هدرز انجین آرتز ، بهترین کیفیت و راندمان ، انجین آرت 2021

برای تنفس بهتر موتور میتونید از کیت های مکش و برای تقویت سیستم تخلیه از هدرز ویا ست کامل اگزوز استفاده کنید.

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

برای تنفس بهتر موتور میتونید از کیت های مکش و برای تقویت سیستم تخلیه از هدرز ویا ست کامل اگزوز استفاده کنید. هدرز قطعهای برای پیشرفت پیشرانه خودرو و بخشی از مجموعه سیستم اگزوز خودرو است. سیستم توزیع سوخت موتور تیو فایو (tu5) یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث عملکرد ناپایدار موتور تیو فایو (tu5) میشود ، با اینکه تلاشهای بسیار زیادی صورت گرفت که سیستم توزیع سوخت موتور تیو فایو بهبود پیدا کند، با این وجود هنوز هم این موتور در این زمینه دارای ضعفهایی می باشد که باعث عملکرد ضعیف موتور tu5 شده است. برای افزایش حجم موتور استفاده از پیستون متناسب موتور خودرو، با قطر (Bore) بیشتر میتواند گزینه مناسبی باشد اما برای مقاصد خاص، با صرف هزینه بیشتر شما میتوانید از کیتهای افزایش حجم موتور که Stroker kit نامیده میشوند استفاده کنید، این کیتها برای موتورهای مختلف توسط شرکتهایی مانند Brian crower، Tomei، Dinan، Eagle، Graddy تولید میشوند و با افزایش قطر و کورس پیستون(Stroke) میتوانند افزایش حجم بیشتری را دربر داشته باشند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه میتواند باکمی تغییرات به استاندارد یورو ۵ برسد که یکی از بزرگترین مزیتهای آن است. سوختن کویل ایگنیشن باعث عملکرد ضعیف موتور تیو فایو می شود ، می توانیم این مورد را یکی از مهمترین معایب استفاده از موتور تی یو فایو بدانیم که هنگامی که دور موتور به چهار هزار دور در دقیقه میرسد، این موتور به صورت کامل از کار می افتد که همین عامل باعث می شود تا مشکلات بسیار زیادی برای مصرف کنندگان این موضوع به وجود بیاید.

ضمن اینکه برخلاف پیشرانه XU7 پژو که بهشدت در ناحیه واشر سر سیلندر و سر سیلندر ضعیف است، این پیشرانه در این دو بخش بهشدت مقاوم است. اولین موردی که به آن برخورد خواهیم کرد،کاهش توان پیشرانه خودرو خواهد بود که پیشتر به آن اشاره کردیم.کاهش توان موتور به دلیل آن که در ورودی هدرز فشار بالا رفته و موتور باید با ایجاد فشار و تراکم بیشتر گاز و سوخت ورودی در محفظه ی سیلندر آن را جبران کند، رخ خواهد داد . جنس دیواره سیلندر برحسب جنس بلوک سیلندر آلومینیومی یا چدنی است. نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. علاوه بر این، استفاده از فیلتر روغن و پمپ روغن مرغوب به همراه استفاده از روغن ترکیبی با کیفیت بالا به خوبی سطحهای داخلی مانند پیستونها و چرخ دندهها را روان میکند که نتیجتاً باعث میشود خودرو خیلی نرم شتاب بگیرد و سطوح داخلی خنک بمانند. همان طور که در توضیحات قبل هم ذکر شد در ایران ، شرکت ایران خودرو در خودروهایی که تولید می کند از این سری موتور ها استفاده می نماید اما موتور تیو فایو (tu5) امروزه دچار یک سری از مشکلاتی می باشد که ممکن است انتقاد های زیادی از این موتور شود که ناشی از کیفیت پایین تر ساخت آن می باشد.

موتور تیوفایو (tu5) نسبت به حجم خود بازده خوبی داشته و قدرت با مصرف سوخت پایین در خودرو ها دارد و از دیگر ویژگیهای این موتور، سیستم جرقهزنی و کامپیوتر پیشرفته آن است که باعث میشود تا عملکرد این موتور در هر شرایطی بالا باشد. از دیگر ویژگیهای این موتور، سیستم جرقهزنی و کامپیوتر پیشرفته آن است که باعث میشود تا عملکرد پیشرانه در هر شرایطی بالا باشد. از هر کدام میتوانید استفاده فرمائید. موتور تیوفایو (tu5) مانند هر موتور دیگری دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه توضیحات زیر آن ها را نام می بریم. یکی از ویژگیهای مثبت موتور TU5 وجود قطعات و لوازم باکیفیت و اصلی بهمنظور افزایش کارایی و بازدهی آن است. استاندارد آلایندگی موتور تیوفایو (tu5) میتواند باکمی تغییرات به استاندارد یورو ۵ برسد که یکی از بزرگترین مزیتهای آن به حساب می آید و همچنین این موتور را میتوان بهراحتی مورد تغییرات قرارداد تا خروجی بالاتری از آن گرفت که نصب هدرز و توربو شارژر از آن جمله هستند که این افزایش قدرت بسته به مقدار تغییرات میتواند از ۵ اسب بخار تا بالای ۱۰۰ اسب بخار برای یک خودرو با استفاده شهری باشد. از دیگر معایب این موتور می توان به حرارت بالای موتور اشاره کرد ، موتور این خودرو حتی در مقایسه با دیگر موتور گروه PSA موجود در کشور، بالاتر است که البته با سیستم کاری در نظر گرفتهشده و طراحیشده برای آن سازگار است؛ اما این گرمای بالا باعث میشود تا نسبت به کیفیت روغن کمی حساس باشد.

پیشرانه این خودرو حتی در مقایسه با دیگر پیشرانه گروه PSA موجود در کشور، بالاتر است که البته با سیستم کاری در نظر گرفتهشده و طراحیشده برای آن سازگار است؛ اما این گرمای بالا باعث میشود تا نسبت به کیفیت روغن کمی حساس باشد. برای مثال باز کردن قطعاتی مثل پمپ هیدرولیک و یا دینام این پیشرانه کمی سخت و زمانبر است و این در حالی است که قطعهای مثل دینام را در اکثر پیشرانهها در دسترس قرار میدهند. در این میان سیستم اگزوز ساخت سوپر اسپرینت ازجمله اولین و محبوبترینها در کشورمان به شمار میآید. پیشرانه TU5 در کشورمان با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ معرفی شد و چند سالی است که بر روی محصولات دیگری مثل پژو ۴۰۵ slx، پارس TU5 و همچنین دانگ فنگ H30 کراس نیز نصب میشود. این پیشرانه از ابتدای معرفی در کشورمان بهواسطه بازده خوب و شتاب مناسبی که به پژو ۲۰۶ میداد بهعنوان پیشرانه پرطرفدار و دوستداشتنی معرفی شده است و این در حالی است که این روزها نمونه ایرانی شده آنکه به پیشرانه TU5 ایرانیزه معروف است، در حد و اندازههای مدلهای قدیمی آن نیست. پیشرانه TU5 هرچند این روزها درگیر مسائل و مشکلاتی شده است که ناشی از کفیت پایینتر ساخت آن است اما در کل میتوان به این پیشرانه هنوز همرتبه مناسبی داد هرچند که این پیشرانه در مقایسه با پیشرانههای روز دنیا دیگر یک پیشرانه بهصرفه با بازده بالا و مصرف مناسب قلمداد نمیشود؛ اما در کل این پیشرانه نسبت به حجم خود بازده خوبی داشته و قدرت و گشتاور مناسبی با مصرف سوخت پایین در اختیار راننده میگذارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن