2021-5-16 صدای اگزوز ماشین پراید

سیستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتی از موتور است که پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور و یا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

سیستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتی از موتور است که پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور و یا انژکتور عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد و مکانیزمی است که در محل خروجی دود از منیفولد موتور استقرار یافته تا ضمن استهلاک امواج وتی و کاهش شدت صدای خروجی از موتور در حد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال می دهد، ضمن آن که با عبور گازهای آلاینده محط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های کاتالیست کانورتور با افزایش سطح تماس و تسریع در واکنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب که مواد سازگار و مورد نیاز طبیعتند تبدیل می کند.

نحوه ساخت آن در کارخانههای اگزوزسازی به این شکل است که ابتدا ورق بهوسیله قیچی هیدرولیک به نوارهایی به عرض مورد نظر (عرض گسترشیافته استوانه) بریده میشود، سپس نوارهای بریدهشده از طول به فواصل مورد نظر (طول گسترشیافته استوانه) برش میخورند، پس از آن ورق انباری توسط دستگاه نورد به شکل لوله درآمده و با دستگاه جوش co۲ رباتیک دو سر ورق به هم متصل میشود.

به دلیل شکل و اندازه هایی که این نوع دستگاه دارد قیمت فروش هر کدام با یکدیگر فرق دارند. امروز قصد داریم درباره این که هر نوع دودی که از اگزوز خودرو بیرون می آید، نشانه چیست و برای تعمیر آن چه کاری باید انجام بدهید برای تان بگوییم.

شاید بتوان دلیل آن را تمایل بیشتر مردم به خصوص جوانان به خرید خودروهای جمع و جور و یا به نوعی مرتبط با چهره آن دانست. ابتدا كليد 1 و سپس ENTER را فشار مي دهيم. این بدین معنی است که واشر سرسیلندر باید هم جلوی خروج گازهای بسیار داغ و تحت فشار شدید احتراق و همچنین مایع خنک کننده را بگیرد که خود مایع خنک کننده دماهای متفاوتی همیشه میتواند داشته باشد.

اگر خودرویتان انژکتوری است، بدانيد كه اجزای اين سيستم میتوانند تاثير بسزايی در تعيين و مقدار نسبت سوخت داشته باشند؛ سنسورهايی از قبيل فشار هوای ورودی، جرم هوای ورودی، اكسيژن و دمای آب عامل تعيين كننده مقدار سوختی هستند كه قرار است توسط انژكتورها در محفظه احتراق پاشيده شوند، البته خود انژكتور هم در صورت نشتی میتواند باعث دود سياه شود؛ اما اگر خودرویتان کاربراتوری است، در صورت تنظيم نبودن مدارهای شتاب و يا دور آرام و يا دريچه ساسات میتواند مشكوک به ايجاد مشكل باشند.

مشكلات مختلفی ممكن است در قلب موتور اتفاق افتاده باشد، از جمله اين موارد وجود گرفتگی در فيلتر هوا و يا راه ورودی هوا به موتور میتواند باشد كه هوای كافی را به مخلوط احتراق نمیرساند. همانطور كه میدانيد در موتور خودرو تعداد زيادی واشر آب بندی و اورينگ وجود دارد و كارشان جلوگيری از ورود روغن به محفظههای احتراق است و اگر ورود اين روغن به محفظه بسيار زياد باشد میتواند شمع جرقه را نيز فراگرفته و باعث از دست رفتن احتراق شود كه در اين صورت شمع هم بايد تعويض يا تميز شود؛ البته اضافه كردن بعضی از افزودنیها میتواند به جلوگيری از نشتی روغن كمك كند.

يكی از نشتیهای شايع عدم آببند گايدها يا راهنماهای سوپاپهای دود و هوا است كه در صورت گاز دادن و شتاب دادن به موتور ميزان دود آبی را به طور چشمگير افزايش پيدا میكند.

خروج دود سیاه از اگزوز خودرو علاوه بر این که منظره بسیار بدی دارد باعث می شود تا آلودگی هوا چندین برابر شود. علاوه بر نقش محافظی برای سیلندرها، این قطعه کانالهای روغن و آب را هم میبندد.

در هر حال وسايل نقليه در حال گردش بايد حق تقدم عبور وسايل نقليهاي را كه در مسير مجاز خود مستقيم ميروند و حق تقدم پيادگاني را كه از گذرگاه پياده در حركتند رعايت نمايند. اگر هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد ممن است دلیل آن گرفتگي در فيلتر هوا و گذرگاههای ورود هوا باشد، که می توان با تعویض به موقع فیلترهای هوا از بروز آن جلوگیری کرد.

اگر هیچ کانال مایع خنک کننده یا شلنگ دیگری نزدیک آن وجود نداشته باشد، شما ممکن است به راحتی نشتی واشر سرسیلندر را ببینید، ولی اگر در اطراف کانالهای مایع خنک کننده دیگری وجود دارد، برای تشخیص نشتی مجبور خواهید بود رنگ UV به مایع خنک کننده اضافه کرده و اطراف آن را با نور UV بررسی و منبع نشتی را بیابید.

آخرین مطالب