 1975 میتواند تاثیر بسزایی روی اتومبیل شما داشته باشد به نوعی که مطابق با آخرین تست ها توسط خود ما ، سمند با تغییر گیربکس و نصب هدرز به راحتی پژو 207 را از میدان به در کرده و شتاب بیشتری را نشان داده است. در بحث قوای محرکه هم به جرات میتوان گفت موتور 1.6لیتری16سوپاپ ال90(کاملا یکسان با رنومگان1600سی سی) جزو پر بازده ترین و بی نقص ترین پیشرانه ها در میان خودرو های تولیدی کشور هستند که با استفاده از فیلتر هوای اسپرت، شمع چند پلاتینه، تغییر برنامه ریزی ECU و تعبیه هدرز در سیستم اگزوز با افزایش توان پیشرانه به راحتی سمند، 206 و حتی پارس 16v در حال دور شدن در آینه داخلی خودرو قابل مشاهده خواهند بود!

پیشرانه جدید حتی از مدل قبلی هم قویتر بود و قدرتش به 316 اسب بخار میرسید. از طرفی برای شرکت در مسابقات تورینگ جهان به سراغ پیشرانه 5/2 لیتری رفت و قدرتش را به مرز 300 اسب بخار رساند. اما طولی نکشید که با ساخت پیشرانه S50B32 به حجم 2/3 لیتر در سال 1995 برای اتاق E36 M باز هم مالکان خودروهای E30 دست به کار شدند و این پیشرانه را روی خودروی خود نصب کردند. این خودرو با هدف غلبه بر حریفانی همچون پورشه 935 آماده شد؛ اما مشکلات مختلف در تولید این خودرو و البته هزینههای بالای این پروژه باعث شد تولید M1 در سال 1981 متوقف شود. طبق اعلام مالک خودرو، بخش عمدهای از تغییرات صورت گرفته در این خودرو پیش از بروز مشکلات فعلی و محدودیتهای موجود انجام شده است. این میزان از قدرت برای یک کوپه خیابانی در آن سالها عدد مناسبی بود زیرا هنوز بسیاری از خودروهای سوپر اسپرتهای آن دوران قدرتی کمتر از 400 اسب بخار داشتند. ضمن اینکه ماموت 1000 یکی از سه پیکاپ هنسی بوده که بیشینه قدرت تولیدی فراتر از 1000 اسب بخار دارد. برای اینکه سرسیلندر موتور 6 سیلندر را بتوانند روی بدنه موتور 4 سیلندر مونتاژ کنند، سرسیلندر ام 88 را کمی کوتاه کردند تا آن بخش مربوط به دو سیلندر اضافی حذف شود.

به این ترتیب متخصصان امپاور علاوه بر تغییرات فنی، بدنه خودرو را نیز دچار تغییر کردند. تا این قسمت از مقاله به هدف نصب هدرز که تسریع بخش خروج گازها است پرداختیم.حال اگر مهندسان در طراحی هدرز دقت لازم را نداشته باشند، گاز ها هنگام خروج با فشار بازگشتی رو به رو خواهند شد. هنگامی که دیگر لازم نباشد سیلندرها برای تخلیه گاز خود از یکدیگر نیرو بگیرند، این نیرو صرف افزایش راندمان موتور خودرو میشود. دنا خود را به شکلی زیبا تیون کرده و یک کیت بدنه منحصر به فرد برای آن بسازد. در نتیجه لوله اگزوز به قطعات دیگری در زیر ماشین و بدنه برخورد کرده و چنین صدایی ایجاد میکند. یک اتومبیل از قطعات مختلفی تشکیل میشود که وظایف مختلفی را باید ایفا کنند. تون آپ (Tuning up) یا همان اسپرت کردن خودرو یعنی اعمال تغییرات در اتومبیل برای بهینه سازی آن. برای سرسیلندر هم به سراغ پیشرانه M88 کمپانی رفتند که 6 سیلندر بود. در بعضی موارد تنها به سمباده زدن بسنده نشده و برای دستیابی به صافترین و یکدست ترین سطح داخلی ممکن از پوشش سرامیکی کمک گرفته می شود که این پوشش در تقویت مقاومت دمایی لوله نیز اثرگذار خواهد بود.

همچنین تیون این خودرو حدودا 6 ماه زمان برده است. طبق برآوردهای صورت گرفته، ارزش قطعات وارد شده و نصب شده روی این خودرو 20 هزار دلار در آن زمان (حدودا 2 سال پیش!) تخمین زده میشود که در کنار هزینههای جانبی و هزینههای مربوط به تغییرات ظاهری از جمله رینگهای OZ Racing و لاستیکهای نیمه اسلیک، قیمت خودرو در حال حاضر حدود 300 میلیون تومان برآورد میشود. لازم به ذکر است که در ایران به دلیل وجود ممنوعیت و محدودیتهای فراوانی که در واردات رسمی قطعات افترمارکتی وجود دارد، هزینه تمام شده برای تیونرها و مالکان خودرو چندین برابر نرخ واقعی است. ابتدا بوشها را جدا کردیم و قطعات خام دیف را برای رنگ الکترواستاتیک فرستادیم. در پایان از آقای فرشید ساعتساز مالک محترم خودرو و ابولفضل مرادی تیونر خودرو، جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو کمال تشکر و قدردانی را داریم. وزن سبک و فضای زیاد محفظه پیشرانه، مهمترین ویژگیهای پراید است که آنرا به گزینهای ایدهآل جهت نصب پیشرانههای قدرتمند و تبدیل آن به گرگی در لباس گوسفند کرده است. مسائل مربوط به شتشوی موتور طریق شستن و مواد مورد استفاده در موتور شوی پراید. در اواسط دهه 70 میلادی بخش امپاور هر چه را که داشت برای مدل CSL رو کرده بود و دیگر به نظر میرسید وقت بازنشستگی این خودرو فرارسیده است.

انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *