علت بوی بد اگزوز ماشین و بررسی دلایل ایجاد بو در اگزوز خودرو

هر قسمت جدید XME برای جلوگیری از هرگونه نقص فرآیند و مواد ضروری است. طراحی مسیر لولهها بسیار حائز اهمیت است،

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 11 مهر 1400

هر قسمت جدید XME برای جلوگیری از هرگونه نقص فرآیند و مواد ضروری است. طراحی مسیر لولهها بسیار حائز اهمیت است، زیرا هرگونه مقاومتی در مسیر خروج این گازها سبب ایجاد فشار منفی شده و این به نوبه خود سبب کاهش توان خروجی موتور و افزایش حرارت میگردد.

اکثر افراد ممکن است اطلاعات کافی درباره ی قطعات مختلف خودرو نداشته باشند اما راجب اینکه اگزوز چگونه کار می کند حداقل دارای اطلاعات کمی هستند که این به دلیل این است که قطعه ای است که می توان به راحتی دید .

با مراجعه به فروشگاههای تیونینگ خودرو و برخی از سایتها میتوان به انواع مختلف اگزوز دست یافت که البته برای مدلهای متفاوت عرضه میشوند.

سموم رايج در كاتاليستها، عبارتند از: سرب، فسفر و سولفور كه معمولا جزئي از افزودنيهاي معمولي به بنزين و روغن هستند. در این حالت معمولا خروج دود آبی رنگ از اگزوز فقط در ابتدای کار و هنگام سرد بودن موتور مشاهده شده اما پس از مدتی و با گرم شدن پیشرانه، انتشار دود آبی رنگ نیز متوقف میشود.

ولی به دلیل صرفه جویی در هزینه معمولا از فلز های پالادیوم و رادیوم استفاده می شود. با این حساب می توان نتیجه گرفت که ساخته های مرسدس AMG ساکت تر از قبل خواهند شد، به ویژه اینکه هر دو سال یک بار قوانین سختگیرانه تر می شوند.

انتظار می رود با سختگیرانه تر شدن قوانین و تردد بی سر و صدای مدل های اسپرت، بازار لوازم آفترمارکت و کسب و کار شرکت های تیونینگ رونق بیشتری بگیرد. همچنین مطالعات نشان می دهد که بیشتر ساکنان شهرها از افت شنوایی رنج می برند این در حالی است که حد مجاز آلودگی صوتی در شهرهای ایران و در پهنه های مسکونی برای بازه ۷ صبح تا ۱۰ شب برابر ۵۵ دسی بل و برای ۱۰ شب تا ۷ صبح برابر ۴۵ دسی بل است.

سیستم های صوتی که صدای اگزوز و موتور را در داخل کابین شبیه سازی می کنند، چیز جدیدی نبوده و نمی توان آنها را یک راهکار ایده آل دانست؛ با این حال بودن آنها بهتر از نبودنشان است. این منیفولد یک سبک افزایش در مرکز است ، در هر دو طرف موتور جای می گیرد و تمام براکت های نصب اصلی را می پذیرد.

برای اینکه خریداران مدل های فوق از غرش این موتور بی بهره نمانند، مهندسین AMG به تکنولوژی انتقال صدا متوسل شده اند. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده ایم، AMG A 45 S و CLA 45 S از قوی ترین موتور چهار سیلندر جهان بهره می برند.

اما به لطف هنر مهندسی، هر آرزویی در صنعت خودرو و بهخصوص دنیای اسپرت برآورده میشود. مکلارن از اگزوز تیتانیومی جدید برای سوپراسپرتهای خود رونمایی کرده است که باعث بهبود قابل توجه صدای پیشرانه میشود.

این تکنولوژی صدای واقعی پیشرانه و اگزوز را بجای بیرون کابین، در داخل آن پخش می کند. مانیفولدهای جدید با سبک خشک یا منیفولدهای قدیمی قدیمی را جایگزین نمی کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن