2021-5-16 صدای اگزوز ماشین پراید

سیستم های طراحی شده برای اگزوز خودرو ، روز به روز پیشرفت می کند. سیستم اگزوز خودرو چگونه کار میکند؟ شتاب خودر

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

سیستم های طراحی شده برای اگزوز خودرو ، روز به روز پیشرفت می کند. سیستم اگزوز خودرو چگونه کار میکند؟ شتاب خودرو به میزان قابل توجّهی تحت تاثیر فرایند احتراق سوخت در موتور خودرو قرار دارد و سیستم اگزوز از اهمیّت بسیاری در تنفس موتور و خروج گازهای ناشی از احتراق سوخت برخوردار است و وجود هرگونه مشکل در مسیر خروج گاز و یا ورود هوا میتواند شتاب و بازده موتور خودروی شما را به صورت مثبت و یا منفی تحت تاثیر قرار دهد.

ورود همه گازهای حاصل از احتراق سوخت در موتور به هوای بیرون بسیار خطرناک است و منجر به بروز انواع بیماری های تنفسی و ریوی میشود.

وظیفه این سیستم ، هدایت گازهای خروجی از سیلندر ( که در واقع محصولات احتراق می باشند ) به عقب خودرو می باشد ، البته سیستم اگزوز خودروهای امروزی ، علاوه بر هدایت این گازها ، آلودگی زیست محیطی این گازها ، و آلودگی صوتی ناشی از خروج این گازها را تا حد امکان کاهش می دهد ، برای این منظور ، در مسیر لوله های اگزوز ، قطعاتی نصب می کنند که هر یک از این قطعات ، وظیفه مربوط به خود را دارد.

برخی از سیستم های اگزوز ما عبارتند از H-pipe یا X-pipe، زیرا اضافه کردن چنین لوله ای به یک سیستم اگزوز دوگانه ثابت شده است که توان بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. بعضی از خودروها ، برای خروج هرچه بهتر دود ، دارای چهار عدد لوله اگزوز می باشند.مانند شکل زیر.

در شکل زیر ، چند تصویر از داخل رزوناتورهای مختلف را مشاهده می کنید. در شکل زیر ، داخل یک کاتالیسور نو و استفاده نشده را مشاهده می کنید. داخل رزوناتور به گونه ای طراحی شده تا صدای هوای و دود عبوری از خود را بگیرد.

علاوه بر کم کردن صدا، این قطعه باعث میشود لوله کمتر بلرزد و بنابراین از لرزش خودرو نیز کم شود. سیگنال به نوبه خود نیز ضروری، ترمز فراهم می کند مشخصات فنی، اما آن را تقریبا نیاز ندارد. کاتالیزور ماشین از جمله قطعاتی است که بعد از زمان مشخص نیاز به تعویض دارد و اگر به موقع نسبت به تعویض آن اقدام نکنید ممکن است مشکلات متعددی را برای شما به وجود بیاورد.

این دو قطعه اگر چه شکل ظاهر و درون آنها بسیار ساده است ، ولی عملکردی پیچیده ، دقیق و حساب شده دارند و برای هر خودرو اختصاصا طراحی می شوند.

اگر هر دو این موج ها در یک زمان به پرده گوش برسند، صدایی نخواهید شنید چون موج ها یکدیگر را خنثی میکنند. باعث افزایش شدید صدای خروج دود می شود ، برای کاهش صدای خروج دود از اگزوز ، منبع اگزوز معمولا فشار منفی ایجاد می کند یعنی با اتاقک ها و توری هایی که در درون خود دارد باعث می شود خروج دود کمی با سختی و فشار بیشتری انجام بگیرد اگرچه این امر برای عملکرد بهینه موتور مطلوب نیست ولی اثر بسیار مهمی در کاهش آلودگی صوتی دارد.

وظیفه این توری ها ، تبدیل ترکیبات مضر گازهای ورودی به کاتالیست ، به ترکیبات غیر مضر و سالم می باشد ، برای این منظور ، باید دمای کاتالیسور باید بین 400 تا 600 درجه سانتیگراد باشد ، بنابراین پس از روشن کردن خودرو ، کاتالیسور باید گرم شود تا به کار می افتد.

معمولا تا این مرحله از سیستم خروج دود در همه خودروها مشترک است ولی از اینجا به بعد که سعی در کاهش آلودگی صوتی دودهای خروجی خودرو می باشد ، تفاوت های فراوانی می بینیم. 2020-8-3 سیستم اگزوز جدید پس از خرید می تواند فشار کمتری را کاهش دهد ، که به طور خودکار فشار کمتری به موتور شما وارد می کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن