تقویت سیستم تخلیه با هدرز

هدرزی که در بالا مشاهده میکنید تولید شده توسط انجین آرتز میباشد که توسط تیونینگ کارها بهترین هدرز برای پراید شناخته میشود. و برای کاهش مصرف سوخت آیا هدرز اثر بخش هست؟ پس می توان گفت وظیفه مافلر را نمی توان صرفا به کاهش صدای موتور محدود کرد و افزایش بازده موتور، همچنین مصرف سوخت و آلایندگی نیز از جمله نکاتی هستند که بسیار در طراحی مافلر اهمیت دارند. این باز و بسته شدن سوپاپ و خروج گاز از موتور درحقیقت به صورت پالسی انجام می شود و این پالس ها سیستم اگزاز را به ارتعاش و صدای خاصی وا می دارد که هدف اصلی از طراحی مافلرهای اولیه بوده است. نکته دوم اینکه در مافلر منبع صوتی دوم (منبع تخریب گر) همان منبع صوتی اول است که با انعکاس آن به صورت محاسبه شده و بر اساس اصل برهم نهی (سوپرپوزیشن)، درصدد کاهش صدای موتور برمی آید. و نکته دوم در زمان تعویض روغن استفاده از شوینده موتور است ، شوینده موتور ماده پاک کننده بسیار قوی میباشد که قبل از تعویض روغن بایستی درون موتور ریخته شود که در نهایت کافی است بعد از این کار موتور 20 دقیقه کار کند (بهتر است ماشین رانده شود) این ماده علاوه بر اینکه داخل موتور را کاملاً پاک میکند میتواند صافی کارتر را نیز پاک کند که در نتیجه این کار پمپاژ روغن به نحو احسنت انجام خواهد شد.

حتی حاضرم یک شب کامل تا صبح را بیدار بنشینم و استدلال ببافم، بلکه بتوانم مخالفان این خودرو را قانع کنم که به ارزشهای این قورباغه جذاب پی ببرد. ضمنا بچه گلگیرهای عریضتر و آینههای مسابقهای دیگر مشخصههای ظاهری این خودرو هستند. علاوه بر طراحی محفظه اصلی و رزوناتور،عواملی دیگر نیز در کاهش صدای سیستم اگزوز در مافلر موثر است که یکی از آنها بدنه و ساختمان آنست. حال اگر از یک منبع صوتی دیگر در مجاور آن امواج، صدایی با طول موج و دامنه همسان با آن ایجاد شود این دو منبع با هم تداخلی از نوع سازنده ایجاد می کنند و در نتیجه صدای اولیه تقویت می شود. محفظه بسیاری مافلرها از سه لایه ساخته شده است که دو لایه نازک فلزی در حالیکه یک لایه ضخیم تر عایق در میان آنها قرار گرفته را شامل می شود. با تغییر ساده در سیستم ورودی هوای خودرو می شود تا حدود قابل توجهی قدرت را بالا برد. اما از آنجایی که حجم گاز خروجی و فرکانس صدای تولید شده دائما نسبت به سرعت موتور تغییر می کند، باید در طراحی فضای رزوناتور، بازه ای که بیشترین فرکانس در آن اتفاق می افتد در نظر گرفته شود.

وقتی کـه جریـانی از سیم عبور مـیکرد، سیم حول آهنربا بـه گردش درون مـیآمد و نشان مـیداد کـه جریـان منجر بـه افزایش یک مـیدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم مـیشود. در واقع در درون یک مافلر،لوله ها واجزا طوری قرار می گیرند که برحسب نیاز صدای ورودی را تخریب یا تقویت کنند. کیت اگزوز در واقع مجموعهای از قطعات و لوازم جانبی نصب شده بر روی سیستم خروج دود اتومبیلها است که راننده قادر است با بهرهگیری از آنها، سرعت و حجم خروج دود را از سیستم اگزوز کنترل کند. در واقع باید اختلاف فازی بین دو منبع صوتی برقرار شود تا صدای اولیه (صدای موتور) کاهش یابد. قبل از پاسخ به این سوال لازم است مقدمه ای کوتاه درباره امواج صوتی به یاد آوریم. برای مثال در شکل-8 لایه بندی موسوم به glass pack را ملاحظه می کنید که یکی از رایج ترین روش های ساخت مافلرهای با فشار برگشتی کم است. البته که به منظور ایجاد سازشی بین خواسته های مشتریان، گاهی مهندسین به ناچار باید مافلر را به گونه ای خاص طراحی کنند (مثلا گاهی پرسروصداتر) اما رعایت برخی اصول قانونی و فنی در طراحی آن اجتناب ناپذیر است.در شکل6، یک مافلر ساده را مشاهده می کنید.

در نهایت به این نکته باید اشاره کنیم که هدرز برای هر کسی کاربرد نداره و هیچ دلیلی برای استفاده معمولی در شهر نداره.هدرز برای افرادی که بیشتر در کویر رانندگی میکنند یا افرادی که مسابقه میدهند به کار میاد و یا افرادی که کلا رو فشار از ماشین برای کاربرد های مختلف استفاده میکنند پیشنهاد میشه.اگر برای این که ماشین کمی بهتر تو شهر راه بره و گاز بخوره میخواین ببندین هزینه بیخود هستش.چون شما بهترین هدرز رو هم نصب کنین بهد ۵٠ هزار تا باید موتور تعمیر کنید.برای این که در شهر نفس ماشین بهتر باشه کافیه کاتالیزور های ماشین رو تعویض یا خالی کنید تا ماشین نفس بهتری داشته باشه و استاندارد تر باشه. پس اگر واقعاً یک سانت یک سانت است؛ قطعاً حاضرید بالای 2500 پوند برای سیستم اگزوز ماشینتان خرج کنید! پراید 83دارم انژکتور هدرز نصب کردم ریمپم کردم بعلاوه فیلتر هوا اسپرتی و منبع اگزوز تیبایی انداختم کلا از هدرز تا منبعو تیبایی انداختم که هوای بیشتری خارج بشه تا همین اواخر خوب بود و قشنگ 10 15 درصدی تغییر کرد شتابو قدرت ماشین ولی چند وقته تو دور بالا صدای دنده مرده میده و شتاب ماشینم کمتر شده انگار جون نداره مخصوصا تو دنده ۴ این اخریا که روغن ماشینو عوض کردم تو در موتور یه مقدار لجن گرفاه بود یارو گفت تو موتور احتمالا بدتره و رسوب زیاد داره گفت میخوای موتورو با محلول مخصوص بشورم چون پدر موتوره درمیاره گفتم نه حالا این صدای ناک که میاد میتونه بخاطر رسوب باشه؟

هدرز چیست؟انجین آرتز هدرز انجین آرتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *