هدرز را از کجا تهیه کنیم؟

همچنین باید گفت که بسیاری از افراد هستند که به دنبال شیوهای برای تولید صدا از اگزوز خودروی خود هستند؛ بهترین راهحل برای این افراد را میتوان استفاده از هدرز در نظر گرفت، البته باید گفت هدرز 206 تیپ 5 نمیتواند صدای چندان بلندی ایجاد کند، اما همان صدای تولیدی و ناچیز را میتوان یکصدای خوشایند در نظر گرفت که نزد رانندگان بهویژه جوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است. طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی می افزاید.از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

یکی از اقدامات در راستای تیونینگ و تقویت قدرت موتور نصب کیت مکش رونیز در کنار هدرز می باشد. هدرز قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب میشود. اولین بخشی که در بحث ارتقائ موتور مورد بازبینی قرار میگیرد سیستم اگزوز است که وظیفه دفع الودگی صوتی والايندهاي حاصل از احتراق درون سیلندر را دارد وشامل منیفولد دود -کاتالیزور و منبع اگزوزها میشود. نیسان رونیز در طی سالهای حضور خود در ایران تنها در یک تیپ و با حداقل امکانات به بازار عرضه میشد.نیسان رونیز از نمای ظاهری سادهای برخوردار است که شاید چندان لوکس یا جذاب نباشد، اما بسیار عامهپسند بوده و از طرفداران بسیاری برخوردار است. نیسان رونیز در سال ۲۰۰۳ و بر اساس نسل اول نیسان Xterra، توسط شرکت چینی Zhengzhou Nissan Automobile طراحی شد تا در بازارهای خارج از کشور آمریکا عرضه شود. آسیب به توربو و سیستم روغنکاری منجر به نشت روغن از توربو به سیستم اگزوز و کاتالیزور شده که باعث بروز نقص در آن می گردد.مورد بعدی که به آن اشاره خواهیم کرد از بهم خوردن نسبت سوخت و هوا در هدرز هایی که به طور اصولی طراحی نشده اند نشئت می گیرد، این که باعث می شوند سنسور اکسیژن پیام اشتباه به ای سی یو خودروارسال کند.وظیفه سنسور اکسیژن که بعد از منیفولد و هدرز نصب می شود(البته که بر روی برخی هدرزها فضایی برای این سنسور تعبیه شده)، بررسی عملکرد موتور از طریق پارامتر های نسبت سوخت و هوا در گاز خروجی میباشد.

علاوه بر طراحی محفظه اصلی و رزوناتور،عواملی دیگر نیز در کاهش صدای سیستم اگزوز در مافلر موثر است که یکی از آنها بدنه و ساختمان آنست. نیسان Xterra تاکنون در سه نسل به بازار جهانی عرضه شده که از نسل دوم به بعد، تنها در بازار آمریکا به فروش میرسید. این پیشرانه4 سیلندر تنها به مدت یک سال و تا سال 90 روی E30 M نصب شد. صندلیهای خشک اسن خودرو در کنار ضرباتی که در طول مسیر از جاده به کابین خودرو منتقل میشود، میتواند در رانندگیهای طولانیمدت بسیار آزار دهنده باشد؛ البته برخی افراد با نصب کیت ارتفاع ضمن تقویت قابلیتهای آفرود نیسان رونیز، توانستهاند به مشکل خشکی آن نیز غلبه کنند. پس از نصب نیز تا حدود زیادی جبران افزایش وزن این اتاق ها را کرده و به عملکرد 206 تیپ 5 بسیار نزدیک میکند. شرکت پارس خودرو برای اینکه بتواند قیمت تمام شده رونیز را تا حد چشمگیری کاهش دهد، تقریبا هیچ آپشن را برای این خودرو باقی نگذاشته و حتی قطعات تزییناتی داخل کابین را نیز حذف کرده است؛ به همین دلیل تمامی اجزای کابین این خودرو بسیار ساده هستند و بطوریکه به هیچ وجه نمیتوان از کلمه زیبا برای توصیف آن استفاده کرد.یکی از مشکلات نیسان رونیز که پس از خرید این خودرو باید با آن کنار بیایید، صندلیهای خشک این خودرو است.

در مجموع میتوان گفت که نیسان رونیز یک شاسیبلند قدیمی است که توانسته با تکیهبر تواناییهای فنی، ابعاد مناسب و کیفیت مناسب قطعات به یکی از محبوبترین شاسی بلندهای دو دیفرانسیل بازار تبدیل شود.متأسفانه هیچ نتیجهای از تستهای امنیتی نیسان رونیز وجود ندارد؛ این موضوع زمانی نگرانکنندهتر میشود که بدانید نیسان رونیز نه تنها فاقد ترمزهای ضد قفل است، بلکه به کیسه هوا و ترمزهای دیسکی عقب نیز مجهز نشده است؛ بنابراین کمی سخت میتوان به امنیت این خودرو اطمینان نمود! در سال ۱۳۸۲ شرکت پارس خودرو برای اینکه بتواند سهمی از بازار شاسی بلندهای دو دیفرانسیل داشته باشد، اقدام به مونتاژ نیسان رونیز نمود؛ البته این مونتاژ تحت لیسانس نیسان ژاپن انجام میگرفت و تنها تا سال ۱۳۸۹ ادامه داشت. نیسان اکسترا (Nissan Xterra) یا همان نیسان رونیز (Nissan Roniz) خودرویی است که از سال ۲۰۰۰-کنون در ایالات متحده آمریکا و برزیل تولید شدهاست. البته از رادیاتور آب با حجم بیشتر و رادیاتور روغن نیز در این خودرو بهره برده شده است. البته مارک های منبع هم توی این قضایا فرق دارن!

هدرز چیست؟انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *