مرگ خاموش جوان بوکانی با دود اگزوز ماشین خود

به گزارش ایرنا، مونوکسید کربن (Carbon monoxide) نام یک گاز بی بو، بی رنگ و بی طعم است که بر اثر ناقص سوختن کر

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

به گزارش ایرنا، مونوکسید کربن (Carbon monoxide) نام یک گاز بی بو، بی رنگ و بی طعم است که بر اثر ناقص سوختن کربن به وجود میآید.

به همین دلیل نیاز است که نسبت به علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر، توجه و دقت کافی نشان دهید تا به موقع از پیشرفت عوارض و خرابیها جلوگیری به عمل آید. باید دقت داشته باشید که برای نصب این قطعه لازم است که مبدل های کاتالیزور کاهش صدای اگزوز را حذف کرد.

با توجه به این مطالب برای کنترل و بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین کاهش آلاینده های اگزوز با حفظ قدرت و بازدهی موتور ، نیاز داریم به دریافت اطلاعات مربوط به آلاینده های خروجی از موتور تا ECU بتواند در شرایط مختلف کاری موتور ترکیب سوخت را در بازه نزدیک به استوکیومتری نگهدارد.

برای رسیدن به عدد استوکیومتری بدلیل کم بودن و متغیر بودن اکسیژن های داخل هوا در شرایط مختلف ، در ترکیب های سوخت همیشه میزان هوا بیشتر در نظر گرفته می شود درنتیجه بطور مداوم در اگزوز اکسیژن ترکیب نشده بصورت آزاد وجود دارد که رابطه مستقیم با میزان غلیظ یا رقیق بودن سوخت خواهد داشت .

متوجه می شود که روی موتور باری وجود ندارد ، حال در این شرایط بدلیل بسته بودن دریچه گاز و کمبود هوا ، موتور با سوخت غلیظ کار می کند و درنتیجه در خروجی اگزوز جرم اکسیژن ها کم شده و اختلاف پتانسیل تولیدی سنسور به عددی بالاتر از 0.5 ولت می رسد مثلا 0.8 ولت را به ECU ارسال می کند .طبیعتا ECU بر طبق پروگرم و برنامه ریزی خود این ولتاژ را به معنای سوخت غلیظ می بیند که شرایط موتور اصلا نیازی به این سوخت غلیظ ندارد درنتیجه پالس ارسالی به انژکتورها را کوتاه تر کرده و میزان پاشش بنزین را کم می کند تا زمانی که ولتاژ دریافتی از سنسور به عدد حدودا 0.5 ولت نزدیک گردد و همچنین اگر در همین حین به یک سربالایی برسید و پایتان را رو گاز بفشارید نسبت سوخت رقیق تر شده و ECU از اطلاعات دیگر سنسورها متوجه زیر بار رفتن موتور می گردد و با کاهش اختلاف پتانسیل ارسالی از سنسور مواجه شده که بنا به شرایط ،فرمان پاشش بیشتر به انژکتورها را صادر می کند تا مجددا به عدد 0.5 برسد.

پیشنهاد میکنم برای انتخاب ارتفاع صندلی روی موتور نشسته و پای خود را روی زمین قرار دهید. او استدلال می کند که هرگونه تغییر در یکی از اجزای ذکر شده لزوما مستلزم تعدیل سایر موارد است تا در بدترین حالت آسیبی نبیند ، اما در بهترین حالت به کارایی بیشتر موتور برسد.

همانطور که در فرمول بالا مشاهده می کنید حاصل خروجی احتراق ترکیب اکسیژن(O2) با بنزین(C8H18) بصورت نسبت استوکیومتری دی اکسیدکربن (CO2) و آب(H2O) و انرژی می باشد که کمترین آلاینده محیط زیست و انسانی را دارا می باشد البته دی کسید کربن برای انسان بعنوان یک گاز سمی محسوب نمی گردد اما برای محیط زیست و افزایش گاز های گلخانه ای و به تبع آن گرمایش زمین یک خطر جدی محسوب می شود.

ECU از دریافت پی در پی و مداوم این ولتاژ بصورت لحظه ای می تواند غلظت و رقّت سوخت را از طریق فرمان به انژکتورها و تغییر در تایم پاشش آن ها کنترل نماید.

سنسورهای ساخته شده از تیتانیوم بر خلاف سنسورهای زیرکونیومی تولید ولتاژ نمی کنند بلکه یک مقاومت متغیر نسبت به اکسیژن های داخل اگزوز می باشند و مقاومت اهمی آن ها کم و زیاد می گردد.

برای حل این مشکل و ایجاد شرایط دمای کاری مورد نیاز سنسور از یک هیتر یا گرم کن در مجاورت الکترودها در داخل غلاف سنسور استفاده شده است درنتیجه سنسور اکسیژن همراه است با یک گرم کن که این هیتر بعنوان یک عمل گرا برای ecu محسوب می گردد ولی با سنسور یک پارچه می باشد.

آخرین مطالب